Annons

Canon 6D vs Fujifilm X-T2 / X-Pro2 (köpråd för journalist)

Produkter
(logga in för att koppla)

winterlude

Medlem
Hej!

Jag fick en massa kloka tips när jag frågade om köpråd här för ett par månader sedan, det blev dock aldrig något kameraköp då men nu ska det bli av. Eftersom jag tänkt om lite angående vilken utrustning som skulle passa så ber jag er om köpråd här igen!

Behöver utrustning som passar en frilansjournalist som ofta är på resande fot. Bilderna måste hålla kvalitet för print (typ max A4), skulle även vilja ha möjlighet att förstora upp vissa bilder till typ storlek A2.
Objektiv som funkar i dåliga ljusförhållanden är rätt viktigt. Helst zoom. En hyfsat snabb AF (ska inte fota sport, men människor i rörelse). Fokus på reportagebilder, inte mycket landskapsfoto eller natur. Vill även kunna producera kortare filmklipp med okej kvalitet.

Har varit inne på en Canon 6D + 24-70mm f/2.8L II tidigare, har fotat en del med det på jobbet och är nöjd. Upptäcker dock hur ont jag har i nacke och rygg efter ett par timmar och inser att det kanske inte är så optimalt.
Skulle Fujifilm X-T2 eller Fujifilm X-Pro2 kunna vara ett alternativ? Uppfyller de mina kriterier ovan? Vilken av de två skulle ni rekommendera i så fall? Finns det något passande zoom objektiv som motsvarar ungefär 24-70, eller är det fast optik som gäller?

Budget: ca 27.000kr

Tar tacksamt emot tips av er :)
 
Nej, det stämmer inte. Fujit motsvarar snarare ett 24-70/4 med lite extra räckvidd (70*1,5 blir 82,5).

Det där beror på vad man menar. Skärpdjup som en 24-70/4 på Canon men tid och bändare blir detsamma på båda vid samma ISO.
Jag skulle nog köpa 18-55/2,8-4 OIS Bildkvalitén är ganska lika.
Den ena ganska stor och klumpig men har 2,8 rakt över.
Saknar IS och har lite bättre hörnskärpa.
Den andra liten och lätt samt har IS.
Själv är jag ganska kräsen men har valt att inte uppgraderas från 18-55/2,8-4. JUst på grund av vikten och smidigheten samt IS. Ofta slutar det ju inte med ett objektiv.
Om man skall skaffa X-PRO2 eller är mycket en smaksak. Vill man ha optisk skökare så är et X-PRO2 som gäller.
Jag har båda och fotar ofta med båda vid samma tillfälle. X-PRO2 passar för vidvinkel till kort tele.
Helst inte över 90 mm.
X-T2 är mer allround har vinklingsbar display, ändå större EVF och är mycket bättre för att hantera större objektiv 50-140/2,8. Fungera på X-PRO2 också men greppet är mycket sämre och mindre ergonomiskt.

Att printa i upp till A2 är inget problem. Jag har själv en sådan skrivare och gör det ofta. Faktum är att det knappt går se någon skillnad mot biler tagna med Canon 5DS r.
 
Det finns ett större grepp till X-Pro2 från Fuji och en del andra från tredjepart. Lär fungera bra med t ex 50-140/2.8. Har dock inte testat själv.
 
Det finns ett större grepp till X-Pro2 från Fuji och en del andra från tredjepart. Lär fungera bra med t ex 50-140/2.8. Har dock inte testat själv.

Jag testade Fujis grepp till X-Pro 2 men tyckte inte om det. Jag fick svårare att nå avtrycket på ett bekvämt sätt med greppet monterat.
 
..en litet ful fråga är ju om du måste lägga 25 000+ på kamera och ha senaste?

XT-1 är bedömd som mycket bra på video, vilket XT-1 inte är; sök igenom www.fujirumors.com
Å andra sidan har jag blivit nöjd med minstingen XM-1 med det lilla jag filmar.

Ett motförslag är att överväga t ex XE-2, som med senaste FW uppgraderingsn är i princip lika XT-1. Den får du runt 4 000:-, så då räcker budgeten till 2 och några objektiv. En XE-2 med 27/2,8 är liten och lätt men bildmässigt inte. Alternativt X100S (T); F kommer om något kvartal och en XE-2.
Två kamerhus ger ju en annan frihet och komplikation. Du får ner båda i en väska på 20*20*15cm och vikten är smaklig - 1,0 kilo för 2st XE-2, 27/2,8 och 16-55 2,8-4,0. Detta kostar nytt en 15 000:-

Förvisso är fujirumors inte helt opartisk, men det är gott inlägg från folk som plåtar bröllop etc med X100 eller XE2 och trivs utmärkt med att slippa bära stora Canikoner och de lever på detta som yrkesforogtafer.
Min ena dotters vigsel förevigades av en Canon, och vi kan lugnt säga att det smackandet jämfört med min X100S (eller XE2 med elektronisk slutare) var klart störande.

Skall du ta reportage kan litenhet och tysthet vara en fördel. Storleksmässigt får du ner en XE2 + 27,28 i en lagom jackficka.

ISO 12 800 är kornigt, men Fuji (jpg) levererar en bra filmlik kornighet, jag känner mig hemma som med tiden med Tri-X. Se på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3450387.htm?set=mp

Jag råkade få på ISO 51 200 och det funkar til nöds, men mörka partier har litet bandning.

Om du inte har gjort det, surfa litet om Fuji (test tex på cameralabs.com), kläm och känn så blir du nog intresserad.

-J!
 
Tack så mycket, många bra synpunkter! Tack för länkarna också.

Har varit förbi olika fotoaffärer idag för att fråga och känna på kamera och objektiv. Det lutar nog ändå åt en X-T2 + antingen 18-55/2.8-4 eller 16-55/2.8. Den sistnämnda rekommenderades i två av affärerna för att nå upp till samma bildkvalitet som Canon utrustningen jag fotade med tidigare (6D + 24-70/2.8). Dessutom kostar 16-55/2.8 bara drygt 6000kr denna helg med dubbel cashback från Fuji samt 15% rea. Riktigt bra pris. MEN den är ju rejält mycket större än 18-55/2.8-4, det håller jag med om. Plus avsaknaden av bildstabilisering som ni skriver.
Svårt det här! :)
 
Tack så mycket, många bra synpunkter! Tack för länkarna också.

Har varit förbi olika fotoaffärer idag för att fråga och känna på kamera och objektiv. Det lutar nog ändå åt en X-T2 + antingen 18-55/2.8-4 eller 16-55/2.8. Den sistnämnda rekommenderades i två av affärerna för att nå upp till samma bildkvalitet som Canon utrustningen jag fotade med tidigare (6D + 24-70/2.8). Dessutom kostar 16-55/2.8 bara drygt 6000kr denna helg med dubbel cashback från Fuji samt 15% rea. Riktigt bra pris. MEN den är ju rejält mycket större än 18-55/2.8-4, det håller jag med om. Plus avsaknaden av bildstabilisering som ni skriver.
Svårt det här! :)

Jag anser nog att affärerna har fel. Har sett mängder av tester mella de här 2 objektiven.
Det är fördel till till 16-55/2,8 när det gäller hörnskärpa, ljusstyrka vid 55 mm och snabbare AF.
Styrkan med 18-55/2,8-4 är OIS och smidigheten.
Om du skulle jämföra samma motiv fotat med de båda objektiven och utskrivet i A3 hade du haft mycket svårt att se någon skillnad.

Båda objektiven är bra och kan jämföras med 24-70/2,8
 
Någonstans på nätet, och jag tror länk finns i Fuji-forum, har ett uthyrningsföretag dissekerat ett Fujinon zoom, tror det var 16-55 2,8-4,0. Kontentan av det hela var att för att vara ett kitobjektiv som till liten extrakostnad följer med ett hus så var byggkvalitet och materialval mycket bra.

-J!
 
Hej!

Jag fick en massa kloka tips när jag frågade om köpråd här för ett par månader sedan, det blev dock aldrig något kameraköp då men nu ska det bli av. Eftersom jag tänkt om lite angående vilken utrustning som skulle passa så ber jag er om köpråd här igen!

Behöver utrustning som passar en frilansjournalist som ofta är på resande fot. Bilderna måste hålla kvalitet för print (typ max A4), skulle även vilja ha möjlighet att förstora upp vissa bilder till typ storlek A2.
Objektiv som funkar i dåliga ljusförhållanden är rätt viktigt. Helst zoom. En hyfsat snabb AF (ska inte fota sport, men människor i rörelse). Fokus på reportagebilder, inte mycket landskapsfoto eller natur. Vill även kunna producera kortare filmklipp med okej kvalitet.

Har varit inne på en Canon 6D + 24-70mm f/2.8L II tidigare, har fotat en del med det på jobbet och är nöjd. Upptäcker dock hur ont jag har i nacke och rygg efter ett par timmar och inser att det kanske inte är så optimalt.
Skulle Fujifilm X-T2 eller Fujifilm X-Pro2 kunna vara ett alternativ? Uppfyller de mina kriterier ovan? Vilken av de två skulle ni rekommendera i så fall? Finns det något passande zoom objektiv som motsvarar ungefär 24-70, eller är det fast optik som gäller?

Budget: ca 27.000kr

Tar tacksamt emot tips av er :)

OM du inte tänker ha störe objektiv än motsvarande 24-70 så kan också X-PRO2 vara ett bra alternativ. Mer av strövar kamera tycker jag som äger båda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.