Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200, många olika versioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hej,

Jag är sugen på att köpa ett objektiv. Canon 70-200, helst 2.8. Men 4.0 kan funka det också, beroende på prisskillnaden.

Men vad jag förstår så är det en uppsjö av versioner på just 70-200? Hur ser jag vilken som är den senaste versionen och vilken som har ett antal år på nacken? Hur stor skillnad är det mellan versionerna?

Någon som har en bra förteckning?

Har ni något bra tips hur man ska tänka? Helst vill man ha inbygd stabilisator om det är möjligt.

Hej,

Jag är sugen på att köpa ett objektiv. Canon 70-200, helst 2.8. Men 4.0 kan funka det också, beroende på prisskillnaden.

Men vad jag förstår så är det en uppsjö av versioner på just 70-200? Hur ser jag vilken som är den senaste versionen och vilken som har ett antal år på nacken? Hur stor skillnad är det mellan versionerna?

Någon som har en bra förteckning?

Har ni något bra tips hur man ska tänka? Helst vill man ha inbygd stabilisator om det är möjligt.

Tittar vi på Canons egna EF objektiv ser det ut så här:
80-200/2,8: den första med 2,8 och skall vara skarp och välbyggd dock osäker på AF hastighet. Går ej längre att reparera
70-200/2,8 L USM: skarpare enl flera än IS versionen. Säljs ännu ny. Mindre skarp än IS II och III
70-200/2,8 L IS USM: Väldigt lik den utan IS. Närmar sig gränsen för att kunna repareras åldrrsmässigt
70-200/2,8 L IS USM II: Skarpaste i serien. Nyligen ersatt av III. Snabb AF
70-200/2,8 L IS USM III: Aktuella versionen. Samma optiskt som II men nya algoritmer mer möjligen lite bättre AF och IS men ffa bättre ytbeläggningar för att hantera motljus bättre

70-210/4: första EF. Skall vara skarp men långsammare och högljudd AF samt plastig. Går ej att laga
70-200/4 L USM: Ännu aktuell. Skarp, fokuserar snabbt. Kan ännu köpas ny och lagas.
70-200/4 L IS USM: nyligen ersatt. Lika skarp som nyaste f/2,8.
70-200/4 L IS USM II: Lite bättre IS än föregångaren. Optiskt samma. Bättte ytbeläggningar mot ströljus.

IS= bildstab
USM = i regel Canons snabba tysta AF.
L= välbyggd för professionella krav men används inte alltid på äldre objektiv

80-200/2,8: den första med 2,8 och skall vara skarp och välbyggd dock osäker på AF hastighet. Går ej längre att reparera
70-200/2,8 L USM: skarpare enl flera än IS versionen. Säljs ännu ny. Mindre skarp än IS II och III
70-200/2,8 L IS USM: Väldigt lik den utan IS. Närmar sig gränsen för att kunna repareras åldrrsmässigt
70-200/2,8 L IS USM II: Skarpaste i serien. Nyligen ersatt av III. Snabb AF
70-200/2,8 L IS USM III: Aktuella versionen. Samma optiskt som II men nya algoritmer mer möjligen lite bättre AF och IS men ffa bättre ytbeläggningar för att hantera motljus bättre

70-210/4: första EF. Skall vara skarp men långsammare och högljudd AF samt plastig. Går ej att laga
70-200/4 L USM: Ännu aktuell. Skarp, fokuserar snabbt. Kan ännu köpas ny och lagas.
70-200/4 L IS USM: nyligen ersatt. Lika skarp som nyaste f/2,8.
70-200/4 L IS USM II: Lite bättre IS än föregångaren. Optiskt samma. Bättte ytbeläggningar mot ströljus.

IS= bildstab
USM = i regel Canons snabba tysta AF.
L= välbyggd för professionella krav men används inte alltid på äldre objektiv

Tack för att du tog dig tid och svara. Nu ska jag ut och leta lite. Behöver inte ha det allra senaste, utan nöjer mig med modellen innan.

Canon 70-200 2,8 is och 2,8 is II produceras inte längre så fråga är när de försvinner ur sortimentet som kan repareras, däremot den äldsta 2,8 utan IS är fortfarande i produktion och är mycket pålitligt och skarpt objektiv. Canon vill nog fasa ut de förra IS modeller till förmån av IS III.

Canon 70-200 2,8 is och 2,8 is II produceras inte längre så fråga är när de försvinner ur sortimentet som kan repareras, däremot den äldsta 2,8 utan IS är fortfarande i produktion och är mycket pålitligt och skarpt objektiv. Canon vill nog fasa ut de förra IS modeller till förmån av IS III.

Canon brukar åta sig att reparera upp till 8 år efter end of life så IS II borde kunna lagas i många år framöver. Sedan är det lite lurigt. Vad gäller linselementen och AF motorn verkar dessa vara identiska mellan II och III. Man skulle tycka att rent tekniskt i många fall är reparation av II och III väsentligen samma. Så frågan blir om det är en principfråga för Canon eller ej.

Jag tror det första IS produktion upphörde 2009 så det är riskköp. Själv föredrar jag 2,8 utan IS (köpte det 2010 nytt och funkar superb) före f4 med IS. Sen är det fråga vad fotar man som mest.

EF 70-200 mm f/2,8L USM ger inte lika bra bildkvalité som EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Den senare är så bra att första gången jag satte den på kameran och bara tittade i sökaren upplevde jag sökarbilden som skarpare än vad den var när jag använde EF 70-200 mm f/4L IS USM. Som ändå anses mycket bra.

Men det är möjligt att det var det kortare skärpedjupet med f/2,8 som gjorde att den del av motivet som var i fokus såg ännu skarpare ut.
Bra är det i alla fall. Förmodligen ett av världens bästa kortare telezoomar.

[...]
Det finns även ett EF 70-210mm f/3.5-4.5 USM men det är också gammalt. Rätt OK annars, och kan köpas ganska billigt.

Samt flera varianter (bl.a. med och utan USM) av 80-200mm f/4.5-5.6. Tämligen ljussvaga alltså. Dessa objektiv har rätt låg status men är mycket behändiga för den som vill bära lätt.

Canon Camera Museum är en bra resurs för information om Canons kameror och objektiv. Den här länken sorterar fram alla telezoomar med EF-fattning: telezoomlänk.

Hänger på tråden, hoppas det är ok?!
Tänkte köpa ett 70-200 till min sambo som fotar en hel del..
Hon tar mycket porträtt och landskapsbilder. Har idag ett fast 50 1.8 och ett "standard" 18-135.

Jag har en budget på ca 10'.
Har kollat på olika märken och modeller.
Vilket är det bästa?
Tamron? Canons första med IS? Sigma?
Vad skulle ni köpa?

[...]
Tänkte köpa ett 70-200 till min sambo [...]
Vad skulle ni köpa?

Förutom all fakta som redan tagits upp i tråden så ska du fundera på ifall vikt och storlek har betydelse. F/4-varianterna är ganska mycket mindre och lättare än F/2.8.

Om jag skulle köpa till mig själv hade jag valt en 2,8 IS II för trettontusenfemhundra på blocket.

Jag har redan ett sådant objektiv, så jag vet att det är rätt för mig. Men vad som är rätt för din sambo kan inte jag veta.

Jag tolkar det som att det rör sig om en APS-C kamera. Det framkommer inte vilket användningsområde som gäller f u porträtt. För porträtt vill man ha så stor bländaröppning som möjligt för att få ett tunt skärpedjup. Då skulle jag ta f/2,8 eller ännu lägre f-tal. En joker i leken är Sigma 50-100/1,8 för just porträtt. För mer tele kan man kombinera detta med t ex Canon 70-300/4,5-5,6 IS USM II. Denna kombo hamnar på ca 13000kr om man köper nytt men billigare beg. Är det däremot även för sport kommer Canons 70-200 zoomar fokusera snabbare och har man råd är nog Canons 70-200/2,8 L IS USM II bäst för pengarna.

Fördelen med Canon är att de verkar få till snyggare oskärpa än de annars ganska bra Tamron- och Sigmazoomarna samt säkrare autofokus.

Sigma lanserar nu en Sportsvariant av 70-200/2,8 OS som verkar synnerligen imponerande med 9 FLD linser och 1 SLD lins.

Tack för klargörande. Jag är sugen på Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Den ligger på ca 20 tkr men säljs t.ex. på HDEW Cameras i UK för knappa 14 tkr.
https://www.hdewcameras.co.uk/canon-ef-70-200mm-f28l-is-ii-usm-496-p.asp

Är det någon som har erfarenhet av butiken? Jag brukar leva efter devisen verkar det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

Mvh
Andreas

Alternativt för 1238 Euro hos E-Infinity (finns en tråd om dem här på Fotosidan).

https://www.e-infin.com/eu/item/304/canon_ef_70-200mm_f/2.8_l_is_mark_ii_usm_lens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar