Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D drar ur batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Triton Sund

Medlem
Har upptäckt att min 1 år gamla Canon 60D drar ur batteriet utan att kameran är påslagen. Någon som har samma erfarenhet? Vad gör jag??
Tacksam för tips!
mvh Anna-Lena
 
Går det lång tid mellan fototillfällena? I sådana fall är det inget konstigt, alla batteridrivna apparater tjuvdrar ström även när de inte används (vilket märks om man lämnar t.ex. kameran orörd en längre tid). Mitt tips är att göra som jag och ta ut batteriet när du inte använder kameran.
 
Satte i ett fulladdat batteri för ca 1 vecka sen och idag var det helt tomt...Det har inte varit så tidigare utan det har blivit så nu...
 
Håller på och testar mitt andra batteri just nu för att se om resultatet blir det samma...kanske är det batteriet det är fel på...?
 
Något måste vara fel, min 60D som är 2år och mycket välanvänd med endast ett batteri håller fortfarande laddning på ett helt fantastiskt sätt
 
Du har inte haft något tillbehör montertat. Min 5DII drar ur batterierna i avstängt tillstånd om jag lämnar den med monterad Canon FJÄRRUTLÖSARE LC-5 även om fjärrutlösaren också är avstängd.
 
Min 5D2 drar i princip inget alls, även om brytaren är i läge 'on'. Efter ett par månader några procent kanske.
 
Jag har ingenting kopplat till kameran, så det finns inget synligt som borde dra ur batteriet. Batteri nr 2 sitter i kameran nu och verkade inte ha minskat i laddning under natten, kanske är det något fel på batteri nr 1...
 
Du har möjligtvis inte tagit ut eller bytt batteri när kameran varit påslagen? Om jag stoppar i ett batteri när min 60D är påslagen töms batteriet omedelbart, oavsett hur mycket ström som finns i - verkar som det blir någon kortslutning. Jag kan sedan ladda upp batteriet igen, och både batteri och kamera fungerar felfritt (under förutsättning att kameran är avstängd när jag stoppar i batteriet). Att lämna kameran påslagen en vecka eller två brukar inte märkas på batteriindikatorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.