Det är lite av en smaksak. Jag gjorde själv ett liknande val för ett tag sedan och valde K-7. Den kändes mer välbyggd, snabbare sekvenstagning, har vädertätning och samt att jag ser det som en solklar fördel att ha bildstabilisering oavsett vad jag sätter på för objektiv. Det är hemskt mycket kamera för pengarna och bildstabiliseringen på alla objektiv gör att man kan gå ned i ISO-tal och upp i slutartid. Videoupptagningen är bättre på 550D men om det fäller något avgörande beror på vad man prioriterar.
Objektivutbuden skiljer sig en del också. Ska du sedan investera i långa ljusstarka teleobjektiv/zoomar så leder Canon stort, dock dyrt om man vill ha bildstabilisering. Ska du tex. ha en ljusstark (f2,8) och bildstabiliserad zoom i området 70-200 så blir det en 17000-25000kr för Canons varianter vilket är utanför många personers budget för dylika saker. Väljer du Pentax så kan du tex. köpa Sigma eller Tamrons varianter för 7-8000kr. Pentax bakåtkompabilitet och utbud av behändiga fasta objektiv samt deras vädertätade zoomar fällde avgörandet för mig. Möjligheten att utöver nytillverkning även kika på gamla klassiker är skoj... jag har tex. två st f1,2 objektiv i min ägo nu, det är manuellt fokus men ruggigt skoj att utforska och de passar fint på kameran iom. att Pentax har gjort det lätt att använda dem istället för att hindra som de flesta andra märken.
Har i efterhand inte ångrat mig. Lycka till i ditt val.
/C