Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D M II med telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shadek

Medlem
Hej Fotosidan, samt alla trevliga användare.

Jag sitter på en Canon 5D Mark II med en Sigma 70-200/2.8 EX DHG SM II. (som mitt "stora" objektiv") kanske inte mycket till objektiv men det har tjänat mig bra genom åren och jag tycker det är ganska bra.

När jag varit ute och rest har jag saknat lite mer räckvidd på mitt objektiv och tänkte att jag kunde kanske förbättra det med en Sigma EX 1,4x APO DG eller Sigma EX 2,0x APO DG.

Någon som provat eller har erfarenhet av samma eller likvärdig?
Är lite orolig för att mitt gamla objektiv fortfarande ska orkar med.

tacksam för svar och hjälp

EDIT: borde kanske nämna att jag ofta backpackar när jag reser, så det kan inte vara "40 Kg" lins jag springer runt med.

Mvh
Patrik

Zoomar brukar generellt tappa mer skärpa med konverter än fasta objektiv. Sedan kan det skilja mycket mellan olika zoomar och en viss konvertter. En 1,4 konverter ger oftast en betydligt mindre skärpeförlust än en 2,0.
Jag har ett Sigma 70-200 HSM EX och en Sigma 1,4 konverter till den. Skärpar utan konverter är utmärkt. Med konverter tycker jag att skärpan försämras betdyligt.
Både mitt 70-200/4 IS och 100-400 IS ger bättre resultat med samma konverter.
Bäst blir det på mitt gamla 300/4 IS där skärpetappet ät obetydligt och det mest är AF som påverkas.
Så du bör testa ditt objektiv med den konverter du är intresserad av innan du halar fram betalningen.

Cyberphoto har gjort ett test med Canon, Sigma och Kenkos telekonvertrar för Canon med ett Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM.

Gå in under Objektiv, välj Canon och sedan Telekonvertrar. Där kan man se bilder tagna med olika konvertrar samt läsa deras sammafattning. Bilderna är förvisso inte tagna med Sigma 70-200 med kan kanske ändå ge intressant info om konvertrarnas egenskaper

/Håkan

Tack Håkan, väldigt intressant test, jag blev faktiskt imponerad av kvalitén, ska försöka få testa en konverter med mitt objektiv innan jag köper ett, funderar på vilken butik som låter en prova, hmm...

Tänk också på att med en converter kan man få mikrojustera lite.

Mitt EF70-200/f2,8L IS behövdes mikrojusteras +3, därefter märkte jag ingen skillnad i skärpa med x1,4.

//Julle.

förlåt min okunskap men vad innebär "mikrojusteras"

Mvh
Patrik

Nu finns det de som kan beskriva detta både bättre och mer ingående men i grova drag så levereras optik och kamerahus med givna toleranser för hur exakt de fokuserar med AF. Idealvärdet är naturligtvis 0 på både hus och objektiv.

Om du har ett objektiv med värde -1 och +1 på huset blir det ju också 0 så då är allt frid och fröjd men om skillnaden blir något annat än 0 så bör man mikrojustera och det görs i kamerahuset. Det går att justera även objektiv men det tror jag bara leverantören kan göra.

Alla kamerahus går inte att justera av användaren med 5D och "uppåt" går att justera av användaren. Finns i kameramenyn. Kruxet är att ta reda på om och hur mycket man behöver justera och för det finns det olika verktyg att köpa (eller tillverka för den händige) som man fotograferar under kontrollerade former (stativ, ljus etc) eller program i datorn som gör jobbet med kameran ansluten.

Zoomar brukar generellt tappa mer skärpa med konverter än fasta objektiv. Sedan kan det skilja mycket mellan olika zoomar och en viss konvertter. En 1,4 konverter ger oftast en betydligt mindre skärpeförlust än en 2,0.
Jag har ett Sigma 70-200 HSM EX och en Sigma 1,4 konverter till den. Skärpar utan konverter är utmärkt. Med konverter tycker jag att skärpan försämras betdyligt.
Både mitt 70-200/4 IS och 100-400 IS ger bättre resultat med samma konverter.
Bäst blir det på mitt gamla 300/4 IS där skärpetappet ät obetydligt och det mest är AF som påverkas.
Så du bör testa ditt objektiv med den konverter du är intresserad av innan du halar fram betalningen.

Exakt så.
Jag har inte haft nämnda Sigmaobjektiv men andra liknande.
En TC avslöjar omgående ett objektivs brister.
Ett riktigt bra objektiv ger bra resultat med TC 1,4X men ofta behöver man blända ned något steg för att få bättre skärpa. Med ett f:2,8 objektiv så lär man få köra med f:5,6 i de flesta fall.
Väldigt få objektiv presterar bra med TC 2X. Endast fasta teleobjektiv eller de allra bästa zoomarna tål den förstoringen som TC2X ger. Mittskärpan är viktig och ofta kan man leva med lite oskärpa i kanten på bilderna som TC2X brukar leverera.

Som sagt, du bör testa innan köp.
Annars, om ditt objektiv är lite luddigt på full öppning vid 200mm så lär du inte vinna så mycket på att använda en TC. Det som händer är att du förstorar luddigheten, man kan lika gärna beskära bilderna i stället för att använda TC i så fall.

Det finns ju ett antal olika Sigma 70-200 2.8. Mitt exemplar heter APO HSM EX, vilket förmodligen är samma modell som du har. Till denna hade jag tidigare ett Sigma 2x telekonverter, och den var inte alls kul. Jag föredrar att köra utan telekonverter och skala upp bilderna i datorn, kvaliteten blir bättre.
Hur andra konvertrar, eller en 1.4x presterar har jag ingen erfarenhet av.

En 1.4x konverter på en Canon 70-200 4L fungerar dock alldeles utmärkt enligt mitt tycke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar