Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D med Speedlight 320 EX

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, jag har en fråga som någon kanske kan hjälpa mig, jag sitter med en nyinköpt EOS 60D oh Speedlight 320 EX och försöker klura ut hur man fotar trådlöst, den funktionen har jag klurat ut men går de köra endast med trådlösa så man knäpper ihop eller inte använder kamerans egna blixt alls?
Hur gör man??

Sätt blixten som slavblixt och kontrollera vilken kanal den är satt på.

Fäll upp blixten kameran, gå in i blixtmenyn och välj inställningar för den inbyggda blixten.

Där viljer du att sätta på wireless-blixten. Här finns tre kombinationer för hur den inbyggda och den externa slavblixten skall fungera ihop.
När detta är gjort fylls menyn på med inställningar för den externa slavblixten.

Därefter det bara att trycka av och blixra på - givet att slavblixten ser ljusen från masterblixten som i detta fallet blir kamerans inbyggda.

Hade gjärna givit en mer detaljerad beskrivning - men sitter med kameran i knäet för tillfället.

mvh
Mattias

okok, tänkte om de gick att köra utan kamerans blixt men de funka tydligen inte, visste inte att den reagerade på kamerans blixt :p haha rookies du vet, men tack så mycket för hjälpen iaf :)

Fäll upp blixten kameran, gå in i blixtmenyn och välj inställningar för den inbyggda blixten.

Där viljer du att sätta på wireless-blixten. Här finns tre kombinationer för hur den inbyggda och den externa slavblixten skall fungera ihop.
När detta är gjort fylls menyn på med inställningar för den externa slavblixten.

Därefter det bara att trycka av och blixra på - givet att slavblixten ser ljusen från masterblixten som i detta fallet blir kamerans inbyggda.

Hade gjärna givit en mer detaljerad beskrivning - men sitter med kameran i knäet för tillfället.

mvh
Mattias

hmm... enligt en introfilm jag såg på Tuben ska man kunna fota med 1 eller flera slaves med kameran utan att behöva utlösa kamerans interna blixt. Det är de jag är ute efter och jag har prövat alla möjliga grejor man jag får liksom inte till det... eller funkar de just inte med Speedlight 320 EX?? vad gör jag för fel?

mvh
Mattias

Jag trodde nog att de skulle kunna styras trådlöst på riktigt...

Vad avses?

Ingen kabel till blixtarna och de kan styras från kameran, så trödlöst är det alltid.

Att använda radio kanske hade varit fördelaktigare då den längre våglängden går igenom material medan syligt ljus och IR inte får skymmas (funkar ofta med reflexer).

Vill du bara ha ren IR så tror jag man kan få det via en tilläggs modul eller 580 EX-II som master....

a ok, jo precis. vill att Speedlighten ska avfyras utan att jag måste använda mig utav kamerans inbyggda blixt, men visste inte riktigt hur jag skulle göra. har suttit med kameran och blixten i några timmar nu och prövat mig fram men får inga hyggla resultat.
Vad avses?

Ingen kabel till blixtarna och de kan styras från kameran, så trödlöst är det alltid.

Att använda radio kanske hade varit fördelaktigare då den längre våglängden går igenom material medan syligt ljus och IR inte får skymmas (funkar ofta med reflexer).

Vill du bara ha ren IR så tror jag man kan få det via en tilläggs modul eller 580 EX-II som master....

jo kollade den men fick liksom ändå inte till det. Vill att Speedlighten ska avfyras utan att jag måste använda mig utav Kamerans inbyggda blixt

Varför det?

(Kameran använder alltså sin inbyggda blixt för att skicka signaler trådlöst till den externa blixten, så det går inte att styra den externa utan att ha den interna uppfälld).

Man kan ställa in så att blixtljuset från den interna blixten inte påverkar under exponeringen.
Här finns en video från Canon som berättar hur man styr blixtar trådlöst från EOS 60D. (Bläddra i listan nertill och välj "Integrated Speedlite Transmitter").

hmm upptäckte just att jag måste skaffa mig en 430 EX eller värre, funkar inte med 320 EX. men tack för hjälpen, ska kolla vidare om de går lösa på nått sätt.
Varför det?

(Kameran använder alltså sin inbyggda blixt för att skicka signaler trådlöst till den externa blixten, så det går inte att styra den externa utan att ha den interna uppfälld).

Man kan ställa in så att blixtljuset från den interna blixten inte påverkar under exponeringen.
Här finns en video från Canon som berättar hur man styr blixtar trådlöst från EOS 60D. (Bläddra i listan nertill och välj "Integrated Speedlite Transmitter").

omg... känner mig hur dum som hellst just nu :p sry.. jag som gjort fel... upptäckte just enligt en av filmerna att kamerans egna blixt inte kommer med på bilden, den bara utlöser den externa en milisekund efter.. .P sry guys.. my bad
hmm upptäckte just att jag måste skaffa mig en 430 EX eller värre, funkar inte med 320 EX. men tack för hjälpen, ska kolla vidare om de går lösa på nått sätt.

omg... känner mig hur dum som hellst just nu :p sry.. jag som gjort fel... upptäckte just enligt en av filmerna att kamerans egna blixt inte kommer med på bilden, den bara utlöser den externa en milisekund efter.. .P sry guys.. my bad

Ja, det var ju det jag förklarade i inlägg #10.

Och 320EX fungerar alldeles utmärkt som slavblixt med trådlös styrning från EOS 60D, men det har du nog upptäckt nu. :)

Jag har motsvarande system, och kamerans blixt kommer visst med på bilden. Det är bara att fotografera mot ett fönster eller en spegel, så ser man det. Men när den interna blixten är ställd till att bara styra, inte belysa, lyser den väldigt svagt. På en 7D med ungefär 1/512 av full styrka.

Om man har ett ljust motiv, stor bländare, hög ISO och är nära motivet, då påverkar den. Likaså kan man se reflexer i ögonen hos folk, fast de är rätt lätta att laga i retuscheringen. Annars märks den inte jämfört med den riktiga blixten.

Tack för denna tråden, nu fick jag min 60D att avfyra 430EX. Den är dock lånad så dags att köpa blixt nu, 95% säker på att det blir 430EX II, hoppas det går att hitta ett fint begagnat exemplar. Kanske en 580EX II om man hittar till bra pris.

580EX II kan man väl köra som master också? Men det blir totalt onödigt när jag kan använda min 60D för att trådlöst avfyra slav-blixten/arna, eller?

Jo, man kan köra 580 EXII som master - om den är bättre som det än den inbyggda låter jag väl vara osagt, däremot så kan man vinkla huvudet och därmed påverka lite mer gentemot den inbyggda blixten.

Däremot så är en 580EXII bra om du skulle skaffa en 5D MKII, 1D, 50D eller något annat hus som inte har inbyggd sändare

Jo, man kan köra 580 EXII som master - om den är bättre som det än den inbyggda låter jag väl vara osagt, däremot så kan man vinkla huvudet och därmed påverka lite mer gentemot den inbyggda blixten.

Däremot så är en 580EXII bra om du skulle skaffa en 5D MKII, 1D, 50D eller något annat hus som inte har inbyggd sändare

Ok, ja då känns det totalt onödigt att köra på 580EX II, blir en 430EX II för min del. Dock svårt att hitta begagnat, kollar här, på Blocket och Tradera men utan bra resultat :/

Jo, få som säljer canon blixtar - de håller länge och man får sällan anledning att minska på sin samling av blixtar i och med att de fungerar som slavar. Köp nytt istället - det är svårt att hitta begagnat och eftersom det är svårt så är ofta priserna om du hittar något höga och inte helt sällan säljer folk då saker som farit lite illa.

Jo, få som säljer canon blixtar - de håller länge och man får sällan anledning att minska på sin samling av blixtar i och med att de fungerar som slavar. Köp nytt istället - det är svårt att hitta begagnat och eftersom det är svårt så är ofta priserna om du hittar något höga och inte helt sällan säljer folk då saker som farit lite illa.

Ja det du säger är väldigt logiskt. Man vill ju gärna samla på sig ett par stycken för att kunna ha de som slaves. De som säljer är oftast i paket med kamera, objektiv och väska och då vill de inte sälja blixten separat.

Ny-priset svider lite dock - 2500 kronor med omnibouncer är bästa pris, men det går att köpa i butik hos Fotokungen i Sthlm. Då är frågan om man ska åka in idag och köpa den för det priset... Man får ju mervärde som en ny oanvänd blixt samt "ny" garanti i 1 år är det väl Canon har, och 3 års reklamationsrätt enligt KKL.

Såg att de hade ett demo-ex av Canon 100mm f/2,8 macro för 4000 kronor, det är 750kr rabatt mot annars typ och köper man både objektiv och blixt kanske det finns lite prutmån. Har även en EOS 450D med kit-glugg (den "bra" 18-55 IS) samt 50mm f/1,8 som jag ska sälja, vet inte om de har som Rajala att man kan byta in äldre produkter. Fast man kanske får bättre pris genom att sälja själv.

Du verkar ha koll, vad tror du man kan få för det (450D+ kit-objektiv + 50mm f/1,8 med UV-filter och motljusskydd). Allting är i bra skick och hanterat mycket försiktigt. Runt 8000 exponeringar tror jag huset har. Jag har aldrig haft problem med sakerna. Får man inte så mycket för det så funderar jag på att ha kvar den den som extra kamera.

Mvh
Tommy

Det finns två 430EX II bland Fotosidans säljannonser.

Jag har kontaktat båda och inväntar nu svar och håller tummarna =)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar