Annons

Canon 5D MK2 el 3 el 7D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en 1D MK3 som jag är mycket nöjd med ( fotar mest motorsport och liknande ) men känner saknaden av en komplements kamera så jag inte behöver byta glugg på min 1D då jag ofta kör 70-200 el en fast 400 på den..

Och mest tittar jag på 5D MK2 och 3 och vad är era tankar kring dessa 2 och om man bortser ifrån priset på 5d Mk3 vilken skulle ni föredra ?

EL kanske andra alternativ på komplementshus, helst fullformat sensor.

Tack på förhand
 
mk3

Har både 5dmk2 o 5dmk3 och det finns inget på 2:an som saknas på 3:an utom
möjligen pengen i plånboken.
Största skillnaderna: snabbare AF,mindre brus framförallt på högre ISO och tysta läget.
Känns dock givet att din 1dmkIII blir komplement kamera.
 
1D Mark III har ju en mycket snabb AF det har inte 5D Mark II så om du tar mycket aktion så finns risken att du blir besviken på den. Med 5D Mark III så blir väl din 1D en komplementkamera.
För övrigt är 5D Mark II en toppkamera tycker jag.
 
1D Mark III har ju en mycket snabb AF det har inte 5D Mark II så om du tar mycket aktion så finns risken att du blir besviken på den. Med 5D Mark III så blir väl din 1D en komplementkamera.
För övrigt är 5D Mark II en toppkamera tycker jag.

Det är just därför jag avgudar min 1D, Spray and Pray funktionen och den snabba AF framför allt om man fotar roadracing och dragracing där tycker jag att 5D inte har så mycket att hämta om man inte fotar vid grid när dom mer el mindre står stilla.

Tanken med komplementskameran är just andra saker, landskap, porträtt studio m.m alltså mer stillastende objekt mer än sport foto.

Dom snackat med som har antingen 5D 2 el 3 säger att som sportkamera så finns det bättre alternativ.
Jag har som sagt själv inte testat motorsport med någon av dom men det är inte därför jag behöver en utan all motorsport blir med 1D
 
Praktisk jämförelse MII och MIII

Jag hade också funderingar på att byta till MIII, eftersom skillnaden tycks vara enorm på pappret. Efter att jag sett denna jämförelse där de bara går igenom de delar som verkligen har praktisk betydelse, så har jag inte lika bråttom att byta.

Inte så länge prisskillnaden mellan MII och MIII är så stor som den är.

http://www.ilovephoto.se/sv/24-fotoutrustning/164-jaemfoerelse-mellan-canon-eos-5d-m2-och-m3.html

P.S. Ett väldigt bra citat för alla oss som blir köpsugna lite för ofta: Ingen minns dig för den utrustning du använder, utan för de bilder du tagit. Så lär dig behärska den utrustning du redan äger istället för att hela tiden jaga nytt.
 
Jag hade också funderingar på att byta till MIII, eftersom skillnaden tycks vara enorm på pappret. Efter att jag sett denna jämförelse där de bara går igenom de delar som verkligen har praktisk betydelse, så har jag inte lika bråttom att byta.

Inte så länge prisskillnaden mellan MII och MIII är så stor som den är.

http://www.ilovephoto.se/sv/24-fotoutrustning/164-jaemfoerelse-mellan-canon-eos-5d-m2-och-m3.html

Prisskillnaden är ca 10 tusen, och det är det nog värt skulle jag vilja säga. Haft mark II i 3,5 år och nu mark III sedan augusti. Tänkte inte byta först heller, men otroligt glad över att jag gjorde det. Utöver af och ljusmätning så är den nya kameran mer välbyggd och känns bättre i hand men framförallt ger den bildfiler som minner lite om första 5d, de där otroliga färgerna och känslan, som mark II helt tappade, den gav liksom hårdare färger och kontrast, inte alls lika charmigt. Inbillning eller inte, absolut så som jag upplevt det.
 
framförallt ger den bildfiler som minner lite om första 5d, de där otroliga färgerna och känslan, som mark II helt tappade, den gav liksom hårdare färger och kontrast, inte alls lika charmigt. Inbillning eller inte, absolut så som jag upplevt det.

Detta ser jag som det främsta skälet att byta. Gick från 7D och upplever precis som du att färgerna var "hårdare". Detta bekräftar även filmen ovan.

Ljusmätningen och fokuspunkterna är inte intressant nog att byta för det sätt jag fotograferar på. Här bör man nog fråga sig hur viktigt dessa funktioner verkligen är för den typ av foto man tar.
 
...men framförallt ger den bildfiler som minner lite om första 5d, de där otroliga färgerna och känslan, som mark II helt tappade, den gav liksom hårdare färger och kontrast, inte alls lika charmigt. Inbillning eller inte, absolut så som jag upplevt det.

Jupp...färgåtergivningen/karaktären rakt ur nya "femman" är bland det trevligaste jag sett. Instämmer att den påminner lite om gamlingen. Och det är som sagt ett gott betyg...
 
Hur färgerna blir ur kameran hänger mycket ihop med vilka parametrar man kör med och hur man hanterar mjukvaran.

Med 1D Mark III och 5D Mark II så står man mycket väl rustad.

Jag uppfattade frågan som att du ville slippa gluggbyte när du kör på med 1D och därför vill ha en snabb kamera tillhands samtidigt.
Men om du bara använder 1D till aktion och ska ha den andra kameran till annat så tycker jag att 5D Mark II är ett prisvärt alternativ.
Om pengarna inte spelar någon roll så finns det väl ingen anledning att välja bort 5D Mark III.
 
Hur färgerna blir ur kameran hänger mycket ihop med vilka parametrar man kör med och hur man hanterar mjukvaran.

Med 1D Mark III och 5D Mark II så står man mycket väl rustad.

Jag uppfattade frågan som att du ville slippa gluggbyte när du kör på med 1D och därför vill ha en snabb kamera tillhands samtidigt.
Men om du bara använder 1D till aktion och ska ha den andra kameran till annat så tycker jag att 5D Mark II är ett prisvärt alternativ.
Om pengarna inte spelar någon roll så finns det väl ingen anledning att välja bort 5D Mark III.

Precis uppfattat..jag vill genom att skaffa en 5D MK2 eller 3 slippa gluggbytena, han den fasta 400 el 70-200 på 1D och en 24-70 el liknande på 5D med blixt så är man väl rustad för det mesta.

Som det är nu måste jag byta glugg beroende på vart jag är och det tar tid och man hinner missa saker.
 
Förstår inte riktigt allt gnäll på 5D2 AF, jag fotar en hel del motorsport och känner inte att AF är det begränsande när det gäller att få skarpa bilder.

gallery.onemanracing.com

Panorering och rörelseoskärpa är däremot det som ger problem för min skärpa. Galleryprogramvaran på one.com som kostar bilderna ovan är sugig dock så allt ser ut som skräp. ;)
 
Förstår inte riktigt allt gnäll på 5D2 AF, jag fotar en hel del motorsport och känner inte att AF är det begränsande när det gäller att få skarpa bilder.

gallery.onemanracing.com

Panorering och rörelseoskärpa är däremot det som ger problem för min skärpa. Galleryprogramvaran på one.com som kostar bilderna ovan är sugig dock så allt ser ut som skräp. ;)

kollade lite på dina bilder och album Car Challenge Kinnekulle så vet jag inte om det är galleriet el vad det är men det mesta av panoreringen var bilarna oskarpa, är dom så i orginalformat också el är det galleriet som gör det ?
 
Har själv 1D3 sedan tidigare och har tidigare kört med 5D2 som komplement men nu skaffat en 5D3 som jag kör tillsammans med 1D3:an.

Mina tankar:
Ska du enbart ha ett komplement att använda där du absolut vill ha högre upplösning och ännu bättre ISO-egenskaper än 1D3 typ vid landskap och porträtt men som sällan är tänkt att användas för situationer som kräver fart och snabb AF så räcker 5D2 absolut långt. Det finns inget att klaga på vad gäller bildkvalitén och det är en trevlig kamera att använda. Då har du även en god mellanskillnad att lägga på ett fint objektiv eller tillbehör istället.

MEN köper du en 5D3 har du en kamera med ungefär samma bildkvalitet som 5D2 (kan inte påstå att jag upplevt någon direkt wow-känsla dom emellan, båda är helt enkelt väldigt bra även om det visst finns små skillnader) men med ett BRA AF-system och bildfrekvens som iaf gör kameran användbar när det går undan även om det inte når upp till 1D3:an. Med 5D3:an kommer du helt enkelt aldrig ha HELT fel kamera med dig även om det finns tillfällen när 1:an ger dig ännu bättre förutsättningar.

För min del så använder jag 1:an enbart när jag vet att jag absolut kommer behöva 10b/s eller om det finns överhängande risk för miljöer som inte är helt hälsosamma för en kamera typ regn eller damm. Den har helt enkelt blivit min "grovis" medan 5D3:an helt klart tagit platsen som huvudkamera.
 
kollade lite på dina bilder och album Car Challenge Kinnekulle så vet jag inte om det är galleriet el vad det är men det mesta av panoreringen var bilarna oskarpa, är dom så i orginalformat också el är det galleriet som gör det ?

Många av bilderna är oskarpa på delar av motivet eftersom perspektivet ändrar sig under exponeringen (ligger runt 1/50 - 1/80 i tid) men ja, programvaran softar bilderna nåt perverst. Kan lägga upp lite bilder nån annastans för referens, har ett par på Flickr förresten
http://www.flickr.com/photos/onemanracing
Men det ser ut som m det softar en del där också..?

Får dynga upp några på egen server så det blir rätt, återkommer. ;)
 
I dagsläget kan det vara en god idé att köpa en smygkörd begagnad 5D Mark II i mycket gott skick för ca 9000-10000 kr. Det ligger en hel del annonser ute.
EOS 6D är också en intressant kamera, det ska bli kul att höra mer om den när omdömen och recensioner börjar ramla in.
 
Hur färgerna blir ur kameran hänger mycket ihop med vilka parametrar man kör med och hur man hanterar mjukvaran.

Både ja och nej. Med olika profiler och val av mjukvara påverkar man färgåtergivningen i olika riktningar men det innebär inte att bildfilerna från olika modeller får samma utseende. Sensor, färgfilter, processor påverkar också. Ibland är det små subtila skillnader, ibland desto mer beroende på ljus och motiv.
 
Både ja och nej. Med olika profiler och val av mjukvara påverkar man färgåtergivningen i olika riktningar men det innebär inte att bildfilerna från olika modeller får samma utseende. Sensor, färgfilter, processor påverkar också. Ibland är det små subtila skillnader, ibland desto mer beroende på ljus och motiv.
Mycket intressant inlägg, alla kameror jag haft har gett en personlig prägel över bilderna. Upp till var och en hur man sen upplever bilderna............................................
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.