Erikhaglund
Aktiv medlem
Bildstabilisering eller ljuskänslighet... ligger sömnlös på nätterna...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har samma grubbel om nätterna, 4.0 is är ju optiskt bättre..
Men som optik är ju 2.8 mera min smak.
Det är inte värt pengarna med en 2.8 is mk 2.
Blir tokig på detta.
4 IS är bättre än 2,8 utan IS optiskt. Den förstnämnda är nyare. Enligt mig är den även snabbare.Hmm.. hur menar du med att 4.0 är optiskt bättre? Jag trodde 2.8 var bättre på alla vis utom vikt och pris...
Hej, jag har f/4 IS som jag är helnöjd med men är ganska säker på att f/2.8 med eller utan IS kan ge lika bra bilder.
I labbtester brukar de mäta upp en liten skillnad till fördel för f/4 IS gentemot de tidigare 2.8rna (f/2.8 IS II testas möjligen snäppet bättre än f/4 IS) och därav kommer nog påståendet att den är optiskt bättre. Om man kan se någon skillnad i praktiken är väl osäkert. Vad som är säkert är däremot att f/2.8 med eller utan IS är överlägsen i kontrast, skärpa, vinjettering och allt vad det heter vid bländaröppningar större än f/4.
Men, som sagt, det handlar i slutändan om vad man vill ha och vad man är beredd att betala för det. Jag skulle ibland gärna ha möjlighet till större bländare än f/4 men är för de tillfällena inte beredd att betala priset i form av klart större storlek och dubbel vikt för alla de tillfällen då f/4 passar utmärkt. Andra resonerar annorlunda och om plånboken nån gång skulle tillåta så skulle en av varje vara finfint.
4 IS är bättre än 2,8 utan IS optiskt. Den förstnämnda är nyare. Enligt mig är den även snabbare.