ANNONS
Annons

Canon 6d fungerar endast med vievfinder

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas_j

Aktiv medlem
Hejsan,
Plockade upp min kamera i morse och skulle foto lite för första gången efter en fjällresa.

Tog en bild och såg att den blev totalt grå/vit och kamerans ljudmätning verkade helt off, fick extrema exponeringstiden i dagsljus,...allt annat fungerar bra såsom AF odyl, jag har också clear:at alla inställningar i kameran. Kör jag med viewfinder fungerar allt perfekt.

Någon som kan ha koll på vad som är fel?

Mvh
Andreas

Om jag sätter exponeringskompensationen till -5 får jag ok bilder även utan att vara i viewfinder mode....
Kör jag manuellt läge fungera det också, baras i AV-mode som jag får en riktig lång exponeringstid som inte stämmer med verkligheten.

Senast ändrad:
Om jag sätter exponeringskompensationen till -5 får jag ok bilder även utan att vara i viewfinder mode....
Kör jag manuellt läge fungera det också, baras i AV-mode som jag får en riktig lång exponeringstid som inte stämmer med verkligheten.
Exempelbild med fullständig EXIF? Har du Magic Lantern på kortet?

ISO står på 12 800, exponeringstiden är 1/8 sekund och bländaren f/4. Då brukar det blir väldigt ljust.

Eftersom du använt automatik så har du antagligen vridit exponeringskompensationsratten till max (+3).

Bilagor

• Ska?rmavbild 2017-08-15 kl. 19.41.23.png
    Ska?rmavbild 2017-08-15 kl. 19.41.23.png
    74.6 KB · Visningar: 35
http://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=369807&ID=3592073
antar att denna bilden har fullständig EXIF ?[/URL]

har inte Magic Lantern.
Det var inte fullständig EXIF men det duger väl. Är detta fotograferat genom sökare eller via Live view? Om det är genom sökare så har du punktmätning som ljusmätningsmetod. Testa samma bild genom sökare och ändra till evaluerande ljusmätning.
ISO står på 12 800, exponeringstiden är 1/8 sekund och bländaren f/4. Då brukar det blir väldigt ljust.

Eftersom du använt automatik så har du antagligen vridit exponeringskompensationsratten till max (+3)
.
Inte enligt EXIF.

Helt rätt!
Mitt problem är att om Jag kör i AV-läget sätter kameran 1/8, alltså tror ljusmätningen att det är ett annat ljusförhållande än vad det är verkligheten, Exponeringskompensation är 0.
Jag har clearat alla kamera inställningar och tom uppdaterat firmwaren.

mvh
Andreas

Helt rätt!
Mitt problem är att om Jag kör i AV-läget sätter kameran 1/8, alltså tror ljusmätningen att det är ett annat ljusförhållande än vad det är verkligheten, Exponeringskompensation är 0.

Hur exponerar kameran i andra automatiklägen? Blir det rätt i P och Tv-läge?

vad har du för inställning på ljusmätaren? Spotmätning, evaluerande (flerfältsmätning) eller centrumvägd? Spotmätning kan ge helt fel exponering om man inte mäter på rätt ställe.

Helt rätt!

mvh
Andreas
Punktmätning mot grå lampskärm blir väl så som bilden visar?

Det var inte fullständig EXIF men det duger väl. Är detta fotograferat genom sökare eller via Live view? Om det är genom sökare så har du punktmätning som ljusmätningsmetod. Testa samma bild genom sökare och ändra till evaluerande ljusmätning.

Inte enligt EXIF.

det var taget via sökaren.
här kommer liknade bild med evaluerande ljusmätning

Bilagor

• 15082017-IMG_0941.jpg
    15082017-IMG_0941.jpg
    14.6 KB · Visningar: 25
Och du är helt säker på att exponeringkompensationen är nollad, och att det inte är blixtexponeringskompensationen som är nollad.

En annat, men mindre troligt, alternativ är att du råkar låsa exponeringen på en mörkare del av rummet innan du komponerar och fokuserar.

Och du är helt säker på att exponeringkompensationen är nollad, och att det inte är blixtexponeringskompensationen som är nollad.

En annat, men mindre troligt, alternativ är att du råkar låsa exponeringen på en mörkare del av rummet innan du komponerar och fokuserar.

Yepp är helt säker på att exponeringskompensationen är noll, om jag sätter den till -5 får jag en exponeringstid på 1/100 istället......

hade gärna sett att jag av misstag kommit åt någon inställning som gör detta men det känns som något är fel på kameran.

//Andreas

Fjällresan ?

Hej

De kan inte vara så att kameran var fuktig och har legat så ett tag ?
Går de att få vettiga värden i läget M ?
Oavsett vad du har för ISO eller ljusmätningsmetod så ska ju bilderna ha vettiga värden, skillnader mellan spot å evaluerande ska inte vara så markanta som bilderna visar.

ThomasR

För att testa om ljusmätaren visar rätt kan du prova att ta en bild ett normalt motiv och ställa in tid, bländare och ISO tills du får en rätt exponerad bild enligt histogrammet. Om mätaren då står kring noll så borde den mäta hyfsat rätt.

Hej !
Prova ett annat objektiv.
Verkar slutartiderna vettiga ?
Blir det rätt exponering om man mäter med något annan mätare ?
Är det Raw eller jpg, har du lyckats få någon konstig bildstilsinställning ?

//MW

För att testa om ljusmätaren visar rätt kan du prova att ta en bild ett normalt motiv och ställa in tid, bländare och ISO tills du får en rätt exponerad bild enligt histogrammet. Om mätaren då står kring noll så borde den mäta hyfsat rätt.

hur menar du med att mätaren står på noll?
jag satte kameran i M-läge, ställde in tid iso och bländare så att histogrammet blir ok, ser då att exponeringskompensationen visar -3

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar