Annons

Canon 6D och SanDisk Eye-Fi

Produkter
(logga in för att koppla)

Spettet

Aktiv medlem
Kommer SanDisk Eye-Fi Wireless Memory Card (Class 4) att bli för långsamt att ha i en Canon 6D.
Tänkte då mest på skrivhastighen till kortet och inte överföringen trådlöst från kortet.
Jag är medveten om att kortet bara kan överföra jpeg trådlöst. tänkte mest ha det till att direkt få över bilden automatiskt till iPaden efter som den inbyggda WI-Fien inte stöder det.
Kommer att fota i RAW + liten jpeg och inte använda kortet vid ev filmning.

Detta kort.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000402

//Håkan

Jag märker att Eye-fi Pro x2 är långsam till min 6D. Långsammare än ett Transcend klass 10 som skyfflar iväg datan fortare.

Eye-fi-kort är plågsamt långsamma. Stor skillnad mot en UHS-1 kort som Sandisk Extreme Pro.

Jag tror att du kan skicka över bilder automatiskt till ipaden om du kör programmet Shutter Snitch. Det skapar en ftp-server som fångar upp bilderna. Programmet har guider för sändare, eye-fi-kort och olika kameror med inbyggd wifi.

Beror på hur lång tid du har mellan bilderna och hur länge du kan vänta tills nästa. Kunde inte hitta några specifikationer på sandisk kortet (förutom det trådlösa). Bufferminnet i kameran är på ca 256MB, något som fylls snabbt om du bränner av många bilder efter varandra om kortet skriver i en låg hastighet (i ärlighetens namn fylls det ganska fort ändå). Kör du däremot bara en bild i taget tror jag inte du lär märka av detta problem alls.

Busshastigheten i kameran är på ca 30MB/s, så jag hade definitivt velat ha ett kort som klarar mer än det så begränsningen ligger i kameran och inte på kortet (dvs att det går så fort som möjligt).

Om du inte behöver ett kort inom en dag eller två så finns det ruggigt billiga Sandisk Extreme 16gb (45MB/s) på Ebay (http://www.ebay.com/itm/SanDisk-16G...33?pt=US_USB_Flash_Drives&hash=item5af11685c5).

Visst, ett 90MB/s kort är snabbare men innebär endast en skillnad på ca 3 kort om man tar i följd (kanske 18 bilder i rad istället för 15)... behöver man det låter det som att man har fel modell av kamera :)

/Nicklas

Eye-fi-kort är plågsamt långsamma. Stor skillnad mot en UHS-1 kort som Sandisk Extreme Pro.

Jag tror att du kan skicka över bilder automatiskt till ipaden om du kör programmet Shutter Snitch. Det skapar en ftp-server som fångar upp bilderna. Programmet har guider för sändare, eye-fi-kort och olika kameror med inbyggd wifi.

Tack för tipset. Shutter Snitch funkade klockrent och precis som jag ville. Nu behöver jag inte fundera på ett wi-fi kort längre.
Klara av att föra över både RAW och jpeg automatiskt från kameran.

//Håkan.

Senast redigerad av en moderator:
Busshastigheten i kameran är på ca 30MB/s, så jag hade definitivt velat ha ett kort som klarar mer än det så begränsningen ligger i kameran och inte på kortet (dvs att det går så fort som möjligt).

Detta stämmer inte med mina erfarenheter. Från och med EOS 650D har Canon höjt busshastigheten. Tidigare låg den fast på 25 MB/s, exempelvis i EOS 5D Mark III och EOS 60D.

Därmed inte sagt att kameran fullt ut kan utnyttja de snabbaste korten, men det är absolut värt att skaffa snabba UHS-1-kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar