Annons

Canon 7D mkii eller beg 5D mkiii

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom ligger ungefär i samma prisklass.
Tycker ni att 5d mk iii känns gammal och omordern den har ju hängt med några år och mk4 är ju på gång.
Jag har optiken till FF (24-70 4L is och 70-200 4L is)
Så vad hadde ni gjort i mitt läge för jag är less på min 600d med den dåliga Af och bedrövlig på iso över 800.

Vilken kamera du väljer beror ju på vad du brukar ta bilder på. Landskap? Köp 5D. Fotboll? 7D. Ungefär.

Jag har nog bestämt mig för att vänta på 5d mk4.
Misstänker att när väl Canon får tummen ur att släppa den så är det en sådan jag vill ha.
Så det är bara att bita ihop och vänta.

Varför inte en lätt begagnad 1dx

Dom ligger ungefär i samma prisklass.
Tycker ni att 5d mk iii känns gammal och omordern den har ju hängt med några år och mk4 är ju på gång.
Jag har optiken till FF (24-70 4L is och 70-200 4L is)
Så vad hadde ni gjort i mitt läge för jag är less på min 600d med den dåliga Af och bedrövlig på iso över 800.

Då får du ju en kamera som täcker det mesta

Janne S

Valet

Kom i håg att man får vad man betalar för,Fullformat är alltid fullformat,jag ångrar inte en sekund då jag köpte Canon 1Dx och Canon 5D mark lll,och jag fotar nästan uteslutande Fågel,1Dx en är tung,ja visst men vilka bilder det blir,så kör jag alltid med GimBal blir nästan som
frihandsfotografering, och personligen föredrar jag att ta upp bilden i datorn en att ha en kropp kamera,men alla tycker ju olika,och undrar om inte de två nya Canon modellerna inriktar sig mest för filmning,men jag kan ha fel,men jag är nöjd med de köp jag gjort

Klokt :) Jag funderade precis på att skaffa en 7D2 som komplement till 5D3 för snabbrörliga motiv (och 1.6x mer brännvidd mums) men skrotade planerna efter att ha läst jämförelsen nedan. Näe, långsammare AF, bara en dubbelkorslagd punkt, mycket kortare batteritid och sämre ljuskänslighet... Jag är nog rätt nöjd med min 5D3 när jag tänker efter ;-)
http://www.imaging-resource.com/cameras/canon/5d-mark-iii/vs/canon/7d-mark-ii/

Den stora nackdelen med 5D3, att den inte stödjer SDHC är inte lika stort problem sen CF-korten gått ner i pris

erik

Klokt :) Jag funderade precis på att skaffa en 7D2 som komplement till 5D3 för snabbrörliga motiv (och 1.6x mer brännvidd mums) men skrotade planerna efter att ha läst jämförelsen nedan. Näe, långsammare AF, bara en dubbelkorslagd punkt, mycket kortare batteritid och sämre ljuskänslighet... Jag är nog rätt nöjd med min 5D3 när jag tänker efter ;-)
http://www.imaging-resource.com/cameras/canon/5d-mark-iii/vs/canon/7d-mark-ii/

Den stora nackdelen med 5D3, att den inte stödjer SDHC är inte lika stort problem sen CF-korten gått ner i pris

erik

Nu förstår jag inte riktigt. Autofokusen i 7D Mark II är snabbare och mer avancerad än på 5D Mark III. Vet inte riktigt hur du nådde den slutsats du gjorde.

Shutter lag 0.12s (5D3) vs 0.25s (7D2) allt enligt imaging resources
Jag tycker 0.12s är segt, Tornseglarna flyttar sig minst 3m på den tiden ;-)

Inget jag upplevt med 7D Mark II och känner inte alls igen det där. Tvärtom är ju Canon 7D Mark II känd för att vara snabb och ha en väldigt bra autofokus. Den som väljer 5D Mark III (en utmärkt kamera) utifrån den där informationen blir väldigt vilseledd. Tror det är väldigt få som rekommenderar 5D Mark III före 7D Mark II när det gäller actionfoto.

Jag å andra sidan har 7D2 och är supernöjd. Dock kommer jag köpa FF i framtiden men har inte så bråttom nu. Avvaktar 6D2 och 5D4 och ser vad det blir och tar beslut därefter.

Hela det "testet" är ju trams. En flock lösryckta påståenden om varje kamera, bara.
Det som verkligen är "shutter lag" är 4 ms snabbare i 7D Mark II än 5D Mark III, men det lär du inte märka. Om de har mätt en fokuseringsskillnad i den klassen de visar så beror de på att de använt ett enklare objektiv på 7D Mark II. Sånt har också betydelse. 40D med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är en av de snabbaste kamerorna som mätts upp på det viset, men det är ju för att den kombinationen passade så bra ihop att den till och med slog 1D Mark III med EF 24-70 mm f/2,8L USM.

Sen var du fått det ifrån att 7D Mark II bara har en korsad AF punkt vet jag inte? Till och med imaging resources har ju räknat dem rätt, och fått det till 65 i 7D Mark II mot 41 i 5D Mark III.

jag fotograferar ofta snabba fåglar, bland annat svalor.. äger både 5D mk3 och 7D mk2
5'an har inte en chans mot 7D'n i detta fallet..

Bilagor

• sized_13497766_10207786895303889_4241866108443594483_o.JPG
    sized_13497766_10207786895303889_4241866108443594483_o.JPG
    177 KB · Visningar: 79
Fast det var dubbelt korslagda punkter som avsågs.
Ja, än sen då? Varken trådskaparen eller den medlem som skrev inlägget om den korslagda punkten verkar ha några objektiv som aktiverar dem. Så varför skulle de spela någon roll alls? Däremot spelar antalet vanliga korslagda punkter roll, och där leder 7D Mark II över 5D Mark III.

Ja, än sen då? Varken trådskaparen eller den medlem som skrev inlägget om den korslagda punkten verkar ha några objektiv som aktiverar dem. Så varför skulle de spela någon roll alls? Däremot spelar antalet vanliga korslagda punkter roll, och där leder 7D Mark II över 5D Mark III.

Ojojoj tagga ner lite!
Jag betonade bara att det var dubbelt korslagda det skrevs om och där har 5D3 (5) fler än 7D2 (1).

Sen kan man kanske tänka sig att det är möjligt att köpa nya objektiv nån gång...?

Vilka objektiv aktiverar dom då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar