Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Firmware 1.1.6

Är det någon som vet om man automatiskt får med de tidigare uppdateringarna (firmware 1.1.3 och 1.1.4) om man installerar firmware 1.1.6?

Jag har varit dålig på att kolla uppdateringar till min 6D och har 1.1.2 installerat. Jag har letat på nätet efter 1.1.3 för att installera dem i rätt ordning, men jag hittar bara 1.1.4 och 1.1.6.
 
Är det någon som vet om man automatiskt får med de tidigare uppdateringarna (firmware 1.1.3 och 1.1.4) om man installerar firmware 1.1.6?

Jag har varit dålig på att kolla uppdateringar till min 6D och har 1.1.2 installerat. Jag har letat på nätet efter 1.1.3 för att installera dem i rätt ordning, men jag hittar bara 1.1.4 och 1.1.6.

Här verkar den finnas:
http://usa.canon.com/cusa/professio...digital_slr_cameras/eos_6d#DriversAndSoftware

Och här för samtliga Canon kameror:
http://www.usa.canon.com/cusa/professional/standard_display/support_pro/pro_firmware-updates
 
Det brukar framgå av den readme-fil som hänger med.

Normalt idag är att en senare uppdatering av firmware innehåller alla tidigare uppdateringar så du borde inte behöva gå "stegvis".

MIna gissningar.
 
De sidorna har jag också hittat, men jag hittar inte firmware 1.1.3

Jag hittar bara den senaste versionen 1.1.6


Jag klistrar in informationen från den amerikanska sidan. Som framgår av det stycker som jag makerat med fetstil så är det bara att köra 1.1.6 - du behöver inte mellanstegen.



Firmware Version 1.1.6 incorporates the following fixes:

1. Fixes a phenomenon in which the camera may not first use the center AF point to focus, when the AF point selection is set to automatic in AI Servo AF mode.
2. Fixes a phenomenon in which focus cannot be finely adjusted with specific lenses when shooting remotely with EOS Utility software.
3. Corrects some Ukrainian language displayed on the menu for ISO Setting.


Firmware Version 1.1.6 is for cameras with firmware up to Version 1.1.4. If the camera's firmware is already Version 1.1.6, it is not necessary to update the firmware.

Please note:
If the firmware is updated from version 1.1.3 or before, the following setting will be reset to default.
Menu > Custom Function> C.Fn II: Autofocus > AF Microadjustment> 1: All by same amount

When updating the firmware of the camera, please review the instructions thoroughly before you download the firmware.

Q&A:
Preparations for a firmware update:
Windows
After the downloaded compressed file (.zip) is extracted, a firmware folder is created.

*Extracting the downloaded file:
Right-click the zip file, and then select Extract All to extract the file.

The extracted folder contains the firmware (File Name: 6D000116.FIR, File Size: 21,325,152 bytes) and instructions on the firmware update procedures (a PDF file in five languages: Japanese, English, French, Spanish, and Simplified Chinese).

Before starting the firmware update operations, please confirm the contents of the download, and carefully read through the firmware update procedures.

Q: Please tell me about the changes made in Firmware Version 1.1.6?
A: The following fixes have been included:
1. Fixes a phenomenon in which the camera may not first use the center AF point to focus, when the AF point selection is set to automatic in AI Servo AF Mode.
2. Fixes a phenomenon in which focus cannot be finely adjusted with specific lenses when shooting remotely with EOS Utility Software.
3. Corrects Ukrainian language displayed on the menu for ISO Setting.

(The following is the history of past firmware updates)

Q: Are the improvements from previous firmware versions included in Firmware Version 1.1.6?
A: Yes, the following improvements from the previous version are included:

(Previous) Version 1.1.4 improvements:

1. Fixes a phenomenon in which some images cannot be transferred to mobile devices running the EOS Remote app.
2. Corrects an error in the German language Feature Guide.
3. Corrects an error in the Korean language Feature Guide.

(Previous) Version 1.1.3 improvements:

- Corrects the phenomenon where date/time settings reset.

(Previous) Version 1.1.2 improvements:

- Fixes a phenomenon which prevents movie files shot using Canon EOS 6D Digital SLR cameras from being played back on YouTube.

Notes:
Firmware version 1.1.2 may present some Video Snapshot limitations. Please review the two scenarios and the workaround provided below.

1. EOS 6D running Firmware Version 1.0.9:
If a video snapshot captured when the camera was running firmware 1.0.9 is combined with a video snapshot created by a camera which was running firmware 1.1.2, the resulting video snapshot album will be corrupted.

2. EOS 6D running Firmware Version 1.1.2:
If you try to add a video snapshot from a camera running firmware 1.1.2 to the video snapshot album created when the camera was running firmware 1.0.9, a warning message "Cannot select this movie" will appear and the video snapshot cannot be added to the album.

Please follow this workaround which addresses the two scenarios described above.

1) Shoot a video snapshot and create a video snapshot album.
2) Import the captured video snapshot album to your computer.
3) Start ImageBrowser EX, an application bundled with the EOS 6D.
4) Select the video snapshot album, and select [Edit Movie] in the [Edit] tab.
5) MovieEdit Task will start.
6) Select [Add Image] and select video snapshot album to add the movie snapshot.
7) Select [Save] and [Save image type], and then click [Save].
 
magic lantern på 6D

Nån av er som kör/kört Magic Lantern på 6D? Framgångsrikt? Är mest intresserad av stillbilds funktionerna som focuspeaking mm.
 
Använder inte focus peaking. Dual ISO ger sämre kvalité än HDR, men du kan till skillnad från HDR ha normala slutartider och dessutom i råformat. Den är användbar, men omvandlingen till DNG skapar större filer.
För Magic lantern behöver du Firmware 1.1.3.

För bildexempel ladda ned https://dl.dropboxusercontent.com/u/34113196/ML/dual_iso/_MG_5689.CR2
http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7139.msg130846#msg130846

Filen är en dual ISO-fil. Du kan öppna filen i råkonverterare men den kommer se trasig ut. Konvertera med cr2hdr till DNG.
Finns lightroomplugin med http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=11056.0
 
Senast ändrad:
Använder inte focus peaking. Dual ISO ger sämre kvalité än HDR, men du kan till skillnad från HDR ha normala slutartider och dessutom i råformat. Den är användbar, men omvandlingen till DNG skapar större filer.
För Magic lantern behöver du Firmware 1.1.3.

För bildexempel ladda ned https://dl.dropboxusercontent.com/u/34113196/ML/dual_iso/_MG_5689.CR2
http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7139.msg130846#msg130846

Filen är en dual ISO-fil. Du kan öppna filen i råkonverterare men den kommer se trasig ut. Konvertera med cr2hdr till DNG.
Finns lightroomplugin med http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=11056.0

Tack för förklaringen får se hur jag gör. Packade precis upp 6Dn och har batteriet på laddning. Blir till att läsa på lite..:)
 
Om man i auto-iso inställningen sätter kameran på att använda hela native-iso-omfånget, dvs 100-25600 och sätter minsta slutartid till 1/125s. Hur agerar kameran i AV-läget om den inte klarar av att exponera tillräckligt med detta?

Alltså om jag exempelvis har spotmätning och ljusmäter på en mörk punkt i en mörk lokal och kameran kan inte få ihop en exponering på iso 25600 och minst 1/125s. Kommer den strejka och vägra ta en bild eller kommer den helt enkelt ta en längre slutartid som exempelvis 1/50s eller kommer den rentav köra på 25600 och 1/125s och sen blir bilden underexponerad?

Edit: en till fråga: Kan man välja ut en tagen bild vilkensomhelst som ligger på minneskortet och göra en dubbelexponering med den eller måste man så att säga aktivera dubbelexponeringsläget och skjuta två bilder på raken? Jag vet att det förstnämnda går på 5d3 men vill gärna veta med 6d.
 
Kameran kommer att välja en längre slutartid i fallet du nämner. Skulle du köra i Tv-läget skulle kameran välja en så stor bländare som möjligt. En variant är i stället att köra i manuellt läge och då ställa in längsta slutartid man kan tänka sig och den bländare man vill ha och bara låta auto iso fixa korrekt exponering. Skulle auto ison "slå i taket", dvs kräva högre iso än 25600 så kommer kameran välja att underexponera bilden.

Vid gatufoto i svartvitt tycker jag manuellt läge är det bästa. Då kan man t.ex. ställa in slutartiden på 1/250 s, bländaren på 16 och iso på auto. Då vet man att man med ett vidvinkel- eller normalobjektiv för det mesta kommer att få skarpa bilder, skärpedjupet kommer att vara bra och exponeringen kommer att bli "rätt". Så det är då bara att fotografera på och vara koncentrerad på bildskapande i stället för att fippla med kamerainställningar.

Ska man ta ett porträtt och vill ha lite kortare skärpedjup är det bara att öppna upp bländaren så mycker man nu känner för. I och med att bländaren öppnas upp mer så sänks isotalet, vilket kan vara rätt trevligt i porträttsammanhang. Ändras ljuset så pass mycket att exponeringsmätaren indikerar underexponering så får man förstås börja laborera med slutartid och bländare för att få till en korrekt exponering.
 
Senast ändrad:
Fysisk storlek

Hej, är på gång att uppgradera från min gamla 40D och funderar på 6D men är lite osäker på den fysiska storleken på huset. Är nöjd med min 40D som jag kör med batterigrepp på, men har inte kunnat känna på en 6D med batterigrepp, bara utan. Den kändes i minsta laget för mina dasslock till händer, men det kan ju kanske lösa sig med batterigreppet på.
Någon med stora händer som har koll?
 
Nytt kit

Ser inte att någon tagit upp det här men det verkar som Canon har ersatt det tidigare kitobjektivet 24-105 L med 24-105 STM. Kostar runt 22k medan objektivet i sig kostar runt 4,5k nytt och kamerahuset kostar runt 15k nytt. Vem har de tänkt lura här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.