Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D eller Pentax K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

JoKi

Medlem
Tjenare! Nu är det så att jag tänkte ta steget och inhandla en systemkamera. De två jag har fastnat för är Canon 550D och Pentax K-7. För tillfället lutar det mesta åt Pentax K-7, men den verkar ha betydligt sämre ISO-prestanda än vad 550D har. Jag vet inte hur mycket jag kommer fota i mörker men jag vill kunna ta bra bilder inomhus. Är ljusstyrkan på objektiven viktigare än ISO eller ska jag satsa på en bra blixt? Ni får även säga för och nackdelar med de olika kamerorna och vilken ni skulle välja.
 
Det är lite av en smaksak. Jag gjorde själv ett liknande val för ett tag sedan och valde K-7. Den kändes mer välbyggd, snabbare sekvenstagning, har vädertätning och samt att jag ser det som en solklar fördel att ha bildstabilisering oavsett vad jag sätter på för objektiv. Det är hemskt mycket kamera för pengarna och bildstabiliseringen på alla objektiv gör att man kan gå ned i ISO-tal och upp i slutartid. Videoupptagningen är bättre på 550D men om det fäller något avgörande beror på vad man prioriterar.

Objektivutbuden skiljer sig en del också. Ska du sedan investera i långa ljusstarka teleobjektiv/zoomar så leder Canon stort, dock dyrt om man vill ha bildstabilisering. Ska du tex. ha en ljusstark (f2,8) och bildstabiliserad zoom i området 70-200 så blir det en 17000-25000kr för Canons varianter vilket är utanför många personers budget för dylika saker. Väljer du Pentax så kan du tex. köpa Sigma eller Tamrons varianter för 7-8000kr. Pentax bakåtkompabilitet och utbud av behändiga fasta objektiv samt deras vädertätade zoomar fällde avgörandet för mig. Möjligheten att utöver nytillverkning även kika på gamla klassiker är skoj... jag har tex. två st f1,2 objektiv i min ägo nu, det är manuellt fokus men ruggigt skoj att utforska och de passar fint på kameran iom. att Pentax har gjort det lätt att använda dem istället för att hindra som de flesta andra märken.

Har i efterhand inte ångrat mig. Lycka till i ditt val.

/C
 
Det är av samma anledningar som gör att jag lutar åt Pentaxen. Filmfunktionen ser jag mer som en rolig grej än något som jag kommer att utvecklas med. Jag har en annan fråga angående Pentaxens AF. Vilka objektiv fungerar AF med, för den sitter väl i huset? Är det bara nyare objektiv eller går det med lite äldre?
 
Pentax har inga större kompatibilitetsproblem med gamla objektiv, så alla AF-objektiv med k-fattning ger autofokus (och bildstabilisering) på alla Pentax digitala systemkameror. Pentax har haft sin K-fattning sen mitten av 70-talet så det finns även en uppsjö manuellt fokuserade objektiv som fungerar att använda (och även de blir stabiliserade).

De flesta av Pentax AF-objektiv använder kamerans fokusmotor, men objektiv ut DA*-serien har fokusmotor i objektivet, men många av dessa objektiv har dubbla fokusdrivningar så de fungerar även på äldre kameror som inte kan driva objektivets fokusmotor. Då används kamerans AF-motor istället.

Pentax K-7 är en mycket trevlig kameran som egentligen har mer gemensamt med Canons 7D än 550D, även om 7D har klart bättre prestanda.
 
Senast ändrad:
Precis som Mikael säger. Tänkte bara tillägga att objektiv med autofokus driven av kameran (skruv) är mer högljudda. SDM (Supersonic Drive Motor eller vad det nu står för) är nästan tyst. K-7:ans slutare är en av de tystaste så tillsammans så är de rätt diskreta.

Quick-shift kan också vara bra att ha koll på då man köper objektiv. Det innebär att man kan fokusera manuellt även då man står i autofokusläge. Dvs. hitta fokus med autofokuseringen och sedan finlira om man känner för det.

/C
 
Du har fått bra råd tidigare. Gillar du en entusiastkamera som är byggd som en stridsvagn och har massor av kul finesser skall du satsa på K7:an. Även möjlighet att använda massor av gamla skojjiga MF-objektiv får du med K7:an (med bibehållen bildstabilisering!!!). Pentax K7 med det alldeles utmärkta nya kit-objektivet 18-55 WR (skyhögt i kvalitetskänsla över andra märkens kit-objektiv) är med dagens prissättning svårslaget i ren prisvärdhet :)

Vill du ha bättre autofokus (ffa följande AF...som inte alls är dålig på K7:an men som är alldeles superb på Canon) samt ett digrare objektivutbud gällande moderna objektiv skall du köra på 550:an. Du får med den dock inte en lika trevlig kamera vad gäller byggkvalitet och finesser.

Brus i dåligt ljus....tja...som jag ser det är det ingen reell skillnad hos alla APS-C kameror....kommer man upp på ISO 1600 så brusar det mer eller mindre rejält om alla. Skillnader vid pixelpeeping...javisst....men skall du ha nämnvärt bättre brusprestanda som ger synbar effekt i det dagliga användandet måste du upp på fullformat och helst då Nikon D700 eller Canon EOS 5D mark II osv....men då pratar vi andra pengar.

"Bara mina 2 ören"

mvh / Matti
 
ANNONS