ANNONS
Annons

Canon 7d för 15495 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg detta nyss också. De är även bland dem billigaste med respektive kitobjektiv. Sitter och argumenterar med mig själv om jag ska slå till.

Hur fungerar det med postorder där? Är det bara att dra iväg ett mail och få varan mot postförskott? Butiken verkar ju ha väldigt gott rykte, men hemsidan lämnar en del övrigt att önska.

Senast ändrad:
deras hemsida får ju lite kritik ibland, men jag tycker den är kul. I vart fall så är de stenschysta och kunniga, en av de bättre butikerna jag vet.

Det priset varade inte länge....likadant som det var med Japanfotos pris på 5dmk2 som var nere på 20999 ett par dagar (från 13/11-16/11)

Om det är så enkelt som det låter, slår jag till direkt.

Hur säkert är det att beställa från utlandet? Kan de komma till extra avgifter? Hur fungerar garantin?
Jag har aldrig beställt kamerautrustning, men väl annat. Jag har aldrig haft några problem med tyska eller brittiska handlare. Kameraexperten kan ju finnas även på andra håll, men från en välrenommerad handlare ska det inte vara några problem. (Problemet är väl isf med tyskarna då jag knappt kan beställa en knödel längre på min skoltyska).

Inom EU tillkommer inget utöver frakten. Momsen betalar du i ursprungslandet.

Jag sitter själv och klurar på att köpa ett kit med 15-85. Om jag räknat rätt sparar jag 3500 (exkl frakt) på det jämfört med att beställa från t ex Cyberphoto med dagens pundkurs.

Fördelen med att beställa inom EU är att du inte behöver bekymra dig om tull och moms. Nackdelen är att priserna är högre än i USA eller Asien.

Om det är så enkelt som det låter, slår jag till direkt.

Hur säkert är det att beställa från utlandet? Kan de komma till extra avgifter? Hur fungerar garantin?

De erfarenheter jag har är att shoppa från de stora brittiska webshoperna är precis lika säkert som att handla från en välrenommerad webbutik i Sverige. Det tillkommer endast frakt. Moms betalar du som redan nämnts i ursprungslandet, dvs Storbritannien. Tull förekommer inte inom EU och garantin gäller i ett år i hela Europa.

/Leif

12100 :-

Blev änna en etta för mycket!

Ett bra sätt att finansiera sina USA resor, beställ på nätet till någon du känner där, titta på följande exempel (samma visa med Nikon):

Canon 1D MKIV * 4999 USD = 35164 SEK / Asen i Sverige tar 57000 kr

Canon EF 24-70mm F2.8 L * 1299 USD = 9137 SEK / Asen i Sverige tar 13790 kr

Canon EF 200mm f/2,0 L IS USM * 4805 USD = 33800 SEK / Asen i Sverige tar 64990

Asen i detta fall är Cyberphoto...

Mvh Claes

Nackdelen med att köpa ett hus från USA eller ett gråimporterat hus i Europa är om man får problem med det så måste man skicka tillbaka det till affären man köpte det. Det är nog inte alla affärer som är villiga att betala returfrakten om det inte är en transportskada eller om den är DOA. Det är bäst att se till att fråga innan man köper från europeiska handlare ifall huset är gråimporterade.

Det är ingen tull på digitalkameror, men moms tillkommer på köpesumman+frakten om man köper utanför EU.

Smugglar man grejorna från USA blir det såklart avsevärt billigare eftersom de inte har moms där (vissa stater tar ut en sales tax dock http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States ) , men ffa dyrare objektiv kan vara billigare även om man är laglig. Att beställa t ex en 7D från BH direkt till Sverige tjänar man inte mycket på eftersom frakten är så dyr. $(1700+60)*1,25 blir ca 15200 kr med nuvarande kurs.

Senast ändrad:
Risk

Nackdelen med att köpa ett hus från USA eller ett gråimporterat hus i Europa är om man får problem med det så måste man skicka tillbaka det till affären man köpte det. Det är nog inte alla affärer som är villiga att betala returfrakten om det inte är en transportskada eller om den är DOA. Det är bäst att se till att fråga innan man köper från europeiska handlare ifall huset är gråimporterade.

Det är ingen tull på digitalkameror, men moms tillkommer på köpesumman+frakten om man köper utanför EU.

EN resa till staterna kostar ju ungefär som att betala moms i mitt exempel nedan.

I fallet med Mk IV så sparar man ju 22000, då kan man ta den risken. Med L-optik som funnits ett tag på marknaden och fått goda omdömen så är det mer eller mindre riskfritt.

Känns som du letar argument för att få grejerna så dyra som möjligt. Vad kan vi gemensamt gör för att få generalagenterna i Svergie att sänka priset? Jo köpa på andra ställen till rimliga priser och ägna oss det vi gör nu, opinionsbildning.

Men de råttorna är väl för fega för att läsa inlägg här, dessutom har de reklam på FS så detta inlägg kanske blir borttaget.

Mvh - Claes

Blir det verkligen det om du lägger på tull och moms från USA/Asien?
När jag har räknat på det brukar det bli lite billigare, men det är inte så mkt billigare som man först tror.

Om vi jämför med Cyberphoto (som tar 16990 för 7D) med B&H så blir det följande:

1700 (USD) * 6.92 * 1.25 = 14705 sek. Sen vill UPS ha 54 USD för frakten, vilket innebär ca 375 kr. Sammanlagda summan blir alltså 15080 kronor.

Billigare blir det ju, men om det är värt det är upp till var och en att bedöma.

Edit: Nu läste jag ditt inlägg lite för snabbt. Du menade kanske i jämförelse med t ex en brittisk handlare och då blir det inte billigare alls.

Nu har vi ju moms på köp av hus i Sverige och även tull på objektiven, så det blir ju inte riktigt rättvist att jämföra priserna som du gör. Det är inte alla som är bekväma med att smuggla och om man inte vill det så är det bättre att köpa sin 7D från nån pålitlig europeisk handlare som inte säljer gråimport eller rent av i Sverige. Då har man garantin och kan reparera huset i Sverige om nåt blir fel.

Jag letar verkligen inte efter anledningar till att betala mer än vad som behövs, mitt förra hus (300D) köpte jag från BH photo och mitt nuvarande (40D, som jag nog ska sälja för att köpa 7D) köpte jag från England. Det är helt klart så att generalagenterna i många fall tycker att de kan ta ut högre priser av européer än av amerikaner (alltså oaktat skattepåläggen), vilket är rätt ruttet.

Köpa utrustning i USA

Köp i Sverige då om ni vill. Helt upp till er.

Jag köpte tex mitt Canon EF 400mm 5,6/L fast glugg för 6500:- i USA låg då på 12895:- här i Sverige. Om man handlar på webben i USA och får det skickat till en postadress där blir det ingen tax VAT eller något, typ en 100 i frakt får man räkna med, jag har ca 20 kamrater som bor där borta. Jag satte in pengar på deras konto. Nästa gång jag for över i andra ärende så hämtade jag upp det, har gjort så vid flera tillfällen.

Om ni inte tycker detta är ett OK tips så föreslår jag att ni köper här hemma för dubbla priset.

Mvh Claes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar