Advertisement

Annons

Canon 7D och dslr video?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dock får inte priset överstiga typ kostnaden av en dslr med video....
Det är väl just den invändningen som är problemet, för den är så flytande?

Kostnaden för en DSLR med videomöjlighet är inte alls detsamma som kostnaden för en DSLR med användbar video. Det sistnämnda barkar iväg rätt bra.
 
Kör med 5D mk2 själv och använder 14mm + 35mm vid filmning.

Steadicam Merlin är ett utmärkt kompliment för att filma handhållet.
Vill du inte lägga dessa pengar finns det alternativ som är billigare
men dock inte lika "steady" som Merlin. De kan kräva lite mer justeringar
men du kommer undan billigt.

Flycam 5000 är ett exempel på en billig rigg (~$150).

http://www.youtube.com/watch?v=cLtURKWS314

Där ser du lite klipp vad du får m.h.a en Steadicam Merlin.

Vill du göra en riktigt enkel och billig egen stabilisator tar du ett stativ,
monterar på kameran.
Dra ut benen en liten gnutta. Håll handen precis under monteringsplattan för kameran.
(under - skruva ut sista biten på stativet så du har full längd).
Använd gärna en vante för att du inte ska få den att låsa på handen.

Luta kamerariggen - om möjligt ca 90 grader. Släpp och den ska ställa sig rakt upp på ca 1-1,5 sekund.
Går det fortare - dra in benen. Långsammare - dra ut dem. (counter weight).
Se till att bild hamnar i våg. Sen håller du handen där du nu ställt allt och filmar på detta vis
med stativet i luften. Då får du stadiga filmningar som närmar sig en riktig steadyrig.

Ett par videos en kille gjort med 5D och en liknande stabilisator (fabrikstillverkad).
http://www.youtube.com/watch?v=Vp63nbOfxgs
http://www.youtube.com/watch?v=uBLccEDmn40

// A
 
Kör med 5D mk2 själv och använder 14mm + 35mm vid filmning.

Steadicam Merlin är ett utmärkt kompliment för att filma handhållet.
Vill du inte lägga dessa pengar finns det alternativ som är billigare
men dock inte lika "steady" som Merlin. De kan kräva lite mer justeringar
men du kommer undan billigt.

Flycam 5000 är ett exempel på en billig rigg (~$150).

http://www.youtube.com/watch?v=cLtURKWS314

Där ser du lite klipp vad du får m.h.a en Steadicam Merlin.

Vill du göra en riktigt enkel och billig egen stabilisator tar du ett stativ,
monterar på kameran.
Dra ut benen en liten gnutta. Håll handen precis under monteringsplattan för kameran.
(under - skruva ut sista biten på stativet så du har full längd).
Använd gärna en vante för att du inte ska få den att låsa på handen.

Luta kamerariggen - om möjligt ca 90 grader. Släpp och den ska ställa sig rakt upp på ca 1-1,5 sekund.
Går det fortare - dra in benen. Långsammare - dra ut dem. (counter weight).
Se till att bild hamnar i våg. Sen håller du handen där du nu ställt allt och filmar på detta vis
med stativet i luften. Då får du stadiga filmningar som närmar sig en riktig steadyrig.

Ett par videos en kille gjort med 5D och en liknande stabilisator (fabrikstillverkad).
http://www.youtube.com/watch?v=Vp63nbOfxgs
http://www.youtube.com/watch?v=uBLccEDmn40

// A


Nu måste jag vara lite av en party pooper... men köpte en merlin innan jag ens hade en kamera... fick den för billigt för att kunna säga nej :)
 
Hej!

Vill kunna filma lite korta snuttar för att använda det i mitt företag för att visa lite av vad vi gör, men även kunna använda kameran till att göra lite intervjuer.

Intervjuer = oftast fast kamera = stativ och inget problem.
Korta snuttar? Ja det beror ju vilken nivå du vill lägga dig på. Men har du en steady cam så är det inga problem heller.

Om det är Canon du vill använda så köp en 60d eller 600d och experimentera dig fram till vilken utrustning du behöver. Det går göra fina filmer utan dyra grejor med lite kreativitet.

Jag kanske skulle rekommendera en 600d just för filmning även om jag inte prövat den själv. Med "digitalzoomen" kan man potentiellt både lättare få bra utsnitt/skärpedjup och med lite tur få bort s.k. moire effekter, artefakter och falska linjer, ifall någon är illa klädd för en intervju (skjortor med linjer osv). Någon kanske har använt den och kan berätta mer?

Ett alternativ är som sagt video + en digital still. Tänk igenom noga om det är det bästa för dig. Dslr är ju framförallt för att få fram en filmisk känsla med kort skärpedjup och bra lågljusegenskaper. Men användbarhetsmässigt är videokameror överlägsna, och faktiskt bildkvalitetsmässigt så är dyrare videokameror "bättre" när man filmar i bra ljus med tanke på att man slipper ovan nämnda problem med artefakter. Men man tappar ju det korta skärpedjupet och det ser förstås "video" ut på grund av detta.
 
Intervjuer = oftast fast kamera = stativ och inget problem.
Korta snuttar? Ja det beror ju vilken nivå du vill lägga dig på. Men har du en steady cam så är det inga problem heller.

Om det är Canon du vill använda så köp en 60d eller 600d och experimentera dig fram till vilken utrustning du behöver. Det går göra fina filmer utan dyra grejor med lite kreativitet.

Jag kanske skulle rekommendera en 600d just för filmning även om jag inte prövat den själv. Med "digitalzoomen" kan man potentiellt både lättare få bra utsnitt/skärpedjup och med lite tur få bort s.k. moire effekter, artefakter och falska linjer, ifall någon är illa klädd för en intervju (skjortor med linjer osv). Någon kanske har använt den och kan berätta mer?

Ett alternativ är som sagt video + en digital still. Tänk igenom noga om det är det bästa för dig. Dslr är ju framförallt för att få fram en filmisk känsla med kort skärpedjup och bra lågljusegenskaper. Men användbarhetsmässigt är videokameror överlägsna, och faktiskt bildkvalitetsmässigt så är dyrare videokameror "bättre" när man filmar i bra ljus med tanke på att man slipper ovan nämnda problem med artefakter. Men man tappar ju det korta skärpedjupet och det ser förstås "video" ut på grund av detta.

Tjena Sven,

Tack för ditt svar!

Jag har en instegs dslr som jag använt själv i mitt företag och utifrån din har jag börjat skriva ned vad jag behöver för att "step-up-my-game". Därför överväger jag att hoppa 60D och 600D till förmån för en 7D så att man från början har en bra grund att stå på... Låter det rimligt?

Siktar på att en grund för att smidigt kunna levera bild/video, men samtidigt ngt att växa med.

/SoF
 
Tennismatch-jo jag tackar!

Ska du filma en tennismatch med en DSLR utan att lägga tiotusentals kronor på extra tillbehör så lär du få träna ett par år och filma åtskilliga timmar i veckan innan du kan filma en match och få godtagbart resultat! Använder själv 7D och numera 600D (som är överlägsen vid filming pga av vinklingsbar skärm, manuella ljudnivåer och ruggigt bra digital zoom på 3 ggr utan nämnbar kvalisortförlust) och fotograferar fåglar från gömsle. ca 5 % av filmsnuttarna på rörliga fåglar går att använda i redigeringen. Står eller simmar fåglarna stilla så blir träffprocenten så klar mångdubbelt högre. Men en tennismatch där spelarna förflyttar sig en del borde innebära att allt för mycket blir skit pga av felfokus så att det inte känns meningsfullt att klippa ihop till en matchfilm. Lägg ner och köp en videokamera med HD för ett lägre pris än en 600D och få betydligt fler skarpa klipp!!!
 
@Alexander: För filmning så rekommenderar jag 60d eller 600d före 7d eftersom att de har vinklingsbar skärm, manuella kontroller för ljudet (jag tror inte det kommit en uppdatering för 7d som fixar det, men inte säker).

7D, 60D och 600D har samma sensor i grunden så bildkvalitén blir likvärdigt under bra förutsättningar. 7d har dock överlägset bäst autofokus för t.ex. tennismatcher. Den har också ett robust och vädertätat hus och massa lulllull som mikrojustering för felfokuserande objektiv. Skulle jag köpa en stillbildskamera av de tre skulle jag definitivt köpa den om pengar inte var ett problem.

Men frågan är vad du mest kommer att använda kameran till? Om du mest kommer filma ändå så är 600d fortfarande en väldigt bra stillbildskamera som har potential att ta väldigt fina bilder. Till en tennismatch kan du tjäna gott på att istället köpa ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus om du inte har ett.

@Tony: Han sa väl ändå att han skulle FOTA en tennismatch och filma till jobbet. Annars håller jag givetvis med dig.
 
@Alexander: För filmning så rekommenderar jag 60d eller 600d före 7d eftersom att de har vinklingsbar skärm, manuella kontroller för ljudet (jag tror inte det kommit en uppdatering för 7d som fixar det, men inte säker).

7D, 60D och 600D har samma sensor i grunden så bildkvalitén blir likvärdigt under bra förutsättningar. 7d har dock överlägset bäst autofokus för t.ex. tennismatcher. Den har också ett robust och vädertätat hus och massa lulllull som mikrojustering för felfokuserande objektiv. Skulle jag köpa en stillbildskamera av de tre skulle jag definitivt köpa den om pengar inte var ett problem.

Men frågan är vad du mest kommer att använda kameran till? Om du mest kommer filma ändå så är 600d fortfarande en väldigt bra stillbildskamera som har potential att ta väldigt fina bilder. Till en tennismatch kan du tjäna gott på att istället köpa ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus om du inte har ett.

@Tony: Han sa väl ändå att han skulle FOTA en tennismatch och filma till jobbet. Annars håller jag givetvis med dig.

Fota en tennismatch
Filma random :)

Pengar är inte ett problem om nyttan går att motivera.
Så det blir nog en 7D.

Vill filma en hel del utomhus så jag kommer köpa till en hoodloop, dock vet jag inte hur bra den kommer funka med en vinklingsbar skärm så det känns safe att utgå från en 7d...
 
Ja

@Alexander: För filmning så rekommenderar jag 60d eller 600d före 7d eftersom att de har vinklingsbar skärm, manuella kontroller för ljudet (jag tror inte det kommit en uppdatering för 7d som fixar det, men inte säker).

7D, 60D och 600D har samma sensor i grunden så bildkvalitén blir likvärdigt under bra förutsättningar. 7d har dock överlägset bäst autofokus för t.ex. tennismatcher. Den har också ett robust och vädertätat hus och massa lulllull som mikrojustering för felfokuserande objektiv. Skulle jag köpa en stillbildskamera av de tre skulle jag definitivt köpa den om pengar inte var ett problem.

Men frågan är vad du mest kommer att använda kameran till? Om du mest kommer filma ändå så är 600d fortfarande en väldigt bra stillbildskamera som har potential att ta väldigt fina bilder. Till en tennismatch kan du tjäna gott på att istället köpa ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus om du inte har ett.

@Tony: Han sa väl ändå att han skulle FOTA en tennismatch och filma till jobbet. Annars håller jag givetvis med dig.

Kanske missförstod lite då! Men tillägas bör att den bättre och snabbare AF på 7D bara gäller stillbild! Tycker faktiskt att 600D är en fantastisk bra leksak för priset! Kanske är den inte hypersnabb för stillbild och lika vädertätad som min 7D men f-n vet om inte bilderna direkt ur kameran blir bättre?! Kanske har det att göra med bättre JPG-kompilering (kör själv raw men jpg-inställningarna följer med till DPP så de är det första jag ser innan jag vrider på spakarna)
 
någon som testat en 60d eller 600d med hoodloop eller dylikt? Med tanke på att jag vill kunna producera resultat utomhus.. Måste kunna se ngt :s
 
Filma med EOS 7D

Hej!
Vill kunna filma lite korta snuttar för att använda det i mitt företag för att visa lite av vad vi gör, men även kunna använda kameran till att göra lite intervjuer.


Anledningen till varför jag nu skriver är för att jag…
1) Undrar vad folk har för erfarenheter av Canon 7D och om den funkar bra för filming.
2) Vad ska man tänka på och vad kan behövas om man vill vara en portabel enmans-film-crew?
SoF

Jag gör ofta reportage med en 7D, ibland med en "rigg" som både har kamera, en Zoom H4N och en belysning fastsatt. Men oftast med bara kameran och inbyggd mikrofon, både för att det är smidigare och för att man inte vill "skrämma" folk med alltför mycket utrustning.
Resultatet har hitintills alltid gillats av kunderna, man får tänka på att det rör sig om reportage där man inte kan ta om scener eller regissera dem.

Problemen med inbyggd mikrofon och automatisk volym känner väl de flesta till men den metoden fungerar faktiskt bra om det inte blåser för mycket vid utomhusjobb. Numera så sitter det en bit "fuskpäls" över mikrofonhålet på min 7D och den hjälper till att ta bort det mesta av vindljudet. Annars så använder jag också en liten mikrofon, vindskyddad med päls, som bara sticker ut en bit från kameran mik-uttag.

Det hade varit en klar fördel om skärmen kunde vinklas ut som på en 60D, nu får man tänka på att ställa in skärpan i sökaren och sen filma ganska vilt eftersom det är svårt att se på skärmen i solljus. Men det går med lite träning.

Du kan se ett exempel här http://www.youtube.com/watch?v=6J_TCcWLg7Y ett reportagejobb med en handhållen 7D och inbyggd mikrofon.
 
Jag gör ofta reportage med en 7D, ibland med en "rigg" som både har kamera, en Zoom H4N och en belysning fastsatt. Men oftast med bara kameran och inbyggd mikrofon, både för att det är smidigare och för att man inte vill "skrämma" folk med alltför mycket utrustning.
Resultatet har hitintills alltid gillats av kunderna, man får tänka på att det rör sig om reportage där man inte kan ta om scener eller regissera dem.

Problemen med inbyggd mikrofon och automatisk volym känner väl de flesta till men den metoden fungerar faktiskt bra om det inte blåser för mycket vid utomhusjobb. Numera så sitter det en bit "fuskpäls" över mikrofonhålet på min 7D och den hjälper till att ta bort det mesta av vindljudet. Annars så använder jag också en liten mikrofon, vindskyddad med päls, som bara sticker ut en bit från kameran mik-uttag.

Det hade varit en klar fördel om skärmen kunde vinklas ut som på en 60D, nu får man tänka på att ställa in skärpan i sökaren och sen filma ganska vilt eftersom det är svårt att se på skärmen i solljus. Men det går med lite träning.

Du kan se ett exempel här http://www.youtube.com/watch?v=6J_TCcWLg7Y ett reportagejobb med en handhållen 7D och inbyggd mikrofon.

Ser bra ut :)
Känns skönt att jag valde en 7d nu med en massa lullull och en extra videokamera... just in case :)

Men, musiken du använder i filmen, vart får du den ifrån? är den köpt?

Mvh
SoF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.