Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/F2.8 VS Tamron 70-200/F2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
det finns om man tittar på specarna 2 stora skillnader. 1 tamron saknar USM och 2 tamron är inte vädertätad. Om man behöver vädertätningen beror ju på om kameran är vädertätad och om man måste kunna fota när det regnar. USM tycker jag är värt mycket, jag använder nästan aldrig mina gluggar som saknar USM för att dom låter mycket och är sega i fokus. Så är du i behov av snabb fokus eller ska fota i tystare miljöer finns det inget snack om saken. Jag tror att om man ska jobba med eller vara väldigt seriös i sitt fotograferande så är nog canon ett bättre val. Sen måste jag ju varna för, igen, L-sjukan som man lätt får efter att ha köpt ett L objektiv.
 
Är verkligen 70-200 2.8 utan IS vädertätad troo? Har för mig att det bara är IS versionerna men kan ju ha fel.

Det största pluset för Canon optiken är, USM motorn som tidigare nämnts. Men Tamron verkar vara ett riktigt kap, med trevlig byggkvalité, så är nog en smaksak hur mkt man tycker det är värt.
 
Allemyr skrev:
Är verkligen 70-200 2.8 utan IS vädertätad troo? Har för mig att det bara är IS versionerna men kan ju ha fel.

Det största pluset för Canon optiken är, USM motorn som tidigare nämnts. Men Tamron verkar vara ett riktigt kap, med trevlig byggkvalité, så är nog en smaksak hur mkt man tycker det är värt.
Tamronen är mycket skarp. Precis som Karl antyder så är endast IS-versionen vädertätad. I övrigt så är Tamronen mycket välbyggd och har en mycket användbar närgräns. Lite ljudligare af men den kändes rätt snabb. Prismässigt så ligger Tamron på endast 6995 kr.
 
Min 70-200/2,8L (utan IS) har den fina lilla gummiringen vid objektivfattningen och skall vara vädertätad. Läste någonstans att alla L-gluggar är vädertätade - men det kan ju vara fel förstås.
 
Min Canon har inte den gummiringen. Hur gammal är din? Min är c.a 2,5 år gammal nu. vad gäller skillnaderna så är dom knappast värda skillnaden tycker jag. När jag testade den på mässan blev jag grymt imponerad av Tamronen.
 
Jag köpte min 70-200/2,8L ny på Fotokungen i december 2006. Min 24-70/2,8L har dock inte gummiringen.
 
Piro skrev:
Jag köpte min ny på Fotokungen i december 2006. Min 24-70/2,8L har dock inte gummiringen.
Verkar mycket konstigt, för den skall som jag förstått det vara vädertätad. Undrar om det verkligen hänger på själva gummiringen. Min 85 1,2 skall vara vädertätad men den har ingen ring runt bajonettfattningen. Det har däremot min 16-35.
 
paul innergård skrev:
Verkar mycket konstigt, för den skall som jag förstått det vara vädertätad. Undrar om det verkligen hänger på själva gummiringen. Min 85 1,2 skall vara vädertätad men den har ingen ring runt bajonettfattningen. Det har däremot min 16-35.

Jag får nog ta och kolla med Canon faktiskt. Återkommer i ärendet.
 
Piro skrev:
Jag får nog ta och kolla med Canon faktiskt. Återkommer i ärendet.

HAHA! Va trött jag är =) Jag gick upp kl 3.30 i morse efter ett par timmars sömn. Glöm det jag sagt ovan.

Såhär är det:

Mitt 70-200/2,8L från december 1996 saknar den svarta gummiringen vid objektivfattningen.
Däremot har mitt 24-70/2,8 den ringen och alltså stämmer nog det som någon annan skrev ovan att bara IS-modellen av 70-200 den som är lite extra tätad.

Vad är egentligen vädertätad? Släpper den inte in solljus heller? Står den emot alla väder, eller bara fukt? Viss skillnad lixom ;o)
 
f4 versionen är tex bara tätad om man monterar filter ifram. Kan det vara samma för 2,8an tro?

Enligt cyberphoto är tamron skarpare än ef70-200/4, som i sin tur är skaprare än 2,8an, men det är svårt att välja bort IS.
 
bullen_ skrev:
f4 versionen är tex bara tätad om man monterar filter ifram. Kan det vara samma för 2,8an tro?

Enligt cyberphoto är tamron skarpare än ef70-200/4, som i sin tur är skaprare än 2,8an, men det är svårt att välja bort IS.
När vi snackar så bra gluggar som vi gör nu så är det nog svårt att utnämna någon särskild till att vara bäst. Iofs så är testerna rätt entydiga i det faktum att Canons 70-200 4,0 IS är deras bästa 70-200. Mer intressant är ändå motljusegenskaper, färger och kontrast. Af-speed och byggkvalitet har också betydelse. Tamrons styrka som jag ser det bortsett från skärpeegenskaperna är dess ypperliga närgräns.
 
matshonkamaa skrev:
Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM borde väl vara ett alternativ om man vill ha USM men inte IS.

Jag kan bara avråda att skaffa en Sigma-glugg till ett Canon-hus. Sigma uppfann Err99 på Canon-husen och jag har bara dåliga erfarenheter av Sigma-gluggar till min gamla 350D.

(Däremot funkar min Sigma-blixt bra till både 350D:n och 1D:n - fantastiskt nog)
 
Jag kommer använda objektivet till sport och naturfoto.

Viktigt:
Fokushastigheten
Skärpan
F 2.8
Priset, som alltid.
 
Viktor N skrev:
Jag kommer använda objektivet till sport och naturfoto.

Viktigt:
Fokushastigheten
Skärpan
F 2.8
Priset, som alltid.

Hugg en glugg och prova. Du har returrätt om du inte är nöjd.

Jag motionerade min 70-200/2,8L för någon helg sedan. Först baseball och där tyckte jag att den preserade riktigt bra - och sedan amerikansk fotboll, då med 2x-konverterare för att komma lite närmare killarna som slogs om den ovala bollen.
 
Piro skrev:
Hugg en glugg och prova. Du har returrätt om du inte är nöjd.
Returrätt om man inte är nöjd..det lät nästan för bra för att vara sant väl? Kan inte tänka mig att jag skulle kunna gå in och köpa en glugg och sedan komma tillbaka efter ett tag och säga: Har testat denna nu men jag tyckte inte om den och dom skulle då ge mig en annan att "testa". Den jag "testat" kan ju inte säljas som ny efter jag testat den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.