Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7d + RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

oesterbo

Aktiv medlem
Hej, jag försöker ta mina bilder i RAW och sedan putta in dem i Photoshop CS3 men den svarar bara att den inte kan läsa de här filerna. Vad är felet? hört om något program du bör installera?

Ta hem senaste RAW import pluginen från Adobe, installera, testa igen. Det borde funka då.

/ Magnus

Jag har samma problem med 550D just nu. Cs5 funkar det i med Adobe camera raw 6.1 så det stämmer att ett djupt tag i plånboken är det som krävs.
DPP får nog duga för mig också ett tag framöver. Elements 8 verkar inte heller kunna hantera RAW filerna från 550D ännu. Om Elements 7 och 8 kan hantera 7D vet jag tyvärr inte. Googla så hittar du säkert fler svar än här.

Lycka till!

Hej, jag försöker ta mina bilder i RAW och sedan putta in dem i Photoshop CS3 men den svarar bara att den inte kan läsa de här filerna. Vad är felet? hört om något program du bör installera?

Ett sök på google tog mig till ett annat forum med exakt samma fråga. Där hade någon med nick "adobe admin" lagt in detta svar, hoppas det hjälper:

There is a release candidate of Adobe Camera Raw 5.6 and the DNG converter available today in Adobe Labs at http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Camera_Raw_5.6

While ACR 5.6 won't work with CS3, you should be able to use the new DNG Converter to convert the CR2 files from the Canon 7D to DNG files that can be opened with the latest ACR for CS3.

John

Release Notes

* Newly supported camera models include:
o Canon EOS 7D
o Canon PowerShot G11
o Canon PowerShot S90
o Leaf Aptus II 5
o Mamiya DM22, DM28, DM33, DM56, M18, M22, M31
o Nikon D3s
o Olympus E-P2
o Pentax K-x
o Panasonic FZ38
o Sigma DP1s
o Sony A500
o Sony A550
o Sony A850

Nu har jag laddat ner programmet men när jag dubbelklickar på det händer inget?
Någon annan som laddat hem det? Sitter på en MAC förövrigt..

Det finns inga USB-inställningar att ändra.
Kameran brukar dyka upp om man sätter i sladden först och sedan sätter på kameran, eller först stänger av den och sen på igen, om den redan var på.

Photoshop har stöd för Canon 7D från version CS4.

Men CS4:as stöd är kasst. Jämfört med både CS5 och DPP.

Vill du fortsätta med CS3 så rekommenderar jag att ladda hem Adobes gratisprog DNG-konverter och konvertera dina "CR2" till "DNG" och gå vidare därifrån. Ett trist extrasteg, och inte lika bra som CS5, men då funkar det som det är tänkt.

Ja, då lyckas den inte etablera kontakt med drivrutinen. Har du installerat Canons programvara, som EOS Utility, då ska du också ha fått med drivrutinen på köpet.
Den klarar tydligen inte av att presentera sig som en minnesenhet, som man kan hämta filer från.

Ja, då lyckas den inte etablera kontakt med drivrutinen. Har du installerat Canons programvara, som EOS Utility, då ska du också ha fått med drivrutinen på köpet.
Den klarar tydligen inte av att presentera sig som en minnesenhet, som man kan hämta filer från.

Jag kan överföra filer, det är inget problem.
Jag använder aperture eller något annat program, utan när jag vill kunna ta en bild och få upp den på skärmen direkt får jag problem.
Löser jag det med drivrutinerna?

ANNONS