Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/4 L med soft vänsterkant

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Efter att ha läst nästan enbart positiva åsikter om 70-200/4 L slog jag till på ett sådant. Skärpan imponerar i många bilder, men det finns mycket som tyder på en smula backfocus, vilket inte är helt utrett (det kan ju vara kameran som är något feljusterad, vilket inte märkts så mycket på tidigare objektiv med mindre bländare).

Det som förbryllar mig är dock den väldigt softa vänsterkanten i bilderna. Vid max bländare är bilden inte knivskarp någonstans, men vänsterkanten påminner mer om 75 - 300 än ett L-objektiv. Vid mindre bländare blir bilden riktigt skarp i mitten och till höger, men inte ens då blir vänsterkanten riktigt bra.

Exempelbilderna nedan är något beskurna i höjdled för att hålla nere filstorleken (dock fortfarande 2,5 - 3 MB).
Bländare 4
http://www.etec.se/crop_200_4.jpg
Bländare 8
http://www.etec.se/crop_200_8.jpg

Bilderna är tagna med stativ och spegellåsning på drygt 600 m avstånd med fokuspunkten mitt i RODD. Kameran är en 350D.

Jag har även hittat en recensent med samma problem
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/canon_ef70-200usm.htm
Se "Trouble in Paradise" mitt på sidan.

Är den softa vänsterkanten något som övriga ägare till objektivet känner igen, eller har jag fått ett dåligt exemplar? Är skärpan på exempelbilden vid bländare 4 normal i övrigt?

Om den softa vänsterkanten diskuterats tidigare är jag tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta den tråden.

Tack på förhand
Anders
 
Soft

Kan det vara luftförorening som gör att bilden vid extrem förstoring kan tyckas vara soft.
Med tanke på att bilden är tagen på 600m avstånd
så är väl inte det orealistiskt.
Sedan kan man undra vad syftet ska vara med att förstora upp bilden så mycket,("kan det vara att söka fel"?)
/ Thomas.
 
Förstora? Dom är väl i 100%....?

Och jag tycker absolut att det ser märkligt ut på vänster sida. Inget jag känner igen från mitt 70-200/4L, som håller rätt jämn skärpa över hela bilden.

Däremot har jag backfocus problem på min 300D, så den är på service för detta nu....hoppas att det ska visa sig att inte objektiven ska behöva justeras sen också.
 
Ja, du har rätt Niklas, bilderna är visade i 100%. Anledningen till att jag började ta testbilder var att jag var missnöjd även med "vanliga" bilder som inte granskades så noga. (Missnöjd var i underkant, eftersom jag köpt objektivet för att mitt 75 - 300 är nästan obrukbart under bländare 8, och nu visar sig detta fungera dåligt under 8 med).

Thomas, anledningen till att jag visade en bild på så långt håll var att den tydligt visar att problemet inte enbart är backfocus.

Tackar för svaren, då det verkar vara ett dåligt ex ska jag ta upp problemet med butiken och sedan Canon. (Butiken kanske dessutom kan hjälpa mig med att låna ut ett verifierat objektiv med, så jag kan ta reda på om kameran eller objektivet visar backfokus.)
 
Fokusvariation

Att vänstersidan är soft är inte svårt att visa, inte ens på kortare avstånd.
100% crop på 40 meter (422 kB) bifogas för den som upplevt något liknande och är intresserad.
http://www.etec.se/crop_200_4_40m.jpg

Mitt återstående problem efter hundratals testbilder är att på ett tydligt sätt påvisa objektivets (eller mindre sannolikt kamerans) backfokus. Jag ska returnera ett 50 mm 1,8 med mycket tydlig frontfokus där motivet hamnar helt i oskärpa, och med ett så billigt objektiv förvånas jag inte över att resultaten varierar en hel del och att motivet en och annan gång hamnar inom nästan acceptabel fokus, men vilken spridning kan man förvänta sig med en 70 - 200 monterad på en 350D?

Resultaten varierar främst med lutningen på testytan, vilket indikerar att fokussensorn helst låser i övre vänstra hörnet av mittersta fokusområdet, men vid tester i naturen får jag en del bilder där det ger bäst resultat att sikta mitt på motivet, medan det oftast lönar sig att sikta något framför. (Mina 17 – 85 och 75 - 300 ger absolut oftast bäst resultat mitt på.)

Vid manuell fokus upplever jag det som lätt att skärpan hamnar något framför motivet. Det kan förstås (på goda grunder) tolkas som allt för orutinerad fotograf, alternativt att spegeln eller mattskivan är feljusterad (vilket borde synas med fler objektiv), men jag dristar mig ändå till att ställa frågan om det finns en möjlighet att ett feljusterat objektiv kan ge sådana effekter? Det verkar ju orimligt, men samtidigt kan man ju undra varför ett objektiv alls behöver justeras, eftersom objektivet får feedback från fokussensorn. Av ren nyfikenhet vore det väldigt intressant om någon kunde länka till en förklaring! (Jag kan ju ha missat en sådan tråd.)

Där blev det nästan lite filosofiskt fram på kvällen, men det finns säkert en fysisk förklaring...
 
Skicka till baka det, jag köpte en 70-300 DO IS och den uppvisade samma problem. Jag lämnade tillbaka objktivet och Canon själva erkände att det var fabrikationsfel.
 
Tackar för svaret. Jag åkte till butiken som höll med om att det var något som definitivt var fel och de har skickat objektivet till Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.