shamrock13
Medlem
Efter mycket om och men blev det till slut ett beggat 50D-hus och ett beggat Canon 24-70mm f2.8 L-objektiv. Hoppas detta kommer vara en bra kombo!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GRATTIS !
Det har hänt en del på en vecka..he..he..Från 7d med 17-40 till 50d med 24-70.
Jag sitter ju själv MYCKET nöjd med en 50d, men jag valde EF 24-105 som är lättare, större omfång och inte minst så har den is, som jag tycker är guld värd. Men många föredrar den ljusstarkare 24-70, speciellt tillsammans med ff-hus.
Jag trodde själv att jag skulle sakna för mycket på vidvinkelsidan, men icke, tycker det räcker ganska länge med 24 även på en 50d.
Ska bli spännande att se vad du tycker, för det MÅSTE du givetvis delje oss.
Fördelen med att köpa beg och då speciellt populära L-objektiv är att trivs man inte riktigt med en glugg, så är det bara att sälja igen och testa en annan, de ekonomiska förlusterna brukar bli försummbara ofta inga alls.
Lycka till !
Tackar tackar! Det känns riktigt bra nu.
Jo det blev lite turer fram och tillbaka innan jag till slut bestämde mig för kombon med 50D och 24-70mm f2.8 L. Anledningen till att det inte blev en 7D är att den är mycket dyrare än en beggad 50D samtidigt som jag egentligen inte har behov av att kunna filma. Då 60D borde dyka upp relativt snart med eventuellt förbättrad AF och lite annat så kändes det också som att de extra pengarna som 7D kostar kanske skulle vara förgäves, delvis i alla fall. 550D kunde kanske vara ett alternativ men jag gillar inte 500-seriens sämre byggkvalitet och mindre format alls samtidigt som jag gillar displayen ovanpå och lite andra ergonomiska fördelar med 50D.
Vad gäller optiken så var jag först inne på ett L-objektiv 17-40mm för att få bra vidvinkelmöjligheter men efter att ha läst och funderat kom jag fram till att jag ville ha en riktigt bra grundoptik med hög ljuskänslighet och fin skärpa som behåller värdet. Då jag mestadels kommer fota stadsmiljöer och porträtt av olika slag kändes därför 24-70mm f2.8 L som ett bra standardobjektiv som jag sen kommer komplettera med kanske 10-22mm eller nåt liknande.
Det som till slut avgjorde allt var att jag kunde köpa ett 50D-hus med 24-70mm f2.8 L objektiv begagnat i utmärkt skick för 12.700kr vilket jag tycker är ett riktigt bra pris! Har inte fått hem grejerna ännu, men när jag har dom ska jag återkomma med lite omdömen.
12 700:- !!! Utmärkt skick dessutom, ett klart klipp ! Annars kan det vara lite "lurigt" med beg 24-70,då den har funnits på marknaden ca 15 år och används mycket av proffs.
Ska verkligen bli spännande att läsa fortsättningen.
Lycka till !
Tack!
Igår fick jag hem grejerna och de var verkligen i nyskick så det känns som jag gjort en bra affär. Kameran har fortfarande garanti till maj och objektivet är endast 1,5 år gammalt. Hann knappt testa kameran alls igår tyvärr, men återkommer med omdöme när jag hunnit fota lite mer.
Skönt, då är det bara att säga GRATTIS igen !