Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60d eller 700d? Hdr-funktinonen, ny/gammal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obedix

Medlem
Äntligen dags att uppgradera min 350d till något nyare. Har fått tag i en begagnad 60d för 3700:- men funderar på om det är värt att köpa begagnat när man kan få en ny för 6000:-?

Ska jag ändå köpa en ny för 6000:- så kan jag ju också köpa en 700d för ungefär samma peng. Vad jag förstått efter mycket läsning om de båda så är 60d aningen vassare eller? Vad 700d har är att den är modernare med kreativa funktioner så som hdr. Är det någon som har någon erfarenheter av dessa funktioner? Jag tycker att det verkar ganska bra men jag hittar ingenstans någon som nämner den. Filmfunktionen i 700d är väl också enklare men att 60d blir bättre när man får till det.

Några tips och råd?

Jag skulle säga att 60D är väldigt lik 700D vad gäller bildkvalité, video och funktioner. Största skillnaden är storlek och robusthet.

Så vill du ha en lite större, tyngre och robustare, ta 60D.

Vill du ha en mindre och lättare, ta 700D.

Men om du överväger 700D, men kan klara dig på 3,7b/s istället för 5b/s, så ta 600D som nästan är identisk och 2000:- billigare. Möjligtvis 650D om du kör jpg och inte RAW, där kamerans inbyggda raw till jpg konverterare är bättre än 600D. 650D kostar också bara 500:- mer än 600D.

60D har bättre sökare och är bättre byggd. Sensorn är samma som 700D.

HDR i kameran tycker jag faktiskt är trevligt att ha däremot - annars blir det ju ett dedicerat HDR program om man kör i råformat. Skall man ändå göra HDR i JPEG kan man lika gärna göra det i kameran - snabbt och enkelt. Hitintills har autofokus vid filmning även där det går varit nästan värdelöst hos Canon (och Nikon) då den är så seg. En fördel med 700D om man inte har ett bättre objektiv än 18-55 redan är att den nya 18-55 STM som säljs med 700D faktiskt är riktigt skarp.

Så, för mig hade jag valt 60D - men jag har inte någon 18-55 utan lite dyrare gluggar.

Tack för era svar. Jag tror att jag går för 60d med argumentet bättre sökare och robustare. Dessutom slipper jag köpa nytt STM. Då återstår bara en fråga. Begagnat från 2010 för 3700:- som påstås vara i finfint skick och pengar över till ett objektiv eller en ny för ca 6000:-. Vad tror ni? Om jag kör på begagnat vad är det jag ska kontrollera innan jag köper?

Tack för era svar. Jag tror att jag går för 60d med argumentet bättre sökare och robustare. Dessutom slipper jag köpa nytt STM. Då återstår bara en fråga. Begagnat från 2010 för 3700:- som påstås vara i finfint skick och pengar över till ett objektiv eller en ny för ca 6000:-. Vad tror ni? Om jag kör på begagnat vad är det jag ska kontrollera innan jag köper?

Har du bråttom? Det är väldigt sannolikt att en efterföljare kommer i år och 60D var nere i 4995:- i mellandagarna. Nu vet jag i o f s inte om man får cash back på denna - men i så fall kan det vara läge att köpa nytt nu. Men, måste du ha den nu och du bara får den ny för 6000:- - då skulle jag köpa beg för 3700:-.

Ny tycks Jonas redan ha bestämt sig, men jag vill ändå påpeka att den största skillnaden mellan xxD-serien och xxxD-serien är att kameror i den förra har bättre ergonomi, framförallt eftersom de har dubbla inställningshjul. Det underlättar en hel del i M-läget.

Det är ungefär hälften av vad jag betalade för min 60D för två och ett halvt år sen. Man kan nog misstänka att Canons utvecklingskostnader är avskrivna nu. :)

Jag nappade själv på erbjudandet - inte dåligt. Det gör ju kamerahuset väldigt prisvärt om man har gluggar. Då blir mitt 17-40 en måttlig vidvinkel med 1DIII och normalzoom med 60D. Mitt 70-200 blir ett kraftigare tele - 112-320 på 60D. Då kan jag f n skippa en normalzoom och 60D ersätter en 1,4x TC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar