ANNONS
Annons

canon 7D eller 550D med några objektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

Virre-sss

Ny medlem
Hej. jag har funderat på att köpa ny kamera i och med min gamla 350D börjar bli som sagt gammal. i objektiv har jag standard EF-S 18-55 och en som jag köpte jätte biligt EF 80-200. jag fotar nästa bara (M) manuellt med kameran och stör mig som satan på alla sämre kompakta kameror när de inte går att ställa in lika mycket.

då jag har funderat på 7D vet inte vad som är den stora skilnaden, är den värt att köpa eller ska man satsa på 550D med några objektiv till den. i så fall skulle jag vilja veta vilka 3 objetiv som är ett bra kitt? har doc hört att EF-S 17-85 ska vara bra.

Om du ska köpa en 7D kommer den vilja ha bra optik för att du ska utnyttja den maximalt & ett 17-85 hör inte riktigt till en av dem så kanske du ska titta på 15-85 samtidigt 24-105. Så fall känns en 550D närmare med fint glas mer prisvärt. Vad är din budget på? Har du känt på bägge husen om du vill ha samma smidiga format som 350D eller lite robustare som på xxD & xD?

Om du vill ha ett billigt nypaket så kanske en 550D + canon 55-250is + sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 skulle vara en bra början.

En kombo jag skulle gilla på 7D är 7D + canon 15-85 + canon 70-200 f4/L men då drar det iväg pengar.

då jag har funderat på 7D vet inte vad som är den stora skilnaden, är den värt att köpa eller ska man satsa på 550D med några objektiv till den.
Ett alternativ kanske kan vara 50D? Till det yttre ganska lik 7D, ungefär samma uppsättning reglage, bra sökare (fast inte riktigt lika bra) osv. Men priset är ungefär samma som 550D.

Jag skulle säga 50D. En kamera som ligger mitt i mellan 550D och 7D.
Den kostar ju "bara" 7000:- nu vilket är hälften mot en 7D :)

Med 7D och 550D tjänar du brusmässigt ett par tre bländarsteg vid högre ISO jämfört med din 350D. Med 50D får du en kamera som är snabbare än 550D men med usla brusegenskaper.
/Harald

Har själv satsat på 550D med ett 24-105 och med batterigrepp så har den ett bra grepp.
Har även en liten och smidig kamera utan greppet när det är önskvärt.
Tror optiken har större betydelse idag än valet av kamera.

Hej. jag har funderat på att köpa ny kamera i och med min gamla 350D börjar bli som sagt gammal. i objektiv har jag standard EF-S 18-55 och en som jag köpte jätte biligt EF 80-200. jag fotar nästa bara (M) manuellt med kameran och stör mig som satan på alla sämre kompakta kameror när de inte går att ställa in lika mycket.

då jag har funderat på 7D vet inte vad som är den stora skilnaden, är den värt att köpa eller ska man satsa på 550D med några objektiv till den. i så fall skulle jag vilja veta vilka 3 objetiv som är ett bra kitt? har doc hört att EF-S 17-85 ska vara bra.
7D kostar en del, och tung är den också (här på forum brukar man inte nämna, men vikten HAR betydelse)

Köp en 550D och för mellanskillnaden kan du köpa några fina objektiv: tex Canon 10-22 OCH en 50/1,8
Vidvinkelzoomen är underbar, och underskattad reseoptik, tusen gånger mer användbar än telezoom.
Eller om intresset åt tele köp en 70-200/4 L (då kan du sälja din 80-200)

Behåll din kitobjektiv (den är inte alls dålig och inte värt att byta till en annan, marginellt bättre kitobjektiv, och du får inte många kronor för det)

Med 7D och 550D tjänar du brusmässigt ett par tre bländarsteg vid högre ISO jämfört med din 350D. Med 50D får du en kamera som är snabbare än 550D men med usla brusegenskaper.
/Harald
Lite överdrift är det väl... Så usla är inte 50D-s brusegenskaper, men 7D/550D är något bättre. Men brusegenskaperna 1-1,5 steg bättre än 350D-s brus.

50D är underskattad ang allt prat om brus, de som pratar om bruset har de ägt en 50D? Hade inga problem med mitt hus så längre man inte pressar ISO3200. Har du ingen nytta av filmning så är 50D kanon för sitt pris. Tyngden ja du alla får ha sin åsikt men jag kommer inte gå tillbaka till någon xxxD som känns som en leksakskamera. Känslan är helt annan med en xxD & xxxD, det känns stabilt. Ang optiken så visst kit fungerar men för att få det där lilla extra som du garanterat kommer vilja ha så blir det uppgradering i slutändan. Hade ett sigma 17-70 till min 400D men uppgraderade till Sigma 18-50 när jag skaffade 50D wow säger jag.

Har också en 50D och har inga problem med brus. Det är en grym kamera för de pengarna som den säljs för.
7D vs 550D = 7D
550D vs 50D = 50D
7D vs 50D = 7D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar