ANNONS
Annons

Canon 6d fungerar endast med vievfinder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !
Prova ett annat objektiv.
Verkar slutartiderna vettiga ?
Blir det rätt exponering om man mäter med något annan mätare ?
Är det Raw eller jpg, har du lyckats få någon konstig bildstilsinställning ?

//MW

Jag har testat med annat objektiv, samma resultat.
det är raw, har clear:at alla kamera inställningar ...
hur mäter jag med en annan mätare menar du?

mvh
Andreas

Hej

De kan inte vara så att kameran var fuktig och har legat så ett tag ?
Går de att få vettiga värden i läget M ?
Oavsett vad du har för ISO eller ljusmätningsmetod så ska ju bilderna ha vettiga värden, skillnader mellan spot å evaluerande ska inte vara så markanta som bilderna visar.

ThomasR

det var visserligen väldigt blött fösta dagarna och då packade knappt kameran upp ur sin pelicase, sedan

var det sol och då användes den lite mer...svårt att tänka mig att den blivit speciellt fuktig,...funkade dock på resan men nu några veckor senare ...funkar sämre,

bilderna på lampan kan vara lite luriga, är inte säker på att jag har fokus på samma ställe och ljusförhållanden i rummet kan har förändrats lite då det börja skymma...

hur menar du med att mätaren står på noll?
jag satte kameran i M-läge, ställde in tid iso och bländare så att histogrammet blir ok, ser då att exponeringskompensationen visar -3

Mätarindikeringen borde stå kring mittpunkten om exponeringen är korrekt, inte på minus 3. Då kanske det är någon beläggning på ljusmätarsensorn som ger cirka 3 stegs felexponering.

Beläggning? Menar du att man kan rengöra Ljusmätarsensorn?

Vet inte. Inte omöjligt. Ljusmätare brukar sitta i botten på spegelhuset och ligger öppet. Du ser den om du fäller upp spegeln. Blås med en gummiblåsa.

Om du har garanti på kameran skulle jag lämna in kameran och be Canon fixa ljusmätaren.

AF sitter under spegeln,ljusmätaren i prisman vid ögat.
Två länkar tidigare där ljusmätaren från en 6D och en 60D syns.

det var visserligen väldigt blött fösta dagarna och då packade knappt kameran upp ur sin pelicase, sedan

var det sol och då användes den lite mer...svårt att tänka mig att den blivit speciellt fuktig,...funkade dock på resan men nu några veckor senare ...funkar sämre,

bilderna på lampan kan vara lite luriga, är inte säker på att jag har fokus på samma ställe och ljusförhållanden i rummet kan har förändrats lite då det börja skymma...

Tänkte mer på att väskan blivit fuktig på resan å nu när kameran legat i "våtvärmande" omslag blivit knäpp.
Ett sätt att torka den är att "fylla" en plastpåse med luft från frysboxen, lägga in kameran och knyta/täta påsen och lägga den i rumstemp. När luften värms minskar den relativa fuktigheten på luften i påsen till runt 15-20 % PS. Ju större påse ju bättre.

ThomasR

AF sitter under spegeln,ljusmätaren i prisman vid ögat.
Två länkar tidigare där ljusmätaren från en 6D och en 60D syns.

Hej !

Ljusmätaren mäter på mattskivan, liwev. använder sensorn ( antar jag ).

-Ta loss mattskivan och undersök den så där inte finns någon beläggning eller annat skräp.

Försök att inte röra ytan med fingrarna.

//MW

Jag har testat med annat objektiv, samma resultat.
det är raw, har clear:at alla kamera inställningar ...
hur mäter jag med en annan mätare menar du?

mvh
Andreas

Hej !
En extern mätare, dvs annan kamera, handhållen mätare, app el dyl.
Säger denna då ex 1/125 F=8 iso 100 och dettaa blir ok så är säkert
kamerans mätare knasig. Och kameran i övrigt ok.

Detta för att försöka lokalisera felet till antingen mätaren eller nått i kamerans mekanik.

//MW

Hej !

-Ta loss mattskivan och undersök den så där inte finns någon beläggning eller annat skräp.

//MW

När jag tänker på det, är rätt sökarskivtyp inställd ?

//MW

Hej !

//MW

behöver man inte ett specialverktyg för det?

jag tog bort den och kunde inte se något konstigt, vet dock inte riktigt vad som är normalt heller

Du bör helst ha en speciell tång för att byta sökarskiva, men det följer med när man köper en att byta med.

Eftersom olika sökarskivor är olika ljusa och eftersom ljusmätaren mäter igenom sökarskivan så finns det inställningar i menyn för den skiva man använder. Fel inställning ger fel exponering. Alternativa skivor är som regel mörkare vilket kan leda till överexponering.

Du bör helst ha en speciell tång för att byta sökarskiva, men det följer med när man köper en att byta med.

Eftersom olika sökarskivor är olika ljusa och eftersom ljusmätaren mäter igenom sökarskivan så finns det inställningar i menyn för den skiva man använder. Fel inställning ger fel exponering. Alternativa skivor är som regel mörkare vilket kan leda till överexponering.

vet du i huvudet vad inställningen heter?

Att ha fel inställning (C.Fn III) för fel fokusskiva ger ett spel på 1/3-1/2 EV. Jag tror fortfarande på att ljusmätaren lossnat ovanför prismat, så som exemplet med 60D visar.

Att ha fel inställning (C.Fn III) för fel fokusskiva ger ett spel på 1/3-1/2 EV. Jag tror fortfarande på att ljusmätaren lossnat ovanför prismat, så som exemplet med 60D visar.

Hej !

Det tror jag med, men det hindrar inte att man kollar och utesluter enkla alternativa lösningar.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar