Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/4 Låter konstigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hej på er, jag har precis köpt en Canon 70-200/4 och den fokuserar bra, men låter lite konstigt. Fokuseringen hörs tydligt och linsen liksom vibrerar. Det låter liksom som om den inte är "smörjd" även om den kanske inte heller ska vara det. Någon som äger en liknande som kan beskriva sin lins?

Jag hade en 70-200/2.8 tidigare och den var väldigt tyst och fin nämligen.

Hoppas på tips och hjälp!

/PO
 
Nix, den är utan IS.

Det kan kanske var för att objektivet är ett lågbudget L? Mitt 24-70L/2.8 låter inte det minsta konstigt utan ljudet vid fokusering är liksom mjukt och svepande.

Ljudet från detta är mer kluckande, skakigt såsom liknande 50mm/1.8 och andra billiga linser. Ska det verkligen låta så?
 
pobe77 skrev:


Ljudet från detta är mer kluckande, skakigt såsom liknande 50mm/1.8 och andra billiga linser. Ska det verkligen låta så?

Om objektivet är i bra skick ska det inte skilja sig ngt från 2.8 ljudmässigt, att det är billigare kommer ju av att det är en mkt mindre mängd glas i objektivet.

Hör med ngn Canon verkstad.
 
Okej, jag testade det i en butik och kan inte minnas att jag upplevde då så rassligt denna gång. Den fokuserar rätt, men låter liksom "torr"...
 
Min 70-200/4 L. Kan låta med ett litet kluck, när den fokuserar. Men inget vibrerande eller rasligt ljud från den. Utan den är snabb och tyst. Mycket bra af. tycker jag. Det är ett klart favorit objektiv.
 
Min 70-200 4L kluckar också lite när den fokuserar, den kanske gör det har aldrig testat någon dyrare 70-200 L
 
Intressant, min fokuserar bra, det är inget problem. Bra skärpa också. Det var bara ljudet som överraskade mig.

Jag har spelat in ljudet nu ifall någon vill lyssna... maila mig på popo (at) comhem.se
 
Hej!

Mitt objektiv var nytt så jag lämnade in det på reparation. Det gick på garantin och verkstaden bytte hela motorn. Sedan fungerade det bra, som nytt.

Kan ditt ha fått en smäll i posthanteringen kanske? Mitt hade rest långt och troligtvis hände något i posthanteringen.

Jag hoppas att ditt objektiv inte behöver en lika omfattande reparation.

Hälsningar PO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.