Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5d: konstiga prickar på bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

chform

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en 5d beg, och idag när jag kollade bilder upptäckte jag två konstiga prickar på flera bilder. Det märkliga är att dom inte finns på alla bilder, känns som dom framträder mest mot himmel, och dom ser väldigt symmetriska ut. På några bilder är dom mindre och skarpare, på andra mer diffusa, men läget är alltid samma.

Är detta helt enkelt damm på sensorn? Varför framträder då inte prickarna på alla bilder? Vad kan det annars vara?

Bifogar testbild!

Tacksam för tips!
/Christian
 

Bilagor

  • testbild.jpg
    testbild.jpg
    86.1 KB · Visningar: 255
Japp, ser ut som damm på sensorn... Eller så har du också fotat UFOn ;-)

Dammpartiklar framträder bäst mot ljusa bakgrudner och syns därför inte alltid. Prova att slänga på ett rent objektiv, öppna ett tomt vitt dokument i t.ex. Word och ta ett kort helt ur fokus utan blixt med ca 5 sekunders slutartid, så du vet att du har en helt suddig bild. Öppna bilden i PS eller annat fotoprogram och dra ner exponeringen. Då borde alla dammpartiklar på sensorn framträda med all (o)önskad tydlighet.
 
Men borde inte det synas på alla bilder, rätt likadant i såna fall? Jag zoomade in detta lilla område bakpå kameran och scrollade genom alla bilderna, och det är kanske 5 av 40 bilder som har det synligt?
 
chform skrev:
Men borde inte det synas på alla bilder, rätt likadant i såna fall? Jag zoomade in detta lilla område bakpå kameran och scrollade genom alla bilderna, och det är kanske 5 av 40 bilder som har det synligt?
Fnyk på sensorn syns tydligare ju mer man bländar ner. Vi stora bländaröppningar (mer än kanske f/2,8) så märks damm på sensor knappt alls förrän det är riktigt illa;-)
 
ok, det förklarar ju en hel del. Har inga problem när jag plåtar med full glugg, men bilderna med prickar ligger alla på typ 4.0 och uppåt.

Tack för bra svar!
 
Ännu enklare är att blända ner till minsta bländare och ta en bild på himlen. Helst ska den vara någorlunda jämn i färgen.

Har du skräp syns det då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.