Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 80-200 dyrare än nikon 80-200.

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en DSLR, men efter att ha kikat runt på objektiv så verkar det inte finnas nån vettig motsvarightet till nikons 80-200/2.8?
Den ligger begad på 3.5kkr till 6 kkr, vilket en 70-200/4.0 L ligger på.
En canon 80-200/2.8 ligger ju på typ 10kkr begad.
Är canons optik så mycket bättre eller är den mindre prisvärd?
jag vill inte ha en canon vs nikon diskussion, men det verkar ju vara billigare objektiv 80-200/2.8 till nikon?
 
Senast ändrad:
har absolut ingen som hellst koll på canon men dom 80-200 från nikon som går på 3k är den gamla skjutzoomen utan stativfäste som måste vara över 10 år eller nått sånt.
 
En EF 80-200/2.8 borde gå att hitta för runt 5-6000kr. Du får EF 70-200/2.8 för under 10000kr.

Staffan
 
Kollade lite efter dessa objektiv i vintras och då låg canons 80-200/2.8L på ca 3000-4000 (äldre objektiv utan USM), 70-200/2.8L (nyare med USM) på 6000+moms hos en fotohandlare, så den borde gå att få billigare privat, och 70-200/2.8IS fanns knappt att få tag på begagnad.

Det är på dom priserna som annonserna försvinner fort. Att sedan andra vill ha fantasipriser för sina gamla objektiv är ju inget att bry sig om.

70-200/4L är däremot tveklöst ett av begagnatmarknadens mest övervärderade objektiv Med ett nypris som stadigt kryper ner mot 5000 så fortsätter ändå folk att annonsera dessa för 5000 och verkar dessutom få dem sålda. Men det är ju ett bra objektiv.
 
Ja sen kan du hitta Nikons VR oxå för runt 15.

Objektivmässigt begagnat så ligger Nikon bättre till idag.
Anledningen är säkert 2.
Nikon var större än Canon en gg i tiden och det plockar jag begagnatfrukterna av idag.
Sedan är det många som konverterar från Nikon till digitalt Canon.

En nackdel med Canons 80-200 är att det sägs saknas reservdelar.

Nästa optik som ligger i samma situation är Nikons 35-70/2,8. Den är tålig, skarp, billig och passar bra in i systemet om man köper ett 80-200.

Om 10-15 år kommer det säkert att finnas mer beg. från Canon och situationen kommer vara omvänd. Canon säljer helt enkelt mer idag än de andra märkena tillsammans.

Svaret på din fråga är att Nikons system är mer prisvärt än Canons på begagnatmarknaden. Tittar du på nytt så är situationen omvänd.

Annars är Canon/Nikon optikerna likvärdiga.
 
skrinnare skrev:
70-200/4L är däremot tveklöst ett av begagnatmarknadens mest övervärderade objektiv Med ett nypris som stadigt kryper ner mot 5000 så fortsätter ändå folk att annonsera dessa för 5000 och verkar dessutom få dem sålda. Men det är ju ett bra objektiv.

Jag har aldrig sett det nytt under 6000:- i Svierge iaf. När jag köpte mitt var zebramedia det billiagste jag hittade, där fick jag betala knappt 6200:- + frakt. Om du kan ge mig tips om var det kryper ner mot 5000:- så tar jag gärna emot tips om var så jag kan hänvisa kamrater som är intresserade av det dit istället för till zebramedia!

med vänlig hälsning
Gustav
 
Många bra svar. Som tillägg skall sägas att Canon i sitt 70-200/2.8L har USM-motor och skall alltså jämföras med Nikons 70-200/2.8 AF-S

En mer korrekt prisbild på lite äldre gluggar, är att jämföra gamla EF 80-200/2.8L som går att hitta för 5-6000:-
 
grax skrev:
Jag har aldrig sett det nytt under 6000:- i Svierge iaf. När jag köpte mitt var zebramedia det billiagste jag hittade, där fick jag betala knappt 6200:- + frakt. Om du kan ge mig tips om var det kryper ner mot 5000:- så tar jag gärna emot tips om var så jag kan hänvisa kamrater som är intresserade av det dit istället för till zebramedia!

med vänlig hälsning
Gustav

Vet endast det jag läst här i forumen. Då det ska gå att få 900 tillbaka från Canon så är ju zebras pris -900 en bra bit på väg mot 5000:-

Men redan om objektivet går att få för 6200 nytt så tycker jag att 5000-5500 som många annonserar det för är i överkant.
 
skrinnare skrev:
Men redan om objektivet går att få för 6200 nytt så tycker jag att 5000-5500 som många annonserar det för är i överkant.

Det där håller jag verkligen med om. Fotoutrustning överhuvudtaget brukar annonseras ut till höga priser, beror ju givetvis mycket på att utvecklingen inte gör så stora framsteg, ett begagnat objektiv är alltså ofta likvärdigt med ett nytt.

Men jag själv förstår mig inte på de som är så, låt mig utträcka mig diplomatiskt, ekonomiska att de väljer att spara in ~10% på att köpa begagnat istället för nytt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.