Annons

Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte min 7D förra veckan och sålde min 3 år gamla 40D ett par dagar senare. Uppgraderingskostnad 5800kr tyckte jag var överkomligt. Tänker du sälja din 40D är det nog bra läge nu, innan 60D finns i butiken. Inte för att jag skule vilja ha en 60D i plast med flip-flop LCD, men det finns gott om dårar.

Jag köpte min 7D förra veckan och sålde min 3 år gamla 40D ett par dagar senare. Uppgraderingskostnad 5800kr tyckte jag var överkomligt. Tänker du sälja din 40D är det nog bra läge nu, innan 60D finns i butiken. Inte för att jag skule vilja ha en 60D i plast med flip-flop LCD, men det finns gott om dårar.

Att man inte vill ha en plastkamera kan jag förstå och instämma i, men vad skulle det vara för fel med en vridbar/utfällbar skärm. Det kanske är dårarna som inte kan inse fördelarna med detta.

men vad skulle det vara för fel med en vridbar/utfällbar skärm. Det kanske är dårarna som inte kan inse fördelarna med detta.

Om man inte ligger ner efter gräset och fotograferar insekter eller står på konserter med kameran ovanför sig - så känns det endast som en funktion som gör kameran lättare att gå sönder.

Om man inte ligger ner efter gräset och fotograferar insekter eller står på konserter med kameran ovanför sig - så känns det endast som en funktion som gör kameran lättare att gå sönder.

Fast om du aldrig använder dig av funktionen tar kameran knappast skada, lämna skärmen framme bara och vik aldrig ut den så sitter den lika tryggt som en fast skärm. Bara för att man själv inte gillar en funktion betyder inte att den är onödig.

Att man inte vill ha en plastkamera kan jag förstå och instämma i, men vad skulle det vara för fel med en vridbar/utfällbar skärm. Det kanske är dårarna som inte kan inse fördelarna med detta.

TItta på gamla videokamror så förstår du vari felet ligger - skiten blir, glapp, kärv och går sönder. Enkel regel - sticker det ut och är rörligt så går det sönder om man använder sakerna på riktigt i den smutsiga, stötiga, blöta, dammig och grusiga värld där en kamera skall leva.

Det som inte finns kan inte heller gå sönder är också en bra regel - det är enkel driftsäkerhetberäkning. Ett systems driftsäkerhet är varje ingående komponents drifsäkerhet multiplicerad med varandra - fler saker (även om de är tämligen pålitliga var för sig) minskar sannolikheten för att systemet är felfritt och operativt när man som bäst behöver det. Lösningen är enkel och formulerades av en av vår tids största tänkare Albert Einstein: "Gör saker så enkla som det någonsin går, men inte enklare..."

Exakt. Vem använder LiveView för att fotografera? En riktigt fin sökare är väl en av anledningenarna varför man köper en 7D.

Jag har en sony 550 och jag använder liveview....skulle det vara så konstigt!
Det är åtskilliga gånger jag tex. sitter på huk och har kameran framför mig i knät med den vinklingsbara skärmen utfälld,perfekt om man vill ta kort från en låg vinkel.Dessutom ser man ju direkt i skärmen hur exponeringen blir, vilket du inte gör i OVF. Skärmen på Sonys kamera känns robust och bra!!

TItta på gamla videokamror så förstår du vari felet ligger - skiten blir, glapp, kärv och går sönder. Enkel regel - sticker det ut och är rörligt så går det sönder om man använder sakerna på riktigt i den smutsiga, stötiga, blöta, dammig och grusiga värld där en kamera skall leva.

Det som inte finns kan inte heller gå sönder är också en bra regel - det är enkel driftsäkerhetberäkning. Ett systems driftsäkerhet är varje ingående komponents drifsäkerhet multiplicerad med varandra - fler saker (även om de är tämligen pålitliga var för sig) minskar sannolikheten för att systemet är felfritt och operativt när man som bäst behöver det. Lösningen är enkel och formulerades av en av vår tids största tänkare Albert Einstein: "Gör saker så enkla som det någonsin går, men inte enklare..."

Ojdå, med den inställningen skulle vi kanske alla gå tillbaka till att fotografera uteslutande med de gamla lådkamerorna.

Nej för de saknar funktioner man behöver som storlek, af, och så vidare - det som jag vänder mig emot är funktioner som inte tillför något av betydelse, men som medför nackdelar. Kan man bygga en sensor som kan filma utan att det ger negativa kompromisser på stillbildsprestanda så gör det - det spelar ingen roll även om jag inte kommer att använda funktionen, men problemet är givetvis när det stör funktionen eller gör kompromissen sämre till det som saken skall användas till - då är det ett problem.

Displayerna är redan idag som jag ser det problemkällor då de är onödigt stora och drar mycket ström samt inkräktar på ytrymme som jag hellre hade velat haft till rejälare och bättre placerade knappar. Det går leva med, men är på gränsen till att påverka användbarheten negativt.

Dock blir markanden självreglerande - fortsätter Canon med fler tokiga tekniklösningar så börjar folk köpa Pentax istället - marknadsekonomi...

OFFTOPIC:
Just flip-flop är nog en mycket stor fördel gentemot 7D osv om man filmar, macro fotograferar och uttrymmet är trångt. Att den är i plast behöver inte heller betyda att den är sämre en den i metall även om jag personligen tycker mer om känslan i metall. Båda har sina födelar och nackdelar. Och man får inte glömma att NIkon och Canon har sedan länge levererat SLR och DSLR i proffssegmentet i ren plast. EOS 3 och EOS D60 är väl sådana, likaså Nikon D100 och annat.

ONTOPIC:
7D kommer troligen att gå ned i pris. Men jag gissar på att den inte går ned så mycket. Om trenden håller sig så är det max 1000kr om ens det. Men jag tror inte det är som Nikon D300s där den ligger över 14000 och inte verkar vilja gå ned i pris.

Bengt.
Jag förstår vad du menar men jag inte kunde låta bli att raljera lite.
Vad det gäller af så vet jag inte om man kan kalla det för en "nödvändig" funktion på en kamera. Det är ganska många decennier man kunnat ta fantastiska bilder utan denna funktion. Men visst underlättar det utan tvekan fotograferandet.
Det som först egentligen fick mig att göra ett inlägg i den här tråden var sättet att benämna alla andra för dårar som uppskattar en funktion som förkastas av någon annan. Jag använde tidigare flitigt, när den var ny, en Canon Powershot Pro 1 med vinklingsbar display vid främst macrofotografering. En mycket användningsbar funktion och displayen fungerar än idag utan problem.

Jag kunde inte hitta tråden för inställningar mm på 7D så det får bli här i stället.
Det stundar bröllop och då det är en av mina döttra slipper jag vara "fotografen" men helt kommer jag inte undan. Jag brukar ställa upp en kamera på nåt lämpligt ställe snett framför brudparet och då snett bakom prästen, och så fjärrutlösa den. Till Konica FT1 gjorde jag en förlängningkabel till den elektriska trådutlösaren, den har jag sedan gjort om för att passa Canon, först 500N, den passadeockså till 400D. Men då det är ganska mörkt i koret där så är nog 7D bättre, men till den passar inte kabeln, och RC-1 räcker nog inte. Jag köpte en Hähnel Giga Pro av Cyberphoto för 1364 inkl. frakt. Till den finns kablar till både 400 o 7D varianterna. Den har en del inställningsmöjligheter som timer o intervalltagning men någon snabb serietagning kunde jag inte få till mer än två bilder i taget. Kabeln till kameran fungerar bra på 400D men den till 7D har inte samma snäppfastsättning som Canons trådutlösare utan den här sitter väldigt osäkert, det får bli en gummisnodd el. dyl för att hålla den på plats. Den här modellen har ingen utvändig antenn som på andra Hähnel-modeller verkar vara en svag punkt. Det hela verkar fungera, jag får fortsätta att testa för att vara säker på tillförlitligheten då det är dags mot slutet av månaden.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto