Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200/2,8L IS USM + konverter funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

steda

Medlem
Hej!

Kanske en konstig rubrik men jag skall förklara. Jag skall köpa objektiv till min kamera Canon 400D och skulle behöva lite hjälp.
Jag gillar att fota när mina pojkar utövar idrott. Det är fotboll, innebandy och hockey. Är fågelskådare så jag gillar också att fota fåglar.

Har ett Canon 70-300 från min snart 15 år gamla analoga kamera. Det har fungerat hyfsat men har på senare tid strulat. Funkat bra för att fota fotboll, sämre för ishockey och går knappt för innebandy.

Har nu möjlighet att köpa ett begagnat(3 år) Canon 70-200/2,8L IS för ca 8000. Håller på att testa det i dagarna för innebandy o hockey. Går det att använda en konverter till det för att komma närmare fåglar/djur? Har någon erfarehet av det?

Många av mina skådarkompisar har Canon EF300/4,0 IS till fåglar, funkar det på innesporter som hockey o innebandy?

Tacksam för lite tips från er med lite mer kunskap och erfarenhet än vad jag har.

Hälsningar,

Daniel Steen

Det är ganska personligt också, för mig så fungerar 200mm gott till att fotografera den största delen sporten sålänge man kan få tag på en tillräckligt bra plats. Och det på en analog kamera, motsvarar ju ca 280mm på en 400D. Men vissa kör väl med 300 och ibland säkert även 400+ för sport, säkerligen. Men 70-200/2,8 är ju ett fantastiskt objektiv och jag är säker på att du blir nöjd med det, skillnaden lär vara enorm mot ditt gamla 75-300. Hur bra resultatet blir med en 1,4x konverter får någon annan svara på dock.

70-200/2.8 är nog den i särklass vanligaste rekommendationen till sportfoto i svagt ljus. Du blir nog inte besviken.

Den går utmärkt att använda med konverter. Köper du canons egen 1,4x lär skärpeförlusten bli minimal.

Själv fotar jag fågel med 300mm. Visst kan det vara lite kort ibland (till småfågel) men det är sällan. Jag har den äldre versionen med 2,7m närgräns. 70-200/2.8 IS har 1,4m, så i praktiken kan du ändå få fågeln att fylla ut mer av bilden. Småfåglar är ju i regel inte så skygga =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar