Annons

canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

snukke

Medlem
Hejsan alla

Har lite funderingar ang vilken kamera jag skall köpa!

Har funderingar över en beggad canon 5d eller en ny nikon d90, Expert säljer ju huset snorbilligt nu! eller?

Filmfunktionen bryr jag mig inte om, men jag vill växa med kameran då jag inte kan någonting alls om kameror, vet att canon 5d e en gammal kamera, men den verkar ju skapa riktigt bra bilder? Jag e inte rädd för begagnat i bra skick men vill hålla mig under 10tusingar då jag inte vet om detta e min grej!

Mvh

Är du medveten om att du väljer mellan fullformat och "crop"? Visst är 5D fortfarande en väldigt bra kamera på motiv som är förhållandevis stilla. Dock så kräver den bra optik för att komma riktigt till sin rätt och då är det lätt att spränga din budget.

Hur är kunskaperna med att hantera RAW-formatet eller kommer det mest att bli lite allmän familjefotografering i JPEG-format? Det handlar om mycket pengar för att "bara testa om intresset finns".

Risken är stor att du tycker att 5D blev skit om du inte har en någorlunda bra kunskapsgrund att stå på. Din budget kommer knappast att tillåta en 5D med hyfsad optik. Jag sålde min för ca 4 månader sedan och fick 9 500.- för huset + batt grep.

Jag har själv Canon och är nöjd med fabrikatet. Nikon D90 är ingen dålig kamera men det blir lite som att jämföra olika frukter......

Ser nu att jag missade halva rubriken he he! Kan man fixa till det i efterhand?

Mina rawkunskaper e obefintliga, men jag vill lära mig!

Vet att 5d kräver bra optik, men har en bror som jag kan låna av och jag har klämmt mycket på kameran! Jag vill ha en allroundkamera som jag kan växa i och inte bara för porträtt. Har haft funderingar mot d90 ett bra tag, för jag tror det e mycket kamera för pengen men jag har ärligt inte en aning om vilken kamera jag skall välja.

Om nu din bror har optik som han lånar ut, så kanske märkesvalet är gjort? Åk till en välsorterad butik och känn på några kamera hus i de olika segmenten. Det skiljer en del både i storlek och pengar. De billigaste kan upplevas som både små och plastiga. I takt med att prislappen ökar, så växer storleken på huset och känslan hur du hanterar huset. Därefter kan du leta begagnat på t.ex fotosidan.

Bra (dyr) optik på ett billigt hus är OK men dålig optik på vilket hus som helst kan vara förödande för din inspiration att växa och utvecklas som fotograf.

Har aldrig förstått snacket om att en fullformatare kräver bättre optik. Det är väl snarare tvärt om, en 5D har ju låg pixeldensitet jämfört med en ny cropkamera och borde därför komma undan med betydligt sämre glas.

Sen kan man ju diskutera om en 5D är en bra nybörjarkamera... men varför inte egentligen? =) Den saknar dock motivprogram och autoläge, inte så bra på en familjekamera då alla i familjen kanske inte delar fotohobbyn.

Har aldrig förstått snacket om att en fullformatare kräver bättre optik. Det är väl snarare tvärt om, en 5D har ju låg pixeldensitet jämfört med en ny cropkamera och borde därför komma undan med betydligt sämre glas.
17-40/4L på en 5D eller en 7D märks. På 5D blir hörnen vääääldigt mörka och kantoskärpans syns tydligt. Borde köpt en 16-35/2,8L istället.

Det finns inga fördelar med D90 över en 5D, som är så viktiga att du ska välja D90. Du kommer älska sökaren i 5D jämfört med den i D90. Sen är det skönt att objektiven är precis som på filmtiden. Du har möjlighet till ljusstarka vidvinklar med bländare f/1,4 och f/1,8. Om det verkligen är dessa två du väljer mellan så ta 5D:n.

Du kommer inte vilja ha en kamera med mindre sensor efter ett tag, om inte nån skulle ge dig en gratis då =)

Jag tycker inte man måste börja med L-objektiv på en 5D om man vill ha den kameran som grund att bygga vidare på.

Starta med tex EF 28-105/3.5-4.5 II USM så får du en väldigt prisvärd standardzoom.
Komplettera sedan (beroende på vad du är intresserad av) antingen med en begagnad 70-200/4 eller några (beg.) fasta objektiv. Canons 24/2.8, 35/2.0, 50/1.8 el 50/1.4, 85/1.8 är alla prisvärda objektiv som inte alls mår dåligt av att sitta på en 5D och med jämna mellanrum dyker upp på begagnatmarknaden.

En beg 5D bör du få loss för 8000-8500, en 28-105/3.5-4.5 ska inte kosta mer än dryga tusenlappen, en aning mer om det är version II av samma objektiv.

Stiger intresset kan du alltid sälja de billiga objektiven och köpa L-objektiv.

Köp (helst) inte tredjepartsobjektiv, du får lättare igen pengarna den dag du ska sälja dina objektiv om det är Canon original.

//Leif

Sen kan man ju diskutera om en 5D är en bra nybörjarkamera... men varför inte egentligen? =) Den saknar dock motivprogram och autoläge, inte så bra på en familjekamera då alla i familjen kanske inte delar fotohobbyn.

Du har helt rätt, det är bara tyckare som säger att en 5d skulle kräva bättre optik, så är det inte. Synd att de sprider sådan missvisande information, och de får gärna visa exempel på det, så skall jag visa motsatsen. Jag har haft båda 5d-varianterna, samt 40d, 400d och 500d och den enda som kräver bättre optik i någon mån är 500d, där bristerna syns mer. De båda fullformatarna ger jättebra resultat även med billigare optik, t ex den ovan föreslagna EF 28-105/3.5-4.5, kräver bara att man bländar ner något bländarsteg.

Tackar för alla bra svar!

Jag skiter i d90 för jag vill inte ha en plastig kamera, har vart och klämmt på den idag! Men nu har jag fått upp ögonen för 7d som verkar va en rolig allroundkamera, men den e ju jäkligt mycke dyrare! Jag får se vad det blir nästa månad! Tack igen för alla givande svar:)

Har en 5d hemma på prov, brorsans gammla kamera, men den e skön det lilla jag använt den!

Det faktum att din bror har Canongluggar talar massor för att du också skall välja Canon.
Jag har just bildbehandlat en bild som skall skrivas ut i 1,5 meters bredd. Bilden är tagen med min gamla 5D och 24-105. Jag är imponerad fastän jag numer jobbar med 5D mk 2 och 7D.

Det är mycket att fundera på vid kameraval. Upplösningen är egentligen bra redan vid 10-12 MP för de flesta av oss amatörer som inte gör förstoringar som skall granskas i minsta detalj på nära håll. Dessutom under 25000:- har alla kameror ungefär samma upplösning vad som skiljer är beg med fullformat vs crop och kamerafunktioner. just nu är förvisso D90 billig och faktiskt väldigt prisvärd för 6000:-. Bruset är väl under kontroll och marginellt sämre (i JPEG i varje fall) än 5D. Både har en korsformad AF sensor, samma upplösning, glasprisma i sökaren, lättåtkomliga reglage. D90 liksom Nikon överlag har en JPEG konvertering som i regel, för de flesta smaker ger mer färdiga bilder med mer balanserade färger (ffa rött). Den väsentliga skillnaden är dock crop 1,5X vs fullformat (och givetvis system). Vill man arbeta mer med sina bilder, uppskattar kort skärpedjup som en fördel och inte en styggelse och vill ha en större sökare då är 5D (eller givetvis om brusprestanda och snabba digitala funktioner inte är högprioterade är beg 1Ds för 6000-7000:- också ett alternativ). Fullformat innebär också en större chans till framtidskompatibilitet då de flesta tror att fullformat kommer att leta sig ner i prisklasserna och mer ooch mer domiinera). Sedan är det mycket riktigt så att för samma upplösning kräver inte fullformat bättre optik än crop. För samma peng får man ungefär samma upplösning per bild mellan formaten då en cropkamera kräver dubbla upplösning per yta som en fullformatssensor vid samma upplösning på sensorn. Det finns en hel del gammal bra optik till fullformat från filmeran som kan köpas billigt begagnad dessutom. Du nämnde 7D som tillägg: Ja, behöver du utomordentlig brusprestanda, snabb seriefrekvens och har råd med optik som nyttjar 18MP i crop format då är detta ett alternativ, annars ser jag liten vits för dig.

Här kommer en som kommer tala sig varm för 5D ;)

I fotosvängen finns en hel del människor som "bara måste" ha den senaste kameran. Jag vet flera stycken som har haft 10D, 20D, 30D, 40D, o.s.v. Personligen har jag haft två digitala systemkameror. Min första var en 10D. Den har många brister. Den är långsam, har liten sökare, o.s.v.

Min andra digitala systemare är en 5D. Jag har råd att "byta upp" mig. Jag hade kunnat göra det för länge sen. Men jag älskar min 5D. Snacket att den kräver mer av gluggarna är både fel och rätt. JA, man får mer vinjettering och kantoskärpa än med samma glugg på en cropkamera. Men NEJ, man får inte samma bild med gluggarna. Den bilden som JAG kan ta med min 17-40 @ 17mm på 5D KAN inte tas med en cropkamera. De som hävdar cropkamerans superioritet jämför altså äpplen och päron.

Vidare så brusar 5D lite. (Vissa säger mycket. Jag är van vid 10D och säger lite.) MEN det som jag tycker är viktigt är att det är ett väldigt behagligt brus. Den ENDA anledningen till att jag INTE vill byta upp mig är att 5D har det i särklass snyggaste bruset. Personligen är jag inte intresserad av en kamera som inte brusar alls. Jag såg en tråd igår där någon undrade om bruset i hans kamera var acceptabelt. För mig så var det för rent. För lite brus. För lite struktur.

Det är mycket att fundera på vid kameraval. Upplösningen är egentligen bra redan vid 10-12 MP för de flesta av oss amatörer som inte gör förstoringar som skall granskas i minsta detalj på nära håll. Dessutom under 25000:- har alla kameror ungefär samma upplösning vad som skiljer är beg med fullformat vs crop och kamerafunktioner. just nu är förvisso D90 billig och faktiskt väldigt prisvärd för 6000:-. Bruset är väl under kontroll och marginellt sämre (i JPEG i varje fall) än 5D. Både har en korsformad AF sensor, samma upplösning, glasprisma i sökaren, lättåtkomliga reglage. D90 liksom Nikon överlag har en JPEG konvertering som i regel, för de flesta smaker ger mer färdiga bilder med mer balanserade färger (ffa rött). Den väsentliga skillnaden är dock crop 1,5X vs fullformat (och givetvis system). Vill man arbeta mer med sina bilder, uppskattar kort skärpedjup som en fördel och inte en styggelse och vill ha en större sökare då är 5D (eller givetvis om brusprestanda och snabba digitala funktioner inte är högprioterade är beg 1Ds för 6000-7000:- också ett alternativ). Fullformat innebär också en större chans till framtidskompatibilitet då de flesta tror att fullformat kommer att leta sig ner i prisklasserna och mer ooch mer domiinera). Sedan är det mycket riktigt så att för samma upplösning kräver inte fullformat bättre optik än crop. För samma peng får man ungefär samma upplösning per bild mellan formaten då en cropkamera kräver dubbla upplösning per yta som en fullformatssensor vid samma upplösning på sensorn. Det finns en hel del gammal bra optik till fullformat från filmeran som kan köpas billigt begagnad dessutom. Du nämnde 7D som tillägg: Ja, behöver du utomordentlig brusprestanda, snabb seriefrekvens och har råd med optik som nyttjar 18MP i crop format då är detta ett alternativ, annars ser jag liten vits för dig.

Förstår inte varför optiken skulle va dyrare till 7d en tex 5d? Det finns ju alternativ till båda va! Sen e ju 7d mycket nyare kamera och dyrare, men det som tilltalar mig e ju den snabba secvenstagningen, som för mig e ascoolt "amatör" som jag e och att den filmar bra, som inte är en så viktig sak för mig, men tror det kan va kul och kunna allrounda om ni förstår vad jag menar! Vill inte snöa in på bara tex porträtt utan vill ha kul med kameran och kunna ha den till så mycket olika projekt som möjligt! Men finns det ngn annan kamera en 5d som man kan få beggad för ca 7.500-9.500?

Men finns det ngn annan kamera en 5d som man kan få beggad för ca 7.500-9.500?

Inte fullformat. 5D var den första billigare FF-kameran och den enda som hunnit bli lite äldre. Nu räknar jag inte med gamla Kodakkameror baserade på Nikon- och Canonhus. Alternativen är begagnade 1Ds, men frågan är om det är värt det eller om det ens finns till det priset.

1Ds finns beg för 5000-8000:-. Då får man 3b/sek, bra brus t o m 500-800 ISO, snabb AF. Annars 1DII som nu ligger på 7000:- beg och snart lär nå 6000:- strecket efter 1DIV blir lätttillgänglig. Den har 1,255X crop. Detta har den fördelen i o f s att 16-35/2,8 blir en allround 20-44/2,8. Annars kan man vänta in 1DsIV i vilket fall 1DsII lär falla till 12000:- beg. 16MPX, bra brus till ISO 800, FF 4bps.

Jag har haft hemma brorsans 5d i en vecka nu med 24-105, men jag tror nog att den är lite för tung för mig, har ont i armen! Så jag måste nog börja leta ngt som e lite lättare att bära omkring med!

Nu vet jag varken ut eller in!

Tack iallafal för alla bra svar och råd jag fått här, och får se hur det blir, måste börja kolla vad kamerorna och optiken väger då jag inte kommer att använda stativ!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto