Annons

Canon 50D vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

gerenmark

Medlem
Jag har i dagsläget en Canon 350D som för länge sedan borde blivit uppgraderad. Jag är framför allt inte nöjd med bruset i kameran. Jag känner att jag vill ta ett steg upp i segmentstegen och tänkte därför på Canon 50D. (60D är i dagsläget inte ett alternativ). Gillar Canon men har alltid sneglat lite mot Nikon. Nikon har tex ett väldigt bra blixt-system med trådlös blixt som jag avundas. Därmed har jag funderat över att sälja all min utrustning, som inte är jättestor men iaf en del, och helt byta märke. Vad jag har förstått så är Canons 50D att jämföra med D90 i pris och prestanda.

Vad ska jag välja? Är öppen för alla förslag.
 
canons blixtsystem är inte dåligt heller - det fungerar mycket bra och kanske är Nikons en aning bättre enligt vissa, men inte är det någon stor skillnad.

D90 är en plastkamera
50D är en riktigt kamera med c-lägen, metallhus, snabb af, snabb serietagning och allmänt rapp.

Sensormässigt är det väl ingen jätteskillnad - i ärlighetens namn så är de nog bra precis lika bra. vill du ha en Nikon motsvarighet till 50D så skall du jämnföra med den utmärkta D300 istället då den är mycket mer lik 50D än D90. När det begav sig så slog 40D dock D300 i några tester - inte helt säker på att jag vill hålla med om den slutsatsen, men de är iaf tämligen lika.

för att göra dig lite ledsen så är varken 50D eller D90 jättemycket bättre än din gamla 350D så länge du kör RAW och behandlar bilderna förnuftigt i datorn. JPEG är bättre, men det beror nog mer på bättre behandling än bättre sensor. Tyvärr så var faktist 350D rätt bra så räkna inte med någon jätteförbättring - vill du ha det så är det ff hus som gäller tyvärr.
 
Är det bruset du i första hand vill förbättra är det precis som Bengt säger....större sensor som gäller....Eller så ljussätter du istället.
 
Japp, större sensor. mindre brus, du behöver bättre glas, och en tjockare plånbok.
5D mark II brukar för en canonist vara ett självklart val om du vill bli av med brusande problem vid iso 800 och upp till 3200.
 
Japp, större sensor. mindre brus, du behöver bättre glas, och en tjockare plånbok.
5D mark II brukar för en canonist vara ett självklart val om du vill bli av med brusande problem vid iso 800 och upp till 3200.
Upp till och med 6400. För det ser fortfarande klockrent ut vid så hög iso...12800 kan till och med gå att använda ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.