Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D N, utan WiFi och GPS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, lite sund förnuft ska man ha, är skillnad för GPS och wi-fi verkligen 4-5000kr? Är detta den enda skillnad? Nu kan det vara att själva Canon Sverige har importerat den från huvudfabriken men som sagt detta stora prisskillnad beror på mer än wi-fi och gps, dessa två billiga komponenter kan verkligen inte vara värda dessa pengar. Canon Sverige kan t.o.m har kunnat köpa den från Systerbolaget Canon Kina t.ex. Grövre blir det ifall det är en annan "officiell" Canon leverantör i Sverige som har kört parallelt import och då kan d bli jobbigare

Jag är ledsen men "mr yip" pratar rappakalja. Canon har inte paralella löpande band i sina industrier där de tillverkar dåliga respektive bra exemplar av sina kameror. I N versionen har man inte tryckt in gps och wifi för att kunna nå marknader där de annars varit förbjudna att sälja. Priset de satt på dessa är justerat baserat på marknadsmässiga faktorer, segmentering osv.
 
Det är säkert samma kameror.
Skulle inte vara förvånad om alla kretsar sitter i också. Bara en inställning i minnet som säger om de skall vara åtkomliga från menyn.
Ett vanlig sätt att sälja billigare utan att sänka priset och förstöra marknaden.

Själv köpte jag en beg. (vanlig) 6D efter Jul och använde WiFi i dag.

Kanoon att få ut bilder på Facebook samtidigt som det "händer".
 
På min kamera 6D(N) står det made in japan på undersidan och på kartongen.
I kartongen fanns också Svensk Dansk och Finsk användarhandbok som var för
6D (N) och 6D (WG) och det står tydligt att 6D (N) saknar wifi och gps.
Printed in EU ! Laddaren var modell EC6E alltså den med sladd och "vanlig" stickpropp.

Så skum parallelimport av snikmodell avsett för "kommunistländer" ?

Känns inte så iallafall .
 
Det är säkert samma kameror.
Skulle inte vara förvånad om alla kretsar sitter i också. Bara en inställning i minnet som säger om de skall vara åtkomliga från menyn.
Ett vanlig sätt att sälja billigare utan att sänka priset och förstöra marknaden.

Själv köpte jag en beg. (vanlig) 6D efter Jul och använde WiFi i dag.

Kanoon att få ut bilder på Facebook samtidigt som det "händer".

Inte omöjligt. Tycker att jag sett samma vikt angiven, 770 gram, överallt.
 
Haha, att den skulle innehålla sämre komponenter och vara ett försök av Canon att bli av med måndagsexemplar var nog den bästa rövarhistorien på länge. Alla som köpt en 6D N kan med all säkerhet andas ut. Sicken skröna
 
kostnad har inget med pris att göra...

Jag tror alla förstår att wifi och gps-elektroniken kostar väldigt lite i sammanhanget men funktionaliteten har ett kundvärde som påverkar försäljningspriset. Försäljningspriset har ganska lite att göra med kostnaden för utveckling och tillverkning.

Sannolikt kommer canon snart med en ersättare till 6d då den har några år på nacken så jag tror snarare det handlar om att sälja kameror i lager med ett bra erbjudande.
 
Jag tror alla förstår att wifi och gps-elektroniken kostar väldigt lite i sammanhanget men funktionaliteten har ett kundvärde som påverkar försäljningspriset. Försäljningspriset har ganska lite att göra med kostnaden för utveckling och tillverkning.

Sannolikt kommer canon snart med en ersättare till 6d då den har några år på nacken så jag tror snarare det handlar om att sälja kameror i lager med ett bra erbjudande.

Jag tror du är inne på rätt spår, men jag tror mer på att Canon vill ha kameror i olika prisnivåer. De vill erbjuda den billigaste fullformataren. Men istället för att sänka priset för 6D så plockar de fram en strippad variant.

Canon har knappt sänkt priset på 5D Mark III eller 6D sedan de kom. Istället har en billigare enklare variant introducerats med jämna mellanrum.
 
Någon som känner till vad det är som hänt med denna varianten hos återförsäljarna? Innan låg den i lager hos Rajala / cyberphoto / scandinavian för 11 490 men nu endast hos cyberphoto för 12 490.

Jag som missade när den gick för 9990 tillsammans med lite andra extraprylar. Nu har den gått upp rejält i pris två gånger. :(
 
Gått upp

Priserna går upp och ner bl.a. beroende på valutor. Kolla 5DIII som gått upp 5000 hos många återförsäljare,
 
Priserna går upp och ner bl.a. beroende på valutor. Kolla 5DIII som gått upp 5000 hos många återförsäljare,

Det låter ju logiskt iofs.

Kan redovisa svaren från webbutikerna:

scandinavianphoto: Vi kommer att få in 10 till denna veckan. Efter det ska de vara helt slut.

cyberphoto: Ja denna modell är fortfarande aktuell och så vitt jag vet inte på utgående inom den närmaste tiden ... Vi har i alla fall inte fått någon sådan information från Canon ännu.

Rajala: Som det ser ut nu kommer kommer vi inte att ta in den i lager, bara som beställningsvara.
Priset för den kommer att vara 12 990:- om du vill beställa


Tråkigt tycker jag. Kameran kanske inte ens var avsedd för den svenska marknaden iom. att gps+wifi är tillåtet utan förbehåll här.
 
Har precis kommit hem från rajala i Malmö med en 6D utan wi-fi å gps men med 24-105 f4 L för 15500 fick helt ok för mitt beg inbyte med :)

Är nog ett riktigt trevligt paket. Var lite sugen på att köpa ett då många hade grymt bra kampanjer på paket med den. Var nära att ta hem ett paket med ovan 6D-hus, zoomkit-objektiv, men även med Wacom Intous platta, och med Lightroom & PS i paket för 9900.- ifrån Scandinavian.

Hade dock redan bestämt mig för en D750 istället (gillar ergonomin bättre på det än 5Diii/6D), så körde på det istället. Ångrar absolut inte mitt val på något sätt (grymt nöjd med kameran!), men med sådana priser så var jag väldigt nära att bli cannonist istället för nikonist. :)

Men verkligen ett perfekt och komplett startkit för nybörjare som innehåller precis allt man behöver för att komma igång med fullformats DSLR - under 10 papp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.