Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mk2 + 100-400 eller Canon 7D + 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Hej.

Har fotat en del med 5Dmk2 och 24-70 och vill komma närmare på d.v.s ha lite mera telefoto. Harläst en del och inte blivit riktigt klok på och lågljusegenskaperna blir likvärdiga i en 5Dmk2 som en 7D om man beskär bilderna till samma format. Men det känns lite frestande att välja en 7D för att kunna få "gratis zoom" med cropfactorn. Men lurar man sig på något vis om man väljer att ta en 7D+70-200mm objektiv istället för en 5D med 100-400mm? Vilket ger bästa bilden vid motsvarande förstoring?
 
Vad skall du fota? Är det sport, djur eller barn på språng så är 7D överlägsen. Den har dessutom 19Mp mot 5DmkIIs 21 så det går inte att cropa mer än 10 procent jmft med 7D för samma upplösning. Nu beror den naturligtvis även på objektivet och där är ju 70-200 en pärla så det kanske jämnar ut sig. Jag har ingen erfarenhet av 100-400, men det fanns en jämförelse här idag på FS där den jämfördes med ett 70-200 med extender och den klarade sig riktigt bra.


Edit:

Här är inlägget:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=123187#post1555205


Hej.

Har fotat en del med 5Dmk2 och 24-70 och vill komma närmare på d.v.s ha lite mera telefoto. Harläst en del och inte blivit riktigt klok på och lågljusegenskaperna blir likvärdiga i en 5Dmk2 som en 7D om man beskär bilderna till samma format. Men det känns lite frestande att välja en 7D för att kunna få "gratis zoom" med cropfactorn. Men lurar man sig på något vis om man väljer att ta en 7D+70-200mm objektiv istället för en 5D med 100-400mm? Vilket ger bästa bilden vid motsvarande förstoring?
 
Senast ändrad:
Tack Sven. Jag fotar mest porträtt i naturlig miljö och helst utan blixt så med 5Dmk2 blir det oftast att jag kör på typ 70mm läget och bländare 3,5 till 5. Men sen är det en del lite kreativa reportage och då hamnar man ibland trång och skulle vilja ha zoom upp till 300mm på 5D. Men om 7D är likvärdig på ISO4000 så skulle jag kunna gilla 7D och 70-200 rakt igenom tror jag.
 
På ISO 4000 har jag nog läst mig till att 5DmkII är bättre. Hur mycket? Inte en aning, men den kameran är bland de bästa. Det finns nog trådar på FS om brus på 5DmkII jmft med 7D.
 
Jag har läst mycket som säger att ISO 1600 är de lika bra och över 6400 är det en ganska tydlig fördel för 5Dmk2. Min erfarenhet är att jag drar mig för att använda 5Dmk2 över 6400 så därför är jag mest intresserad av spannet runt 4000. Där har jag inte hittat så mycket fakta än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.