Annons

Canon 5D MkII – fuktproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte min nya kamera Canon Mark II i mars 2010. Använde kameran på hemmaplan i 2 veckors tid. Fungerade alldeles korrekt. Införskaffage kameran för min Thailandsresa. Ville filma i Full HD kvalitet.Men så fort vi kom till värmen (ca 3 timmar senare), slutade kameran fungera. Fick felmeddelande 01 samt 21. Det skulle vara problem mellan kamerahuset och objektivet. rengjorde kontakterna. Då började kameran väsnas av sig själv. I displayn visadedes att batteriet skulle vara slut. Efter omstart började varierande symtom dyka upp. Det var ena symtom efter den andra. Försökte få igång kameran under dom 3 veckor jag var där men den fortsatte sitt flipperspel dag efter dag.Vid ena starten fulladdad batteri nästa tom etc...
När jag var tillbaka i Sverige lämnade jag kameran på reparation. Jag hade ju garantin kvar, trodde jag.Den var ju bara 5 veckor gammal. Det skulle visa sig att kameran var FUKTSKADAD. Kameran har aldrig utsatts för fukt. Har hanterat kameror sedan 30 år tillbaka. Men enligt dom som undersökte kameran. skulle det finnas vita prickar inuti kareran, som tydde på fuktskada???????
Så i mitt fall åkte jag på reparationskostnad av kameran.
Märkligt, om kameran inte tål den lilla klimatskillnaden.Den som hade så många tätningar mot fukt. Kan det vara så, att det är dom så ställde det till för mig?
Mitt råd är att om du köper den här kameran ta inte med den utomlands där fuktigheten överstiger svenskt klimat. det kan bli dyr och framförallt tråkig historia. Att bli pekad som en som haft kameran i regnet. Ord mot ord. Jag hade tom 4 personer i sällskapet som kunde intyga fallet. Men då hette det att fukten hade kommit in tidigare.(före resan) isf hur funkade den ända tills vi kom fram. Förklarigar på förklaringar.
 
Hade med mig min Mark II till thailand förra januari i 3 veckor för fotografering och lite film test, märkte dock aldrig av några problem med varken fukt eller värme. Kanske inte hjälper dig så mycket men jag uppfatta inte som att det ska vara några problem. Kanske du som hade otur eller jag som hade tur bara... =/

Micke
 
Hade med mig min Mark II till thailand förra januari i 3 veckor för fotografering och lite film test, märkte dock aldrig av några problem med varken fukt eller värme. Kanske inte hjälper dig så mycket men jag uppfatta inte som att det ska vara några problem. Kanske du som hade otur eller jag som hade tur bara... =/

Micke

Du klarade dig men inte jag, det blir som rysk rulett. Kanske min var måndagsex
vad gäller täthet. Med tiden kan vi se om det dyker upp mera konstiga fuktskador på Canon Eos 5D mark II.
Rauno
 
Har råkat ut för något liknande.. eller min kompis råkade ut för det. Vi var vid Victoriafallen i Zimbabwe. Nära fallen är det hysteriskt blött. Det regnar uppifrån, nerifrån, från sidan...
Svårt att fota när frontlinsen blir blöt hela tiden, men kul upplevelse.
Mina kameror klarade sig hur bra som helst, torkade av dom med tröjan.. men kompisens 5d MkII fick problem. Resten av resan funkade inte bakre skärmen på hans kamera. Gamla 5d klarade sig utan problem trots att den blev lika blöt.. och den är väl inte lika tätad? fattar inte
 
Har råkat ut för något liknande.. eller min kompis råkade ut för det. Vi var vid Victoriafallen i Zimbabwe. Nära fallen är det hysteriskt blött. Det regnar uppifrån, nerifrån, från sidan...
Svårt att fota när frontlinsen blir blöt hela tiden, men kul upplevelse.
Mina kameror klarade sig hur bra som helst, torkade av dom med tröjan.. men kompisens 5d MkII fick problem. Resten av resan funkade inte bakre skärmen på hans kamera. Gamla 5d klarade sig utan problem trots att den blev lika blöt.. och den är väl inte lika tätad? fattar inte

Jag hade före Canon Mark II en Canon 5D och har haft den i Thailand vid 3 olika tillfällen. Den krånglade aldrig. Den var jag mycket nöjd med. den funkade klockrent.
Rauno
 
Jag har doppat halva min 5D mark 2 i havet och förutom att datuminställningen försvinner när man tar ut batteriet så den funkar fortfarande.
 
Om man tar ut en kamera från ett luftkonditionerat hotellrum och byter objektiv under första halvtimmen i 95 % RH så är risken stor att det blir kondens inne kameran. Då spelar det ingen roll hur tät den är för övrigt. Kanske det täta kamerahuset är ett problem rentav då kondensfukten inte har en chans att försvinna ut förrän nästa gång objektivet tas av och det kanske dröjer.
 
Sten så det är samma regler som för oss på vintern ner med kameran i plastpåse någon timme?
 
Om man tar ut en kamera från ett luftkonditionerat hotellrum och byter objektiv under första halvtimmen i 95 % RH så är risken stor att det blir kondens inne kameran. Då spelar det ingen roll hur tät den är för övrigt. Kanske det täta kamerahuset är ett problem rentav då kondensfukten inte har en chans att försvinna ut förrän nästa gång objektivet tas av och det kanske dröjer.

Det kan vara en tänkbar orsak.Det där med luftkonditionering. Jag hade suttit i en buss i en och halv timme som transporterade oss till hotellet.När vi hade bokat in oss på hotellet tog vi en runda runt hotellområdet (kanske det hade gått ca 2 timmar,efter att den varit på bussen).och där bytte jag optik.Kort därefter började problemen.Kameran är tydligen känslig för detta.
Hade min förre Canon EOS 5D med mig flera tillfällen till Thailand och den behövde man inte ha i plastpåse när man gick ut eller in, luftkonditionerade rum, högre fukthalt i luften, temperatursskillnader, regn eller solsken. Optik byttes överallt och inga problem uppdagades.Den funkade 100% i alla väderslek.
Men klart Mark II har kanske mer känslig elektronik.
När jag får tillbaka kameran från reparation, får väl börja lägga in kameran i plastpåse i kameraväskan.Hmm..Ny teknik innebär inte alltid att det blir säkrare det har man ju sett gång på gång.
Rauno
 
Sten så det är samma regler som för oss på vintern ner med kameran i plastpåse någon timme?

Ja, i princip fast värre, det handlar ofta i tropiska länder om både mycket högre relativ fuktighet i luften och högre absolut fuktighet. Man stoppar kameran i plastpåsen när man är i det kalla utrymmet (eller när man är ute på vintern) och behåller den där en halvtimme eller så när man kommit till det varmare och fuktigare utrymmet (eller ute i tropiskt klimat) om man vill vara säker.
Men oftast är det inga problem så länge man inte öppnar kameran för att byta objektiv (eller förr när man skulle byta film). Men okular och frontlins kan vara igenimmade ett bra tag.
Ett knep man kan ta till sej om man är i ett luftkonditionerat utrymme kan vara att lägga kameran en stund i solen i ett fönster så att den känns lite ljum och sedan snabbt ta ut den i värmen. Om kamernan då har nästan utetemperatur (även invändigt) eller är varmare än så då blir det ingen kondens.
 
hmm kan detta vara något problem om man har ac hemma på sommaren? Eller blir differenserna för små?
 
hmm kan detta vara något problem om man har ac hemma på sommaren? Eller blir differenserna för små?

Lätt att kolla. Får du kondens på frontlinsen omedelbart när du tar ut kameran från det kalla utrymmet till det varma och fuktiga så får du det troligen också inne i kameran om du öppnar den. Men medan frontlinsen värms upp relativt kvickt, släpar inkråmet efter.
 
Jag har doppat halva min 5D mark 2 i havet och förutom att datuminställningen försvinner när man tar ut batteriet så den funkar fortfarande.

Det verkar i allafall vara skyddad mot yttre påverkan, och det är ju bra. Däremot bör man vara försiktig eller snarare sparsam med optikbyte. Särskillt utomlands som Thailand där fuktigheten är hög. Mitt fall var orsaken troligen optikbyte för snabbt från en AC-konditionerad buss. Borde kanske väntat flera timmar till eller inte bytt optik.
För oavsett om man varit längre tid ute lär kondensen krypa in via optikhålet och sedan låser man in det.( kanske inte så bra om man sedan ska in i AC kyld hotellrum tex)
Den högre fukthalten inuti, hur har dom tänkt sig att den skall ut om kameran är så tät?

Fick förresten besked angående min kamera. Den var så pass illa kondensskadad att den inte gick att reparera. Såg bilderna själv och kunde inte tro att detta var sant, med så är det. Nu hade jag dock försäkring som täckte detta.(garantin täcker inga fuktskador)
Råd till alla som har denna modell[/B]. Skaffa dej en försäkring som täcker även fuktskadan om det skulle inträffa. Chanssa inte i tron att du klarar dig, en vacker dag kan det vara eran tur.
 
Vilken typ av försäkring täcker denna typ av skador. Är det nå't du kompletterar hemförsäkringen med eller?
 
Du måste ha haft extrem otur. Jag har haft mina kameror med mig i flera extrema klimat både i Thailand, Singapore, Kina, Indien och Brasilien. Ingen av mina kameror har tagit någon skada eller visat några tecken på störningar.
Jag har gått mellan AC i bilar och hotell och bytt objektiv som jag brukar. Det vill säga ofta.
Visst får jag kondens på kameran när jag går in i ac miljön. Men det har aldrig skadat kameran.
Råkade ut för ett monsunregn i Varanasi där vi senare hamnade i en taxi som körde oss till hotellet. Taxin var så fuktig inuti att alla fönster immade och det var som imma i bilen. Kamerorna mådde fortfarande fint efteråt. Den gången hade jag en 20 D och en 5 D med mig.
Min 5DmkII och !DMKIIN har inte klarat det sämre.
Otur kan vi alla ha.
 
Kameror, i synnerhet en 5D, ska klara en hel del fukt, särskilt innan den blir fuktskadad bortom all räddning. Hela historien låter nästan osannolik.
Det finns dessutom indikatorer i kameran som tydligt visar om kameran exponerats för fukt/väta.
 
Kan det vara så att kameran åkte med i det vanliga bagaget? Det blir väl en -25° i luften och sedan snabb uppvärmning när planet landar om den ligger i det vanliga bagaget. Jag har själv sett vad som kan hända med elektronik som åkt i lastutrymmet och det var inte vackert...
 
Det där med kondens har jag haft mycket tydligt i min 40D i Murfreesboro, Tennessee. Efter att först ha åkt bil, där det var svalt, kom kameran ut i värmen och luftfuktigheten, där den grodde igen fullständigt.

Men den fungerade lika bra för det.
 
Köpte min nya kamera Canon Mark II i mars 2010. Använde kameran på hemmaplan i 2 veckors tid. Fungerade alldeles korrekt. Införskaffage kameran för min Thailandsresa. Ville filma i Full HD kvalitet.Men så fort vi kom till värmen (ca 3 timmar senare), slutade kameran fungera. Fick felmeddelande 01 samt 21. Det skulle vara problem mellan kamerahuset och objektivet. rengjorde kontakterna. Då började kameran väsnas av sig själv. I displayn visadedes att batteriet skulle vara slut. Efter omstart började varierande symtom dyka upp. Det var ena symtom efter den andra. Försökte få igång kameran under dom 3 veckor jag var där men den fortsatte sitt flipperspel dag efter dag.Vid ena starten fulladdad batteri nästa tom etc...
När jag var tillbaka i Sverige lämnade jag kameran på reparation. Jag hade ju garantin kvar, trodde jag.Den var ju bara 5 veckor gammal. Det skulle visa sig att kameran var FUKTSKADAD. Kameran har aldrig utsatts för fukt. Har hanterat kameror sedan 30 år tillbaka. Men enligt dom som undersökte kameran. skulle det finnas vita prickar inuti kareran, som tydde på fuktskada???????
Så i mitt fall åkte jag på reparationskostnad av kameran.
Märkligt, om kameran inte tål den lilla klimatskillnaden.Den som hade så många tätningar mot fukt. Kan det vara så, att det är dom så ställde det till för mig?
Mitt råd är att om du köper den här kameran ta inte med den utomlands där fuktigheten överstiger svenskt klimat. det kan bli dyr och framförallt tråkig historia. Att bli pekad som en som haft kameran i regnet. Ord mot ord. Jag hade tom 4 personer i sällskapet som kunde intyga fallet. Men då hette det att fukten hade kommit in tidigare.(före resan) isf hur funkade den ända tills vi kom fram. Förklarigar på förklaringar.



trist. Men jag har inte haft några problem trots att jag fotar hotellrum i varma fuktiga länder. Jag har haft 5 + andra kameror med mig på otaliga resor utan problem. Jag brukar alltid lägga ner kameran i väskan när jag är klar för dagen. Canon är jävligt dåliga på service mind när min 1ds mark2 la av (slutarn pajade efter bara 45000 bilder) så hänvisade dom bara till att kameran var någon månad äldre än garant tiden.

Sedan att dom skryter o påstår att slutarn ska hålla i typ 200000 exponeringar kan du ta med en nypa salt eftersom det bara är garanti tiden som gäller o inte antal exponeringar. När jag körde med Hasselblad/pentax så var servicen betydligt bättre än vad både Nikon /canon erbjuder. Min Nikon kamera har tex varit inne på lagning 3 gånger inom en period på 6 månader på en ny kamera. Jag tyckte väl att det är bara byta ut den men dom vill bara laga den.
Med tanke på att 5 an har fått kritik för tätningen så tycker jag det borde ligga i canons intresse att fixa din kamera på ett snyggt sätt.
 
det måste kännas extra trist för dig om du är canon fantast o dom behandlar dig på det sättet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.