Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6d mark II plus objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

emma0406

Medlem
Jag har nyligen köpt en Canon eos 6d mark II. Jag fotar två saker till mitt företag

- mina produkter i ”studio” - har några softboxar och bakgrund men väldigt enkelt men finns ändå ljus
- när produkterna (tygblöjor) är på barn. Det innebär främst inomhus foto pga kallt att gå i blöja ute många månader per år. Så det är lite snävt med utrymme ibland, dåligt ljus och snabba motiv. Jag fotar även produkterna som stilleben utomhus.

Jag letar ju efter ett bra objektiv till, vad skulle ni rekommendera?

Jag uppgraderar mig från en 70d. Kan man fota med tex 24-70 f/4 och dra upp iso för att få skarpa bilder utan brus? På min 70d var det brus typ runt iso 800. Är dessutom lite oklart nu när det är fullformat istället för crop. Det enda objektiv som jag har som kommer passa är ett gammalt 50 mm f/1,8. Det har inte funkat att fota inomhus med när det är crop, så det är blivit för nära. Behövt ha ett 17-55 mm som jag tycker har haft perfekt brännvidd hittills.

Har ni några råd?

Jag filmar mkt också. Till sociala medier och min hemsida.

Hälsningar
Emma

EF 24-70/4L IS USM borde passa utmärkt. Använd bländare f/8 till f/11.

Det låter konstigt att du ska behöva använda högt ISO. Antingen använder du blixtar eller så använder du stativ och så lång exponeringstid som behövs.

EF 24-70/4L IS USM borde passa utmärkt. Använd bländare f/8 till f/11.

Det låter konstigt att du ska behöva använda högt ISO. Antingen använder du blixtar eller så använder du stativ och så lång exponeringstid som behövs.
Tack för svar! Menar mest när jag fotar barn i hemmiljö - inte i studio. Lite mer miljöbilder, när barnen kryper omkring med blöjorna på osv. Då brukar jag köra stor bländare för snyggt skärpedjup.

Tack för svar! Menar mest när jag fotar barn i hemmiljö - inte i studio. Lite mer miljöbilder, när barnen kryper omkring med blöjorna på osv. Då brukar jag köra stor bländare för snyggt skärpedjup.
Räkna med att du kan använda ca ett steg mindre öppning på 6:an (f/5,6 istället för f/4) eller ett steg snabbare exponeringstid med fullformataren. Får du ändå inte tillräckligt snabba tider för att slippa rörelseoskärpa så testa med f/2,8 på ditt 50:a (Inte så skarpt på f/1,8). Normalzoomarna med f/2,8 kostar en hel del till fullformat. Kanske ska du satsa på bättre belysning hemma eller en blixt?

PS jag förmodar att du menar stor bländaröppning och kort skärpedjup när du säger "stor bländare och snyggt skärpedjup"?!

Senast ändrad:
Aha, jag trodde att du bara skulle fota produkter. Med så rörliga motiv är det bra att satsa på blixtar istället för fast ljus om inte dagsljuset räcker till.

Bra med kort skärpedjup då. Och kanske läge att uppgradera till en f/2,8-zoom eller komplettera med en billig Canon EF 50 mm f/1,8 STM.

Aha, jag trodde att du bara skulle fota produkter. Med så rörliga motiv är det bra att satsa på blixtar istället för fast ljus om inte dagsljuset räcker till.

Bra med kort skärpedjup då. Och kanske läge att uppgradera till en f/2,8-zoom eller komplettera med en billig Canon EF 50 mm f/1,8 STM.
Ja jag skrev lite otydligt, sorry.

Är just en zoom 2,8 jag tänkte mig, typ 24-70 mm men de drar ju iväg lite i pris. Känner dock att jag vill verkligen ha något bra när jag ändå har köpt en så pass hög klass kamera.

Du behöver inte köpa nytt och inte Canon. Ett billigt alternativ är Tamron 28-75/2,8 för cirka 2500 kr.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto