Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 700d problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Baratillbaramig

Ny medlem
Hej,

Jag har ett objektiv som heter Sigma uc zoom 70-210 som är köpt till en analog Eos Rebell. Och jag skulle så gärna vilja använda det till mig Canon 700d, men det är väldigt opålitligt. Ibland kan jag ta 10 bilder, ibland inget. På min kamera kommer det upp ett felmeddelande: Err 01 Kommunikation mellan kameran och objektivet är felaktiga. Rengör objektivkontakterna.

Givetvis har jag provat att göra det, men resultatet är utan framgång.

Tips? (snälla)

Tänk på att jag är ultra-nybörjare :)

Troligen handlar det om att den äldre elektroniken i objektivet inte "lirar" med den nya elektroniken i huset.

Inte mycket att göra åt men du kan ju testa om det blir bättre om du aktiverar "release without lens" i kameramenyn.

Vissa äldre Sigma-objektiv fungerar bara på största bländaren med Canon-kameror som är nyare än ca 2002.

Detta beror på att Sigma bara gissar sig till hur Canons autofokus fungerar. Så om Canon aktiverar en okänd funktion i sitt system kan det bli problem. Sigma bytte kretskorten i objektiven under en period, men det är ju mer än 10 år sedan nu.

Vissa äldre Sigma-objektiv fungerar bara på största bländaren med Canon-kameror som är nyare än ca 2002.

Detta beror på att Sigma bara gissar sig till hur Canons autofokus fungerar. Så om Canon aktiverar en okänd funktion i sitt system kan det bli problem. Sigma bytte kretskorten i objektiven under en period, men det är ju mer än 10 år sedan nu.

Tack för svaret och att du tog dig tid!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar