Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D Iso-val

Produkter
(logga in för att koppla)

CarlWinkler

Ny medlem
Jag tänkte fråga om det är någon där (vilket det säkert är flera) som vet hur jag kommer ifrån standardvärdena för ISO som är 100-200-400-800-1600-6400.

Hur gör jag för att ställa in så jag kan ha ISO 250 eller 300 t.ex?

Tacksam för svar!

Det kan du inte, på 550D kan du bara välja ISO i hela steg.

Det är dock ingen större förlust då mellanstegen är helt och hållet digitalt framräknade på de Canonmodeller där du kan välja ISO i 1/3 steg, du får alltså precis samma resultat om du underexponerar/överexponerar och justerar exponeringen i efterhand (med ett bildbehandlingsprogram).

Tack för svaret! Det är sällan jag behövt fler steg. Däremot ser man ju ofta fotografer som fotograferar med andra iso-tal än de som är "standard".

Tack för svaret! Det är sällan jag behövt fler steg. Däremot ser man ju ofta fotografer som fotograferar med andra iso-tal än de som är "standard".

Det är i många fall beroende på AutoISO, grön fyrkant eller scen-lägen där kameran väljer mellan-ISO automatiskt. Jag har min 7D inställd på hela ISO-steg för att snabbare kunna ratta från 100 och 6400 utan att slita ut pekfingret, 6 mot 18 klick bort.

xD-husen har inte heller mer än helstegsjustering tyvärr...
Men fullsteg är ju inte panikartat grova hack på inställningarna. Kompensera med +/-1/3Ev bländare eller slutartid om det behövs (och går) - annars ta det som det är.

Nackdelen med Canons system är att man på låga ISO och tillsammans med stora bländartal ibland kommer upp i kompenseringsomräkningar digitalt efter bilden är tagen på ÖVER ett fullt steg, och i en Canon är detta inte bra.

Säg t.ex att du kör en 1D3 på ISO250 och med 50 F/1.4 på 1.4. Den sammanlagda uppräkningen från "orginalexponeringen" blir då 1/3 Ev för ISO-steget och 2/3 Ev för bländarkompenseringen. Dessutom görs detta med heltalsmatematik, så skuggorna blir dubbelt lidande... Hade systemet varit lite smartare hade det helt enkelt bara ställt verklig ISO på 400 och gett f*n i omräkningarna - det hade gett betydligt bättre bildkvalitet.

ANNONS