Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsa alla!

Snackade med en polare precic om att köpa macro objektiv, ochhan påstodd att Canons 50mm f/1.8 skulle funka bra till detta.
Stämmer detta pstående? Visserligen har jag hört bra saker om objektivet, men finns det egentligen någon specifik användning för detta objektiv, så som macro fotogafering?

Jag kör mestadels med ett Canon 10-22 och undrar nu, är det värt att införskaffa ett 50mm 1.8 och isåfall til vilken slags fotografering?
 
Billigt, plastigt, tämligen ljusstarkt, bra bildkvalité. Men inte är det något speciellt makroobjektiv.

Om du har en EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM skulle du även kunna använda ett EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Det är ett riktigt makroobjektiv. Skarpt som troll, dessutom. Du slipper dessutom separat life-sizeadapter, som du får ha till EF 50 mm f/2,5 macro USM.
 
Men tror du att 50mm skulle kunna funka som ett någelunda macro objektiv? ( Du pratar med en kille som inte fotar macro ofta) Alltså någon gång då och då. För vad jag läst verkar det vara sjukt prisvärt! Stämmer detta?
 
EF50/1.8 är inget macro. Vad "apersson850" säger är att det finns ett EF-S 60/2.8 som är ett äkta macro och dessutom funkar till annat också. Och skarpt är det.

Det du inte får med det (EF-S 60) är den extra ljusstyrkan, fast 50:an kanske behöver bländas ner lite för att bli skarp vilket inte 60/2.8 behöver – den är skarp på full öppning.
 
annars finns det väl mellanringar och linser som gör om ett vanligt objektiv till ett makro? :) kanske kan vara nåt..
 
?brännvidsförlängning?

Jag undrar om det blir brännvidsförlägning när man använder ett canon 50mm på en canon 350D? Har för mig att 350D och 400D har 1,6 i brännvidsförlängning. Någon som vet? Funderar på att köpa ett 50mm 1,8.
 
Jag undrar om det blir brännvidsförlägning när man använder ett canon 50mm på en canon 350D? Har för mig att 350D och 400D har 1,6 i brännvidsförlängning. Någon som vet? Funderar på att köpa ett 50mm 1,8.

Du kan ju kolla hur du trivs med 50mm på ditt kitobjektiv 18-55 som är väldigt vanligt. Man kan prata om beskärningsfaktor, men det är ju endast nödvändigt när du jämför olika sensorformat. Likväl som Canon 5D och Nikon D3 har en beskärningsfaktor på 1.6 när man jämför mot Hassesbladare.
 
Det du inte får med det (EF-S 60) är den extra ljusstyrkan, fast 50:an kanske behöver bländas ner lite för att bli skarp vilket inte 60/2.8 behöver – den är skarp på full öppning.
Man bör dock ha i åtanke att skärpedjupet är galet litet vid f2.8 på EF-S 60 macrot (mycket mindre än på ett vanligt objektiv). Jag upplever då att jag oftast vill ha det lite större än ett par millimeter när jag fotar med just det objektivet. Så den extra ljusstyrkan är inte alltid tillgänglig, så att säga. Sen beror det väl iofs på hur små saker man tänkt fotografera...

Bara en tanke.
 
Man bör dock ha i åtanke att skärpedjupet är galet litet vid f2.8 på EF-S 60 macrot (mycket mindre än på ett vanligt objektiv).

Det är väl snarare så att att skärpedjupet är litet när man fotar makro, än att det skulle vara mindre på det objektivet än på andra. Använder man det som t.ex. porträttobjektiv, vilket det är väldigt bra till tycker jag, är det ju samma skärpedjup på det som på andra "vanliga" objektiv.
 
Ja, skärpesjupet påverkas inte av om det står MACRO eller inte på objektivet. Fokusavstånd, bländare, COC, sensorstorlek, bännvidd är parametrarna som påverkar skärpedjupet.

Stor bländare, kort focusavstånd, stor brännvidd och högupplöst sensor... Ja då är det inte mycket till skärpesjup...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.