Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 75-300 II eller III??

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Sitter med ett tele jag tänkte sälja. Canon har 2 olika med samma mm - tal. Jag undrar nu hur man vet vilken av dem man har? Nypriset skiljer ju ganska mycket. Finns det något på utsidan som skiljer dem åt, så en annan vet vilket av dem man har?
 
Framme vid fukusringen står det canon zoom lens ef 75-300mm 1:4-5.6 III
om det är en trea...
antar att det står II på en tvåa och ingenting om det är en etta...

/Tobbe
 
Ja, det var det jag antog. Men när jag inte hittade något där så blev jag tveksam. Kan det då vara en 1:a alltså?
 
Canon har faktiskt inte mindre än 7 st modeller av 75-300...


EF 75-300/4-5.6 : Lanserades 1991

EF 75-300/4-5.6 USM : Lanserades 1992

EF 75-300/4-5.6 II USM : Lanserades 1995

EF 75-300/4-5.6 II : Lanserades 1995

EF 75-300/4-5.6 IS USM : Lanserades 1995

EF 75-300/4-5.6 III : Lanserades 1999

EF 75-300/4-5.6 III USM : Lanserades 1999

Skiljer ingenting rent invändligt, förutom då IS-gluggen.

Det brukar skilja på gummiringen
 
Hur kommer det sig då att canon säljer både 75-300 4-5.6 II och III, men några hundralappar i skillnad om inget skiljer sig invändigt?
Eftersom mitt objektiv är i utmärkt skick, tänkte jag sätta priset utifrån viklen modell det är. Har svårt att tro att det är 1:an.
 
Canon säljer inte både II och III.. Om det är någon som säljer II:eek:r så är detta hyllvärmare ;)

Tänk på att det skiljer några hundralappar mellan DC-motorn och USM-motorn..
 
Står det ingen beteckning efter bländarvärdet så är det en Mk I.

Den ser ut såhär:
 

Bilagor

  • 75-300.jpg
    75-300.jpg
    30.7 KB · Visningar: 280
Precis.. Ser din glugg ut som den på bilden så är det en Mk I, eller då bara EF 75-300/4-5.6

Du kan kolla inne i bajonetten.. Det bör stå tryckt två bokstäver och fyra siffror (på det svarta, med ljusgrå text).

Vad står där?
 
Tyvärr är inte jag och objektivet i samma stad just nu. Men när jag kollade ¨på det i helgen så letade jag efter någon markering typ II eller III och hittade ingen. Så jag antar att det är en 1:a då. Vad tror du är ett rimligt pris på den i såfall?
 
De står inte högt i kurs.. oavsett vilken modell det är..(förutom då IS-modellen).

Jag har sett kompletta paket, med hus, 35-70, 75-300 för 3000:-.

Skulle vilja säga.. runt 800:- om du vill ha det sålt... Men kanske 1000:- är ett bra utgångspris?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.