Annons

Canon 5d - objektiv till fjällvandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

indiehands

Ny medlem
Hej hej,
jag ska ut och fjällvandra i sommar och tänkte då ta med min trotjänare (Canon EOS 5d mark ii), MEN objektivet jag har till väger multum och jag är i behov av ett litet allroundobjektiv som fungerar bra vid landskapsfoto. Är det någon som har något tips?

Kör alltid 24-105/4L IS när jag är ute och vandrar. Hade med mig 17-40/4L med en gång som extraobjektiv när jag var vid Keb. Tog nog inte ens fram den.

...eller hade du tänkt ett fast objektiv typ 35/2? Undrar om det räcker, man måste nästa ha både vidvinkel och ett kort tele som trycker ihop perspektivet. Ska du ha med både fasta 35 och 85 (som jag tyckte funkade bra i fjällen på analogtiden) så är det lika tungt som den allsidigare 24-105 som föreslås ovan.

Nu för tiden hade jag iofs bara tagit med en bra kompaktkamera på fjällvandring,...

Om jag skulle knalla upp på Kebnekajse (jo, det finns folk i min närhet som tycker det vore en bra idé), då har jag också funderat på att ta med mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM. Samt ett kamerahus att sätta det på.

För många år sedan o jag vandrade så tog jag med en OM1 28 50 135 o ett par närbildslinser. O diafilm. En spevialgjord vandri gsstav med 1/4 tumsskruv ovanpå. Tror bara jag tog fram 135an ett par tre ggr.

MEN objektivet jag har till väger multum och jag är i behov av ett litet allroundobjektiv som fungerar bra vid landskapsfoto. Är det någon som har något tips?

Vad är det för objektiv som du har till nu som du tycker är för tungt? Vet vi det så är det lättare att veta vad som är lätt i förhållande :)

Låter som 24-105 f/4 L IS är rätt rimligt. Inte världens lättaste, men lättare än något f/2.8 objektiv och levererar bildkvalitet i topp. Har för övrigt ett näst intill oanvänt sådant objektiv som jag inte använder (kör fasta gluggar och porträttfoto), hör av dig om intresse finns.

24-70 f/4 L är 70gram lättare (600g vs 670g), men tappar 35mm zoomomfång och är tusentals kronor dyrare. Det är väl dock ett alternativ om man jagar minsta gram vikt.

Lätt o bra

Jag har vandrat en del i alperna och släpat på det ena o det andra. Varje extra gram känns efter någon timma så med min dåvarande 40D använde jag gärna ett 28 mm 2,8 = 45mm på FF. MEN, jag använde nästan lika mycket ett 50 mm 2,5 1:2 makro = 80 mm på FF. (Det var mest endagsturer så jag tog det ena eller det andra) Jag tyckte att makrogluggen var mycket användbart både på långt håll och ner till närmaste avstånd för blommor o blad. Det finns inget begagnat till salu just nu på FS men nytt kostar inte skjortan:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=232092

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar