Annons

Canon 60 mm macro vs Canon 100 mm macro - råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Coolmanq

Aktiv medlem
Skulle vilja höra lite allt möjligt om varför jag inte ska köpa canons nya 60mm macro objektiv istället för det lite äldre som för närvarande kostar iaf 2000 mer (3650 euro på technikdirekt - 450kr cashback= 3000kr istället för 5000kr för 100 mm:arn). Hur storskillnad kommer det var i skärpedjup/suddighet i bakgrund och förgrund/hur mycket närmare måste jag stå. 60 mm är perfekt till porträttfotografering och jag fattat det rätt? Finns det nån sidan med samma bild tagen med båda objektiven så man kan jämföra dem. Det verkar inte heller vara någon skillnad i skärpa mellan objektiven?


Tänker hela tiden på att använda objektiven till en 350d...alltså * 1,6 på mmtalen...
 
Hejsan Christian.

Jag kan ge dig lite foton genom att tipsa dig om fotografer här på FS...

Jag själv har en mängd foton tagna med 60mm/2.8 som du kan se :)

Besök sedan tex Åsa Vading, Eva Blixman eller Elisabeth Gustafsson som kör många av sina bilder med 100mm/2.8 istället.

/Ulrica
 
Jag har redan varit inne på din sida:) och även kollat in några andras.

Men jag skulle vilja se samma motiv taget med båda objektiven...
 
Ah... det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med... kanske om några månader, då jag själv är grymt sugen på 100 mm - macrot..
 
Christian

Eftersom jag har tillgång till båda objektiven gjorde jag ett tafatt försök att åskådliggöra skillnaderna mellan de båda brännvidderna. Bilderna är obeskurna och utsnittet är detsamma i linjalplanet vid båda exponeringarna. Båda exp. med bl. 2.8. Bakgrunden är ett plank en meter från linjalen. Som du ser får man med fler bräder i bredd och de blir aningen skarpare tecknade med 60 mm optiken. Helt enligt förväntningar beroende på att det är två olika brännvidder. Avstånden mellan sensor och linjal är 31 cm med 60:an och 47 cm med 100:an.

Att väga för och nackdelar mellan dessa båda gluggar är svårt. Jag kan det inte. Båda är knivskarpa. I synnerhet vid macrofotografering men duger naturligtvis att använda till annan fotografering också.

Bland mina bilder på fs hittar du bilder exp. med 100:an och 60:an. Dock ej bilder med samma motiv, vilket jag betraktar som en omöjlighet till följd av brännviddsskillnaden

//Arne
 

Bilagor

  • linjaltest.jpg
    linjaltest.jpg
    52.2 KB · Visningar: 396
Precis vad jag ville ha men kan du inte ställa linjalen i nån blomma eller nåt liknande så man får lite mer uppfattning om skärpedjup och vinkel?
 
Jag tyckte jag läste någonstans att 100 macrot kan vara lite svårare att ställa in skärpan med i jämförelse med 60 macrot eftersom skärpedjupet är kortare vid macrofotografering. Rätta mig om jag har fel ni som har erfarenhet!

Jag går också och funderar på dessa objektiv. Porträttfotografering går väl utmärkt med båda men du måste stå längre bort när du använder 100 än med 60, vilket kan vara fördel och nackdel förstås. Vad du väljer kanske beror på vad du har i övrigt i din väska. Själv har jag bara 18-55:an än så länge så min väska går att utöka med rätt mycket.......
 
Ella_a skrev:
Jag tyckte jag läste någonstans att 100 macrot kan vara lite svårare att ställa in skärpan med i jämförelse med 60 macrot eftersom skärpedjupet är kortare vid macrofotografering. Rätta mig om jag har fel ni som har erfarenhet!

Jag går också och funderar på dessa objektiv. Porträttfotografering går väl utmärkt med båda men du måste stå längre bort när du använder 100 än med 60, vilket kan vara fördel och nackdel förstås. Vad du väljer kanske beror på vad du har i övrigt i din väska. Själv har jag bara 18-55:an än så länge så min väska går att utöka med rätt mycket.......

Enligt mina kunskaper är det både rätt och fel, Kerstin. :)

Skärpedjupet bestäms av bländaren och avbildningsskalan. Så, om du står på samma avstånd och fotograferar blir skärpedjupet kortare med 100/2.8 pga att avbildningsskalan blir större. Men om du gör som Arne gjort på bilderna här i tråden, flyttar dig bakåt med 100mm tills du har samma avbildningsskala, så blir skärpedjupet detsamma. Under förutsättning att man har samma bländare då.

Vet inte så mycket om 60/2.8 så att jämföra dem ger jag mig inte på. Däremot funkar ju 100/2.8 jättebra till porträtt och har mycket hög bildkvalité. 60/2.8 är ju ett EF-S vilket innebär att det i dagsläget bara funkar på vissa kameror. Något att tänka på om man funderar på att byta upp sig framöver. Men det finns ju en begagnatmarknad...:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.