Annons

Canon 7D med 17-40 mm f/4,0 L och 50 mm f/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

shamrock13

Medlem
Jag funderar precis på att köpa mig ett Canon 7D-hus med ett Canon 17-40mm och ett Canon 50mm f1.8. Jag kan köpa ett nästan nytt hus för $1300(ca 9800kr) och ett nytt 17-40mm objektivet för $750(ca 5600 kr). Canon 50mm kan köpas begagnat i Sverige för cirka 2500kr. Jag tycker detta känns som ett väldigt kompetent startkit för varierad fotografering utomhus och inomhus utan ambitioner att fotografera fåglar eller sport.

Tycker ni att det är ett vettigt kit eller klarar man sig nästan lika långt med 50D-hus med 15-85mm f3.5-5.6 och 50mm f1.8?

7D: 9800 kr
17-40mm: 5600 kr
50mm: 2500 kr
Totalt: 17900 kr

/Daniel

Köp vad du vill. Men vill du ha min allmänna åsikt så köp en begagnad 5D, det klarar du dig längre på om du inte ska fota sport/fåglar. Kombinationen 5D och 50mm är också mycket bättre för allround än 50D och 50mm.

Jodå, du klarar dig "nästan" lika bra med ett beg 50d hus, EF 50 f/1.8 MKII och 18-55 f4.5-5.6 is. Ett paket som kostar ca hälften
av ditt ursprungliga förslag.

Men ett nytt 7d hus för under 10 000sek är absolut intressant.

Allting är en värderingsfråga, som bara du själv egentligen kan
avgöra.

Jag funderar precis på att köpa mig ett Canon 7D-hus med ett Canon 17-40mm och ett Canon 50mm f1.8. Jag kan köpa ett nästan nytt hus för $1300(ca 9800kr) och ett nytt 17-40mm objektivet för $750(ca 5600 kr). Canon 50mm kan köpas begagnat i Sverige för cirka 2500kr. Jag tycker detta känns som ett väldigt kompetent startkit för varierad fotografering utomhus och inomhus utan ambitioner att fotografera fåglar eller sport.

Tycker ni att det är ett vettigt kit eller klarar man sig nästan lika långt med 50D-hus med 15-85mm f3.5-5.6 och 50mm f1.8?

7D: 9800 kr
17-40mm: 5600 kr
50mm: 2500 kr
Totalt: 17900 kr

/Daniel

Vid resor har jag använt en kombination av 40D+17-40 för allmän fotografering.Motsvarar 27-64mm, precis som för 7D.Fungerar mycket bra.Rekommenderas!
/Kenneth

7D vs 50D vs 5D

Det är inte helt lätt att välja mellan dessa hus då de verkar ha lite olika fördelar.

5D
+Fullstor sensor
+Gedigen byggkvalitet
+Relativt billig begagnad
-Ganska gammal
-Ingen inbyggd blixt
-Går inte att filma med
?Hur är brusnivån?
?Hur står sig bildkvaliteten mot 7D och 50D vad gäller skärpa och färg?

50D
+Bra byggd för sitt pris
+Bra bildkvalitet för sitt pris
-Inte så låg brusnivå
-Går inte att filma med
?Ersätts snart med 60D vilket gör att begpriset borde gå ner

7D
+Mycket bra autofokus
+Bra filmläge
+Lågt brus
-Dyr
?Kvalitetsproblem med autofokus

Någon som har några kommentarer kring detta?

5D
+Fullstor sensor
+Gedigen byggkvalitet
-Ganska gammal
-Ingen inbyggd blixt
-Går inte att filma med
-Låg seriebildtagningshastighet, 3 bilder per sekund
?Hur är brusnivån?
?Hur står sig bildkvaliteten mot 7D och 50D vad gäller skärpa och färg?

När det gäller bildkvalitet är 5D trots sin ålder förmodligen bäst av de tre uppräknade modellerna, se http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon

Jag har ingen direkt erfarenhet av denna glugg men på en 7D tycker jag ett 17-55 2.8 IS passar bättre. Du får större omfång, bildstabilisering och bättre ljusstyrka. Priset är något högre men det borde vara värt det.
Ett trevligt objektiv men som suger damm innanför frontlinsen. Angående brus tycker jag 7D hanterar det betydligt bättre än 5D, då 5D över ISO 1600 börjar banda.

Ett trevligt objektiv men som suger damm innanför frontlinsen.

Jo det har man ju läst om, men själv har jag klarat mig bra hittills. Visst kanske inte byggkvalitén håller L-klass men i mitt tycker är 17-55 2.8 IS det perfekta valet till en 7D.

Ett helt stegs bättre ljusstyrka OCH bildstabilsering OCH större omfång väger i all fall klart över för min del.

För inomhus fotografering och under dåliga ljusförhållanden utan
blixt, så är EF-S 17-55 ett bra, t.o.m. det bästa alternativet
till en crop-kamera idag.

Men, för utomhusfotografering, speciellt vid lite tuffare förhållanden och vid inomhusfotografering med den inbyggda blixten är EF 17-40 det klart bästa alternativet.

Jag själv löste "problemet" genom att sälja EF-S 17-55 och
istället köra med 17-40 som "walk-around" och investerade i en
EF 50 f/1.4 som är klockren under dåliga ljusförhållanden,
ger en underbar bakgrundsoskärpa och perfekt till porträtt.

EF-S 17-55 kostar ungefär lika mycket som EF 17-40 och EF 501.4
tillsammans.

Svårt val!

Hm, det blir svårare och svårare det här... 17-55mm-objektivet verkar onekligen riktigt bra men det kostar ju tyvärr ännu mer än 17-40mm-gluggen. Får ta mig en ordentligt funderare!

Vad ställer det för krav på objektiven om man köper ett 5D-hus? Jag antar att de flesta objektiv som är anpassade för APS-C inte funkar så bra till fullformatshus eller?

7D är vädertätad och känns mer gedigen än 50D. Avgjorde för min del i kombination med möjligheten att filma. 5D är inte vädertätad men jag kan inte uttala mig om den i övrigt.

AF:en i 7D är grym. Tror 20 av 3000+ tagna sportbilder hittills varit ur fokus. Sen att de kan vara värdelösa av andra orsaker eller att jag har lagt fokus fel genom user error på ett antal bilder är en annan femma. Kameran missar inte. Inte med något av de 4 objektiv jag provat. Kör man AI-fokus sägs den vara kass dock...

Men i Servo eller One Shot sitter fokus direkt hela tiden.

Vad ställer det för krav på objektiven om man köper ett 5D-hus? Jag antar att de flesta objektiv som är anpassade för APS-C inte funkar så bra till fullformatshus eller?

De gluggar som heter EF-S passar överhuvudtaget inte till en 5D.

Jag tycker dock du skall bortse från det. Om du nu köper en 7D skall du förstås köpa gluggar som passar bäst till just den kameran. Om du köper en ny bil, inte köper du vinterhjul med tanke på att de skall passa nästa bil!? ;)

Om du i framtiden byter till fullformat kommer du med all sannolikhete att kunna sälja dina EF-S objektiv på begagnatmarknade och om du då även köper begagnat blir det ingen större ekonomisk skräll.

EDIT: Missade att du tydligen funderar på en 5D redan nu, ja i så fall faller ju EF-S gluggarna bort.

Nya tankar

Nu har jag funderat igenom min situation igen och kommit fram till att jag kommer att köpa följande utrustning begagnat.

-Canon 50D pris ca 6500:-
-Sigma 18-50mm f2.8 ca 3000:-
-Sigma 30mm f1.4 ca 3000:-

Känns detta som ett bra startkit in i digitalfotograferingsvärlden? Gör dessa objektiv kameran rättvisa? Finns det några objektiv som är bättre att börja använda sig av för ungefär samma pengar?

Jodå, mycket för slantarna, men jag hade nog skippat den fasta 30mm gluggen och investerat i en extern blixt t.ex en 430 som öppnar upp nya möjligheter vid inomhus och porträttsfotografering

När du kört med din 18-50 zoom ett tag så är det nog på telesidan som du vill satsa, t.ex en 55-250 zoom eller kanske
ännu hellre en 70-200.

Så börja med 18-50 och känn efter lite var dina behov ligger innan du investerar i fler gluggar.

Nu har jag funderat igenom min situation igen och kommit fram till att jag kommer att köpa följande utrustning begagnat.

-Canon 50D pris ca 6500:-
-Sigma 18-50mm f2.8 ca 3000:-
-Sigma 30mm f1.4 ca 3000:-

Känns detta som ett bra startkit in i digitalfotograferingsvärlden? Gör dessa objektiv kameran rättvisa? Finns det några objektiv som är bättre att börja använda sig av för ungefär samma pengar?

Vill bara tipsa om att en ny 50D kan få för strax under 6900:- på följande sida:
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=25500

Jodå, mycket för slantarna, men jag hade nog skippat den fasta 30mm gluggen och investerat i en extern blixt t.ex en 430 som öppnar upp nya möjligheter vid inomhus och porträttsfotografering

När du kört med din 18-50 zoom ett tag så är det nog på telesidan som du vill satsa, t.ex en 55-250 zoom eller kanske
ännu hellre en 70-200.

Så börja med 18-50 och känn efter lite var dina behov ligger innan du investerar i fler gluggar.

Låter som ett bra förslag! Det är lätt att man blir lite väl exalterad när kollar upp en massa utrustning på nätet, så man vill gärna köpa på sig mycket på en och samma gång. Från början ville jag t.ex. ha en 7D med 17-40mmm f4 L eller 17-55mm f2.8 men nu har jag sansat mig en smula... ;-)

Är det Canon 70-200mm f4 L som är mest prisvärt vad gäller telezoom?

Har själv ingen erfarenhet, men många andra tycks ha det
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108946&highlight=kamera+express

Samma garantivillkor som om den köps i Sverige är det dessutom

Såg att de också har Sigma 18-50mm f2.8 för €339 vilket känns billigt. Frågan är bara hur mycket bättre ersättaren till detta objektiv är som har bildstabilisering. Vet någon vad detta objektiv kommer kosta och när det lanseras i Sverige?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar