Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50mm 1,4 alt 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
Är i färd med att köpa något utav dessa 2 objekitv, 1,4:an kostar ju nära på 2500 kr mer än 1,8.an. Synpunkter på dessa 2 objektiv som kan hjälpa mig att välja rätt. Är de motiverat att välja den dyrare 1,4.an ??

50/1.4 har väldigt långsam autofokus. En klar besvikelse på den punkten. Men den har fler bländarlameller än 1.8:an och får därmed lite trevligare oskärpa när man inte fotar på största bländare.

Har inte kännt på en 1.4, men 1.8 är fin och skarp, dock riktigt taskig byggd. Min gick sönder av att ligga i handbagaget inpackad i en speciell vadderad påste, och sedan påsen inrullad i en handduk.

Men rent optiskt funkar den fint.

Canons 1,4 är en riktigt bra glugg och jag tycker inte att jag besväras av att af är särskilt långsam? Ett underskattat objektiv är ef 50/2,5 macro som oxo är ruggigt skarpt. Macrot ligger väl nånstans mellan 1,8 och 1,4 i pris? OM du står ut med ljusstyrkan plus slö ljudlig af förstås samt att gluggen "växer" när du fokuserar. JANNE

Stabben skrev:
50/1.4 har väldigt långsam autofokus. En klar besvikelse på den punkten.

??? Förklaring önskas.. EF 50/1.4 Har en micro-USM, vilket ger snabbare och tystare fokusering än t.ex. EF 50/1.8, som har en Micro-motor.

Jag har nu ingen 1.8, så jag vet inte hur det står till med den. Men jag har däremot en sunkig gammal 35-70 zoom utan usm och den fokuserar snabbare än min 1.4.
Nu kan det ju vara så att det är ngt knas med just mitt exemplar, har inte provat flera... Men jag har hört klagomål på detta objektiv även i andra forum/communities.
I mitt tycke funkar AF:en med detta objektiv i många sammanhang (lite mörkare än mitt-på-dagen-ljust) så dåligt att den är oanvändbar (åtminstone på min eos 50).

Det är kameran, och inte gluggen Hans..

Jag har aldrig haft svårigheter att fokusera med mitt exemplar. Inte ens i mörka utrymmen.

Att tänka på med fokuseringen hos Canon, är att Kamerahusets AF-sensorer avgör hur bra och i vissa fall, hur snabbt objektivet fokuserar.

I Kents fall (som har en 10D) så fokuserar EF 50/1.4 snabbt och tyst.

Det kan man ju iofs tänka sig eftersom kameran börjar bli till åren, men det som gjorde mig besviken var ju främst att min gamla USM-lösa zoom var mer rapp än 50:an.
Jag har även 85/1.8 och den har jag inga problem med, fast den har ju den andra varianten av usm.

Man måste skilja på Ring-USM och Micro-USM.

Micro-USM må vara USM, men den är fortfande klart långsammare och har inte FTM(Full Time Manual) vilket Ring-USM har.

ANNONS