Annons

Canon 580 som styr 430 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert Purvins

Aktiv medlem
Sitter just nu och gör färdigställer en beställning från USA och fick lite huvudbry.

Har bestämt mig för att jag vill ha en trådlös blixt till min 40D och sitter just nu och tittar på Canon 580EX II.

För att få den trådlös krävs vad jag har förstått en ST-E2 sändare. Men jag har även för mig att jag läst något om att 580n kan styra andra blixtar trådlöst, men vet ej om detta gäller enbart andra 580 eller hur det fungerar.

Frågan är då alltså. Om jag köper en 580 och en 430 blixt, kommer jag kunna styra 430n trådlöst via 580n monterad på kameran eller krävs det två 580 alt. en 580 och en sändare för att detta ska fungera ?

Eller finns det något annat sätt att få en trådlös blixt ?



Mvh
 
När du sätter 580 på huset, så styr den 430 blixten hur bra som helst. Du kan till och med kompenensera 430 blixten plus/minus 3 steg från din 580 blixt.

Jag har inte hunnit prova att även köra 580 via sändare men det skall fungera utan problem.

Har själv precis investerat i 580 plus 2 silverparaplyer med hållare. Tanken är att kunna köra med lite genomtänkt ljus även utomhus.

Välkommen till en ny spännande värld.....

//Micke
 
Då kommer följdfrågan eftersom jag inte är säker på riktigt hur mycket jag vill lägga på blixtar.

Kan man styra en 430 med en annan 430 ?

Och är 580n SÅ mycket bättre än 430n så den gör sig värd sitt pris ?
 
Mer hjälp 580 trådlöst

Om jag vill ha min 580 blixt vid sidan av kamerahuset på ett eget stativ, hur löser jag ut blixten men ändå bibehåller full E-TTL II automatik?

Fungerar automatiken mellan blixt och kamera om jag köper "Elinchrom Skyport Universal Radiosynk Set" ?

Kabel?

Har för avsikt att köra båda blixtarna (580 + 430)mot var sitt paraply.

//Micke
 
Re: Mer hjälp 580 trådlöst

Minita skrev:
Om jag vill ha min 580 blixt vid sidan av kamerahuset på ett eget stativ, hur löser jag ut blixten men ändå bibehåller full E-TTL II automatik?

Fungerar automatiken mellan blixt och kamera om jag köper "Elinchrom Skyport Universal Radiosynk Set" ?

Kabel?

Har för avsikt att köra båda blixtarna (580 + 430)mot var sitt paraply.

//Micke
Enklaste måste vara med kabel OC-E3, med bibehållen full ETTL-II automatik.
Vad jag har förstått klarar "alla" ir/radiosändare att fyra av blixten, dock utan automatik.
 
Ett förtydligande...
Jag har en Canon 580EX II som står på stativ med paraply. Kopplad till kameran med Canon's kabel OC-E3 (full ETTL-II automatik). Denna slår sedan av min Sigma EF500 DG Super II som slav. Och ALLT med full ETTL-II automatik.
 
Hej Jan, jag funderar på att ha samma uppställning av blixtar som du beskrev jag har en 430EX och OC-E3 kabel.
Nu funderar jag på att skaffa en 580EXII, problemet är att kabeln OC-E3 är så kort bara 0,6m
har du inte problem med det? eller har du kommit på någon smart lösning?
 
nick_74 skrev:
Hej Jan, jag funderar på att ha samma uppställning av blixtar som du beskrev jag har en 430EX och OC-E3 kabel.
Nu funderar jag på att skaffa en 580EXII, problemet är att kabeln OC-E3 är så kort bara 0,6m
har du inte problem med det? eller har du kommit på någon smart lösning?
Kabeln går att dra ut till ca 1m, men visst den är i kortaste laget. Hade gärna haft en längre :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.