ANNONS
Annons

Canon 60d-hus vs. 600d ink objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

m97rek

Ny medlem
Hej!

Första inlägget här på forumet, hoppas jag inte ställer en fråga som redan är besvarad. Sorry i så fall. Just nu har jag en 350D med kit-objektivet EFS 18-55mm. Dessutom har jag Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 och Canon EF 50mm 1:1.4

Jag gillar att fota men det blir mest familjefoto och sånt men är ändå sugen på att uppgradera min utrustning, framför allt kamerahuset. Det som lockar är en större skärm, högre upplösning, mindre brus. Samt videoinspelning

Så min fråga är, ska jag satsa på en 60D och endast köpa huset och använda de objektiv jag har. Eller ska jag köpa en 600D ink. något nytt objektiv? Vilket objektiv i så fall? Jag inser att 18-55-objektivet inte håller någon högre kvalitet men det kanske är ungefär samma som de skickar med om man köper en 600D inklusive objektiv.

Det jag har läst verkar husen ganska likvärdiga men förutom storleken så verkar 60D ha bättre fokussystem.

Tacksam för alla synpunkter.

60D och 600D ska ha samma sensor och brusegenskaper.

60D har en högra burst-rate vid bildserietagning (5.3 vs 3.7).
Viewfindern är marginellt bättre på 60D.
60D har en toppmonterad LCD med de viktigaste värdena, det har inte 600D.

Men mig veterligen har de samma AF-system, det är först 7D som har förbättrat AF-system. Samt samma prestanda på LCD-skärmen. Och jag tror det är samma prestanda på videoinspelningen också.
Båda har vridbara LCD-skärmar (antar en fördel när man filmar).
Båda tar SD/SDHC/SDXC minnen, vilket ju är bra då det är samma som du har nu.

När det gäller objektiven så har faktiskt kit-objektivet en bra optisk prestanda (för att vara ett kit-objektiv - går inte att jämföra med 10 KSEK objektiv såklart). Men helt klart överraskande prestanda.

Min rekommendation är att bara köpa ett kamerahus och på sikt uppgradera ditt kit-objektiv till en ljusstarkare glugg inom ungefär samma brännvidsområde. Vet inte om din nuvarande 18-55 glugg har bildstabilisering, men det är isådall definitivt något du ska ha (om det är mycket familjefoto och mycket inomhus). Beror ju lite på hur bra du tycker dina nuvarande brännvidder fungerar.

Mitt kit-objektiv (18-55 IS som följde med min 450D) ersattes av ett Tamron 17-50 f/2.8 med bildstabilisering och den är min allround-glugg numera som fungerar riktigt bra. Speciellt 2.8 i kombination med dess bildstabilisering har hjälp mig flera gånger.

Sen kanske du ska fundera på en extern blixt, tex 430 EX II som är vridbar så man inte måste slänga blixten rakt på motivet om man inte måste.

AF är bättre på 60D den har korssensor på alla 9 punkterna då jämfört med 600D som visserligen också har 9 punkter men där bara den i mitten är av korstyp.

Sökaren hos 60D är lite större,men framför allt ljusstarkare då den har riktig pentaprisma jämfört med pentaspegel hos 600D. Finns även stöd för alternativa mattskivor hos 60D,vilket saknas på 600D.

Snabbare serietagning, bättre buffert vilket är viktigt om man plåtar RAW samt att slutaren går till 1/8000 del hos 60D istället för 1/4000 del på 600D.

60D har övre infodisplay och bakre inmatningshjul samt samma batteri som 7D (räcker längre).

Dock är 60D större och tyngre än 600D vilket kan vara både till för eller nackdel beroende på hur man ser på det.

Vad gäller objektivet så är ju nya kitobjektiven med is rejält bättre än gamla 18-55 utan is.
Troligen får man mest för pengarna om man väljer kitobjektiv.Ska man ha någon påtagligt bättre EF-S normalzoom från Canon kostar det rätt mycket mer om det ska göra någon skillnad. Exempelvis 15-85is eller 17-55 f/2.8is. Själv valde jag 60D i kit med 18-135is när jag uppgraderade från en 350D och är nöjd med det då 18-135is inte kostade så mycket mer än 18-55is och de dyrare låg utanför budget.

18-135is går ju att ha som ett enklare lätt reseobjektiv om man skaffar en bättre normalzoom framöver tänkte jag när jag valde mellan de två kitlinserna.

Har precis sålt min 600D. Ingen dålig kamera och spec's är likvärdig förutom ett par punkter som kan vara nog så vitala men de har du redan fått förklarade i tidigare svar. Jag har nu beställt en 60D. Orsak till ett sådant "litet steg" var just det som skiljer enligt ovan samt greppet! Har haft en 450D innan och 600'an var inte större direkt. 60D är dock en aning större och känns mer .... tja, vuxen. Har du någotsånär stora händer kommer du att gilla greppet med ett större hus. Gå in i någon butik och jämför. Kan tillägga att jag ej var missnöjd med vad 600D presterade. I övrigt håller jag med ovanstående angående objektiven.

Tack för alla svar.

Vore inte pengar en faktor så skulle jag såklart köpa en 60D inklusive ett objektiv. Känslan och storleken i själv huset känns helt enkelt lite mer "premium"

Det kanske blir till att spara lite pengar eller att man kan köpa i USA

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar