Annons

Canon 5D mark II - färgstick??

Produkter
(logga in för att koppla)

tintin

Avslutat medlemskap
hej

har ett litet problem som jag ej vet vart det kommer från, om det är kamerahuset eller möjligen objektiv..

Ibland när jag fotar får jag konstiga färgstick eller fläckar/ränder på bilderna.

Fick tanken att det kanske hade med att jag bytt objektiv idag och det kanske är ljusglapp ??

Någon som har en idé varför detta händer ?? bifogar bilder för granskning

mvh Annelie

Bilagor

• fel.jpg
    fel.jpg
    26.1 KB · Visningar: 575
Det kan vara just lysrören som är ditt problem. Du kanske inte ser det särskilt tydligt, men det fladdrar säkert och har sig.

aha.. ursäkta var för snabb på knappen skall kolla äldre bilder och se vad jag fotat i för ljus... fick plötsligt panik och kanske trodde det var kameran :-(

Vad beror det på då ?? jätteglad för en förklaring :)

Lysrörens ljus svänger i takt med strömmens svängningar i nätet. Tror det beror lite på vilken typ av transformator som driver lysrören... ibland blir det bättre och ibland värre...
Finns säkert någon lysrörsexpert som kan ge en djupare förklaring :)

Det är lyslörens fel. Från Wikipedia:
"Inomhusfotografering med belysning av lysrör kan ge överraskande färgåtergivning oberoende av filmtyp. Orsaken är att vanliga lysrör inte avger ljus med kontinuerligt spektrum utan ger ett linjespektrum. Lysrör finns av många slag där ljuskaraktären kan anges som "miljö", "varmvit", "vit", "dagsljus" och andra mer eller mindre odefinierade svepande beteckningar. Ljuskaraktären hos lysrör styrs vid tillverkningen av lyspulvrets sammansättning på glasets insida. Ett kraftigt grönstick är vanligt vid fotografering i lysrörsbelysning."

STORT JÄTTETACK.. FÖR ERA SVAR.. MAN LÄR SIG ALLTID NÅGOT NYTT. :)

En fråga till då när jag ändå håller på.

När man är i ett rum med blandljus, ljus från fönster, en glödlampa i taket och ett lysrör ovanför disken i ett kök och ändå behöver allt ljus man kan få för att fota, vad är bäst att ställa in AWB eller skall jag försöka mig på kelvin skalan ??

Om du ska testa att det inte är fel på kameran kan du ta några bilder med längre slutartider, t ex 1 sekund (ingen blixt så klart). Då kommer du under exponeringen få med flera hela svängningar i lysrörens variationer och resultatet bör bli jämnare om det inte är kameran som gör att felet uppstår.

När man är i ett rum med blandljus, ljus från fönster, en glödlampa i taket och ett lysrör ovanför disken i ett kök och ändå behöver allt ljus man kan få för att fota, vad är bäst att ställa in AWB eller skall jag försöka mig på kelvin skalan ??
Jag skulle definitiv ha fotat i Raw, och sedan ställt in färgtemperaturen i framkallningen, efter tycke och smak.

Tack ännu en gång för era snabba svar :)

Då har jag lite mer koll än för 3 timmar sedan :)
/Annelie

STORT JÄTTETACK.. FÖR ERA SVAR.. MAN LÄR SIG ALLTID NÅGOT NYTT. :)

En fråga till då när jag ändå håller på.

Finns inget sätt att vitbalansera efter sådant blandljus, här måste du göra selektiv färgbalansering med mask. Sätt på fast K för att få konsekvens i bildserierna åtminstone.

För övrigt tycker jag dina bilder ser rätt märkliga ut - särskilt den övre till höger. Ser nästan ut som någon petat in ett filter en bit . Sådan lokal extrem variation i vitbalansen har jag inte upplevt tidigare. Det kan, pga lysrör, diffa rejält från bild till bild, men i samma exponering och en till synes ganska tvär övergång? Byt tillbaka till den andra gluggen och gör om testet.

Jag har aldrig upplevt problemet med min 5DMKII. Däremot vet jag att Canon alltid ger lite felaktiga färger i rött, magenta och grönt. Så om man skaffar Passport Colorchecker kan man skapa egna färgprofiler som ger kameran bättre färgåtergivning.
Det finns också ett svenskt liknande system som säkert Joakim Bengtsson kan tipsa om.
För att hantera selektiv färgtemperatur så går det nu i LR4 beta med penselverktyget.

För övrigt tycker jag dina bilder ser rätt märkliga ut - särskilt den övre till höger. Ser nästan ut som någon petat in ett filter en bit . Sådan lokal extrem variation i vitbalansen har jag inte upplevt tidigare. Det kan, pga lysrör, diffa rejält från bild till bild, men i samma exponering och en till synes ganska tvär övergång? Byt tillbaka till den andra gluggen och gör om testet.
Jag har varit med om det med ett flertal kamera- dock objektivkombinationer. Beroende på lysrör så kan delar av bilden få ett annat färgstick. Fullt normalt.

Exakt så här blir det när jag fotar i mina föräldrars kök. Gult band i över eller nederkant eller i mitten. Så att det skulle vara fel på kamera eller objektiv kan vi helt utesluta. Beror enbart på hastigheten i rörens flimmer och kvaliten på lysrörsarmaturen.

/ K

I
Exakt så här blir det när jag fotar i mina föräldrars kök. Gult band i över eller nederkant eller i mitten. Så att det skulle vara fel på kamera eller objektiv kan vi helt utesluta. Beror enbart på hastigheten i rörens flimmer och kvaliten på lysrörsarmaturen.

/ K

Intressant fenomen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar