ANNONS
Annons

[Canon] 7D Mark II eller D90, hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Lite nyfiken på hur man ska tänka.

Tittar på Canons timeline vad gäller EOS på Wikipedia och ser att den kameran jag har idag, en EOS 77 D var aktiv under 2017 - 2020 och efterträdaren är EOS 90D som är aktiv idag. Dessa är "Mid-range" kameror enl. Canon (tror jag). Men tittar man på den närmaste "Advanced " som är en EOS 7D Mark II men var aktiv 2014-2021 dvs. har ingen efterträdare idag. Ska man gå på en midrange D90 eller en Advanced D7 Mark II trots att den slutat tillverkats.

Vad vinner jag med D7 Mark II vs. D90
Vad vinner jag med D90 vs. D7 Mark II

Lite nyfiken
(Nä, jag kanske inte behöver byta och klarar mig jättebra med EOS 77D men om jag skulle vilja.. .det är frågan)

Frågan är varför du vill uppgradera? Vad saknar du i 77D?

90D har en bättre sensor, sökare, ergonomi och AF.

7D II har sökarr, ergonomi, bättre AF och är ett stort kliv upp i byggkvalitet.

Egentligen, bortsett från att man snålade på sökaren är 77D en ganska kompetent kamera så man behöver fundera över varför man vill uppgradera.

Sedan, då Canon övergår i spegellöst är frågan om man idag bör köpa en ny DSLR? Den dagen man vill uppgradera igen blir den svårsåld då inga moderna spegellösa objektiv kommer passa (men tvärtom går). Ser få beg 90D men många 7D II så skulle jag köpa någon av dessa blir det en "walk over" till 7D II då den finns beg för en 5500kr-6000kr.

Jag har en 7DII som jag använde otroligt mycket innan jag gick över till Sony. Jag skulle nog säga att den är bättre på alla plan är en 90D för tekniken i den är modernare. Den fungerar hur bra som helst bara du inte måste skruva upp ISO till mer än 6400. Det går att fota när det är så mörkt för autofokus fungerar lika bra men bruset är tydligt och det är svårt att få bort.
Kolla men ser att du bort långt borta annars hade du kunnat komma förbi och testa kameran och se om det är nått som passar dig.
Jag använde en 100-400 i princip hela tiden på den och den kombon är grym när jag fotar djur.

Jag har en 7DII som jag använde otroligt mycket innan jag gick över till Sony. Jag skulle nog säga att den är bättre på alla plan är en 90D för tekniken i den är modernare. Den fungerar hur bra som helst bara du inte måste skruva upp ISO till mer än 6400. Det går att fota när det är så mörkt för autofokus fungerar lika bra men bruset är tydligt och det är svårt att få bort.
Kolla men ser att du bort långt borta annars hade du kunnat komma förbi och testa kameran och se om det är nått som passar dig.
Jag använde en 100-400 i princip hela tiden på den och den kombon är grym när jag fotar djur.

90D är nyare och har en nyare sensor så ditt svar att "... den är modernare" förbryllar då jag läser att du avser 7DII. Men håller med om att 7D II är vass.

7D II är ett mycket bra begagnatköp som någon ovan skrev. Jag använde den kameran otroligt mycket mellan 2016-2021, jag har den fortfarande kvar som reserv. Den bör vara närmare 200k exponeringar än 100k vid det här laget. Men det går att få en med låga exponeringar för under 5 000 begagnat.
Hur mycket bättre än 77D den är vet jag inte, men den var ett väldigt lyft från den 70D jag hade innan.

EOS 90D har en nyare sensor, som sagt, med fler pixlar än EOS 7D II och lite bättre dynamik vid låga ISO.
Autofokus är troligen bättre på 7D II.

För allmänt fotograferande skulle jag välja EOS 90D, men om jag vore en fanatisk fågelfotograf skulle jag kanske välja EOS 7D II istället.

Ingen av kamerorna kan nog mäta sig med EOS R7 som är ungefär lika dyr som en EOS 7D II.

EOS 90D har en nyare sensor, som sagt, med fler pixlar än EOS 7D II och lite bättre dynamik vid låga ISO.
Autofokus är troligen bättre på 7D II.

För allmänt fotograferande skulle jag välja EOS 90D, men om jag vore en fanatisk fågelfotograf skulle jag kanske välja EOS 7D II istället.

Ingen av kamerorna kan nog mäta sig med EOS R7 som är ungefär lika dyr som en EOS 7D II.

Tackar för den inputen!
Får nog kolla på EOS R7 om jag skulle få för mig att byta :) Ska erkänna att jag hade egentligen ingen koll på EOS R7 då Canon har sjukt många olika kameror (och benämningar) så man missar lite på vägen.

Frågan är varför du vill uppgradera? Vad saknar du i 77D?

Som jag också skrev "Nä, jag kanske inte behöver byta och klarar mig jättebra med EOS 77D men om jag skulle vilja.. .det är frågan " så handlar det lite om att vara nyfiken på det som kanske kommer sen i min kamera bag och ska också erkänna, prylar är kul :-D

Fyra tusen kronor billigare enligt Prisjakt.

Jag tittade bara som hastigast på Prisjakt efter EOS 7D, och eftersom den var listad trodde jag att den gick att köpa. En närmare titt visar att ni båda ovan har rätt. Den finns inte i lager någonstans och ingen anger något om leveranstid.

Icke desto mindre är nog en EOS R7 överlägsen både EOS 90D och EOS 7D II.
R7 har t.ex. bildstabilisering, vilket de båda andra inte har. Bara det är en jättestor fördel, enligt min mening.
Autofokusen tror jag också är klart bättre i EOS R7.

Det blir en budgetfråga, men EOS R7 har bara funnits på marknaden i ett drygt halvår än, så priset kommer kanske att sjunka så småningom.

1673382195676.png
Tog denna bild strax före jul när jag fick min R7. Har haft en 7d mark II tidigare. Den gav också fina bilder. I mitt fall är valet lätt och är ett dyrare alternativ men väl värd vad den kostar. Bilden är tagen på fri hand men med stativet fastsatt på kameran....var tvungen lyfta kameran med stativet för att komma åt talgoxen.

För vissa kanske det är en mindre sak men för mig är EOS R7 ett nytt system.

Det är ju RF fattning och för att köra med EF/EF-S objektiv som min väska i majoritet består av så behöver jag en adapter. Så är det ju inte om det kommer till D90 men visst... en adapter och det är löst och helt plötsligt är man öppen för fler marknader vad gäller objektiv mm. (så att säga)

Objektiven kommer (iallafall Canon original) att fungera bättre på en R7 med adapter än på en DSLR. Det finns inget problem med microjustering av fokus, den blir perfekt eftersom det är sensorn som mäter fokus.

Adaptern innehåller ju inget glas, den bara ökar avståndet till sensorn.

Priste tycker jag kan vara ett argument mot R7 men adaptern är det inte.

Objektiven kommer (iallafall Canon original) att fungera bättre på en R7 med adapter än på en DSLR. Det finns inget problem med microjustering av fokus, den blir perfekt eftersom det är sensorn som mäter fokus.

Adaptern innehåller ju inget glas, den bara ökar avståndet till sensorn.

Priste tycker jag kan vara ett argument mot R7 men adaptern är det inte.

Tack för det Ulf!
Låter lovande för min framtid, nu vet jag inte om R7 är den som ropar på mig eller R10 (efter lite googlande) men å andra sidan har jag inte bråttom heller.

Det är ju RF fattning och för att köra med EF/EF-S objektiv som min väska i majoritet består av så behöver jag en adapter. Så är det ju inte om det kommer till D90 men visst... en adapter och det är löst och helt plötsligt är man öppen för fler marknader vad gäller objektiv mm. (så att säga).
Du menar förstås 90D? D90 finns också, men är en Nikon.

Jag och flera andra hade stora problem med autofokusen på 7DmkII. Konstant fram- eller bakfokuserande som inte gick att justera bort. Canon påstod att allt var OK och att anledningen till att min 6D fokuserade perfekt med samma objektiv var att den var så gammal att den inte fattade att den skulle felfokusera, typ ;)
Bytte till spegellös (R6) och har aldrig sett tillbaka. Jag vet att 7DII kan vara en grym kamera men den kan också vara en ständig huvudvärk som tar ifrån en fotolusten...

De fokuseringsfelaktigheter jag har råkat ut för har gått att fixa med de justeringar som de byggde in i spegelhusen.
De spegellösa har sina fördelar, men de är inte bäst på allt. Jag tillgriper fortfarande mina olika 1DX i en del sammanhang, trots att jag nu skaffat en R3 också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar