Annons

Canon 7D mark II - rekommenderade inställningar för fågelfoto..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Har precis hämtat ut min nya 7D2 och tänkte snart försöka optimera den för fågelfoto. AF-systemet ska ju vara ganska avancerat - inte minst jämfört med 6D:n som jag är van vid sedan tidigare.

Har ni några tips på lämpliga inställningar så att kameran optimeras på bästa sätt beroende på om det är flygande fåglar eller mindre rörliga sådana som ska hamna på bild? Jag tänker väl kanske framför allt på hur man bäst optimerar fininställningarna (slidereglagen) för AF..för dessa är jag helt obekant med. Vet att det finns några sådana i 6D:n också, men jag har aldrig brytt mig om dem tidigare.

Jag kommer att köra med stativ i manual mode så mycket som möjligt och min tanke just nu är att i alla fall programmera C1 och C2 på följande sätt:

C1: Ska användas för fåglar som är mer eller mindre stilla. Manual mode, one shot, bakfokus, AF med endast mittpunkten samt f/6.3, 1/1600 s och ISO 400 som utgångsvärde på exponeringen.

C2: För flygande fåglar. Manual mode, AI servo, AF på avtryckarknappen, utökade fokuspunkter (9 st troligen) samt f/8, 1/2000 s och ISO 800 som utgångsvärde.

C3: Återstår att se hur detta custom-läge ska programmeras. Kanske blir det något halvautomatiskt läge med auto iso här som kan användas när ljuset växlar mycket.

Jag lär komma att "plocka bort" några modes för fokuspunkter så att det blir färre att hoppa emellan. Ska bli intressant att tränga in i menyerna när väl batteriet laddat färdigt.. 🙂 En helt annan fråga som slog mig nu..går det att använda batteriet från 6D i 7D2? 6D:s batteri heter ju "LP-E6" medan 7D2:s heter "LP-E6N". Nästan samma namn och batterierna ser väl identiska ut också tycker jag.

Edit: efter en snabbgoogling så ser det ju ut som att man ska kunna använda 6D:s batteri i 7D2 och vice versa. Finfint! 👍

Senast ändrad:
Glöm inte

Har precis hämtat ut min nya 7D2 och tänkte snart försöka optimera den för fågelfoto. AF-systemet ska ju vara ganska avancerat - inte minst jämfört med 6D:n som jag är van vid sedan tidigare.

Har ni några tips på lämpliga inställningar så att kameran optimeras på bästa sätt beroende på om det är flygande fåglar eller mindre rörliga sådana som ska hamna på bild? Jag tänker väl kanske framför allt på hur man bäst optimerar fininställningarna (slidereglagen) för AF..för dessa är jag helt obekant med. Vet att det finns några sådana i 6D:n också, men jag har aldrig brytt mig om dem tidigare.

Jag kommer att köra med stativ i manual mode så mycket som möjligt och min tanke just nu är att i alla fall programmera C1 och C2 på följande sätt:

C1: Ska användas för fåglar som är mer eller mindre stilla. Manual mode, one shot, bakfokus, AF med endast mittpunkten samt f/6.3, 1/1600 s och ISO 400 som utgångsvärde på exponeringen.

C2: För flygande fåglar. Manual mode, AI servo, AF på avtryckarknappen, utökade fokuspunkter (9 st troligen) samt f/8, 1/2000 s och ISO 800 som utgångsvärde.

C3: Återstår att se hur detta custom-läge ska programmeras. Kanske blir det något halvautomatiskt läge med auto iso här som kan användas när ljuset växlar mycket.

Jag lär komma att "plocka bort" några modes för fokuspunkter så att det blir färre att hoppa emellan. Ska bli intressant att tränga in i menyerna när väl batteriet laddat färdigt.. En helt annan fråga som slog mig nu..går det att använda batteriet från 6D i 7D2? 6D:s batteri heter ju "LP-E6" medan 7D2:s heter "LP-E6N". Nästan samma namn och batterierna ser väl identiska ut också tycker jag.

För din C2-inställning får du inte glömma att lägga fokuslås (focus off) på t.ex af-on knappen. Du vill ju ha möjlighet att snabbt kunna komponera om eller låsa på en flygande fågel som sätter sig. Upplever att 5 punkter (utökad mittpunkt reagerar snabbare än utökad mittpunkt med 9. Men prova själv.

När du sedan ska göra finjusteringar så börja först med att välja ur de 6 förinställda lägena "cases" sedan kan du finjustera värdena något efter ditt fotograferande om det behövs. Sedan finns det ytterligare några parametrar du kan ändra i AF-menyn som inte ryms i de 6 förinställda lägena. Du får testa.

De gamla batterierna fungerar.

Tack Tony..jag tar till mig av dina tips och ska kolla upp detta!

Jag har precis varit inne och kollat i menyerna och jag förstår att en del fotografer har gått vilse bland alla inställningar och att det nog kan ta lite tid att hitta dem rätta för ens egna behov. Helt klart är det mer inställningar för AF som måste ses över än vad jag hade föreställt mig. Jag brukar inte behöva plocka fram manualen för nya kamerahus, men i det här fallet känner jag helt klart att behovet finns... 😇

Är det möjligt att få fram i infon i kamerans bildvisningläge vilken mikrojustering man har haft. Har precis avslutat ett mikrojusteringstest, men kan nu i efterhand inte hitta någon sådan information. Råkade ta en bild för mycket i testet och hade därför behövt veta hur bilderna har mikrojusterats..

Är det möjligt att få fram i infon i kamerans bildvisningläge vilken mikrojustering man har haft. Har precis avslutat ett mikrojusteringstest, men kan nu i efterhand inte hitta någon sådan information. Råkade ta en bild för mycket i testet och hade därför behövt veta hur bilderna har mikrojusterats..

Jag har mikrojusterat ett av mina objetiv (EF 70-200 f/4L IS USM) i kombination med samma kamera som du och man kan hitta den information du vill ha i EXIF-informationen.
Följande två rader finns med.
AF Micro Adj Mode : Adjust by lens
AF Micro Adj Value : -2

Använder ExifTool by Phil Harvey.

Jag har mikrojusterat ett av mina objetiv (EF 70-200 f/4L IS USM) i kombination med samma kamera som du och man kan hitta den information du vill ha i EXIF-informationen.
Följande två rader finns med.
AF Micro Adj Mode : Adjust by lens
AF Micro Adj Value : -2

Använder ExifTool by Phil Harvey.

OK, tack..men det går inte att få fram informationen om mikrojustering direkt på 7D2:s skärm alltså? Detta är möjligt på 6D nämligen. I den ser jag det då tillsammans med annan information när bilder visas på skärmen.

Glöm inte bort möjligheten att använda funktionen AF<->, som kan läggas på en knapp och tillåter justeringar av AF-funktionen när knappen är intryckt. Man kan exempelvis ha fokus på avtryckaren men få andra inställningar med AF-ON, eller skippa fokus på avtrycket men ha olika inställningar på AF-ON och *, eller fokusera med AF-ON och få andra inställningar om man håller ytterligare en knapp intryckt...

Det finns rätt mycket att laborera med. Jag har inte själv använt just 7D Mark II, men redan 7D hade en del av detta, och på 1DX och 1DX Mark II finns ännu mer. Förmodligen finns en del av de senares funktioner även i 7D Mark II.

Det går ju snabbare att bara trycka in en (extra) knapp än att byta från C1 till C2, exempelvis.

Glöm inte bort möjligheten att använda funktionen AF<->, som kan läggas på en knapp och tillåter justeringar av AF-funktionen när knappen är intryckt. Man kan exempelvis ha fokus på avtryckaren men få andra inställningar med AF-ON, eller skippa fokus på avtrycket men ha olika inställningar på AF-ON och *, eller fokusera med AF-ON och få andra inställningar om man håller ytterligare en knapp intryckt...

Det finns rätt mycket att laborera med. Jag har inte själv använt just 7D Mark II, men redan 7D hade en del av detta, och på 1DX och 1DX Mark II finns ännu mer. Förmodligen finns en del av de senares funktioner även i 7D Mark II.

Det går ju snabbare att bara trycka in en (extra) knapp än att byta från C1 till C2, exempelvis.

Japp, precis som jag nämnde i ursprungsinlägget så kör jag tumfokus med AF-ON knappen i C1-läget. Däremot tipsade Tony i sitt svarsinlägg om "Focus off-funktionen" som jag aldrig använt tidigare. Har provat det nu och det verkar vara en mycket användbar funktion faktiskt. Som du skriver så slipper man ju då byta till ett annat custom-läge ifall t.ex. en flygande fågel plötsligt får för sig att landa någonstans.

Det gäller bara att få alla funktionsknappar att sitta i ryggmärgen framöver också, vilket kanske kan ta lite tid eftersom jag kommer ha lite olika tilldelade funktioner beroende på vilket custom-läge som används. Fast med "focus off-funktionen" lagd på en av knapparna så känns behovet av att hoppa mellan olika custom-lägen inte lika nödvändigt längre måste jag säga. Tack för input!

En fråga angående att länka spotmätning till valbar AF-punkt. Läste på någon utländsk sajt att detta inte är möjligt med 7D mark ii, men kollar man i sökaren så verkar det ju som att spotmätningen följer AF-punkten man väljer (en mindre ruta inuti en större ruta). Så visst går väl det!?

Väljer jag 15 punkter så har samtliga punkter mindre rutor i sig när AF "hoppar runt" som indikerar att spotmätningen följer punkterna, men vid 5 eller 9 punkter är där ingen mindre ruta inuti själva mittpunkten. Nu täcker i och för sig spotmätningscirkeln i princip dem 9 punkterna, så det spelar ju egentligen ingen större roll om spotmätningen följer med aktiv AF-punkt eller inte i det fallet. Men det hade ändå varit bra om någon kunde reda ut för mig hur det hela ligger till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar