Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D2 - ljusstyrka display + färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Jag har köpt en Canon 5D mark II. Displayen ändrar ljusstyrka beroende på hur mörkt/ljust det är i rummet. Någon som vet hur man stänger av den funktionen?

Sedan undrar jag om någon vet hur man ställer in kameran för att den inte ska kompensera färgen i motivet? (om du fotar en människa i röd tröja, och sedan bara byter till blå tröja i samma ljus, så ska inte hudtonen sticka iväg. Tröjan täcker större delen av motivet. Allt ljus är blixtljus).

Jag har köpt en Canon 5D mark II. Displayen ändrar ljusstyrka beroende på hur mörkt/ljust det är i rummet. Någon som vet hur man stänger av den funktionen?

Sedan undrar jag om någon vet hur man ställer in kameran för att den inte ska kompensera färgen i motivet? (om du fotar en människa i röd tröja, och sedan bara byter till blå tröja i samma ljus, så ska inte hudtonen sticka iväg. Tröjan täcker större delen av motivet. Allt ljus är blixtljus).

LCD- styrkan ställer du in under Menyn, den är väl inte automatisk.

Färgtemperaturen ställer du enklast via WB-knappen. När autovitbalansen inte ger rätta färger.
Blixtsymbolen kan fungera. Välj annars lämpligt K-värde Kelvingrader. Beroende på om du softar blixten eller slår den rakt på. Någonstans runt 5000-5500 K kan det handla om.

Färgstick i ansiktet kan du få om de färgstarka tröjorna reflekteras upp i ansiktet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar