Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D vs 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kralingen

Medlem
Här kanske min fråga passar bättre :)

Det verkar stå mellan dessa två kameror för mig i nuläget. är nybörjare med systemkameror men försöker läsa på och suga in så mycket som det bara går at the moment.

Det är främst makrofotografering jag kommer att syssla med, kommer att köpa SIGMA 150/2.8 EX DG. men kommer även att syssla med lite porträtt och allt i allo.

Det som gör att jag känner mig osäker på köpet är att 500D har Full-HD videofotografering vilket lockar. även om jag inte kommer att pyssla med de mest. men är 50D såpass bättre så det är värt att köpa den?

Mvh, uppskattar alla svar :)

500D är inget alternativ längre tycker jag, utan kolla isåfall på 550D vilken är mkt potentare...

Jag vet inte vilken jag hade valt,

550D har riktigt bra filmfunktion med möjlighet till extern mic, 5bilders bracketing å enligt uppgift en ny riktigt bra 3" skärm... bättre censor (samma som i 7D)

Det 50D istället har är snabbare serietagning å lite bättre slutartider...

så det är väl lite vad du är ute efter, gillar du HDR så är ju 550Dn bättre...

Gillar du sportfoto så är ju 50Dn bättre...

50D tar väl längre tid att växa ur kan jag tänka mig, inte bara i storlek. Gillar du HD film och en mindre plastigare kamera så kör på 500D. du får känna & klämma lite, och sedan lägga dom större funderingarna på bra optik istället.

hmm jo de är inte lätt. speciellt eftersom det kommer bli min första systemkamera och jag inte har någon direkt erfarenhet eller åsikter om vad jag prioriterar. vill samtidigt inte köpa någon "halvbra" bara för det, utan ska jag köpa så blir det en riktigt bra. men hm, blir nog 50D ändå

Köp en 50D!
De e en semi pro med allt vad det innebär från vädertätning till stryktålighet.

Har själv en 50D + en 5D mk2 och tycker att filmningen är helt meningslös då autofokus inte funkar. Bild kvaliten är förvisso bra men de e den på en riktig filmkamera oxå.

Köp en 50D!
De e en semi pro med allt vad det innebär från vädertätning till stryktålighet.

Har själv en 50D + en 5D mk2 och tycker att filmningen är helt meningslös då autofokus inte funkar. Bild kvaliten är förvisso bra men de e den på en riktig filmkamera oxå.

Tack för givande svar :) synd med filmningen, hoppas den blir mer klockren på framtida kameror :) men tillsvidare blir det då en 50D! :)

Som tidigare sagt. 50D är en semipro-kamera. Lite skillnad och enligt min mening helt ojämförbar med 500D som är en instegskamera med någon fjantig HD-funktion med riktigt slö AF som egentligen inte är något att ha om du jämför med en vettig HD-kamera.

Ska du köpa en systemkamera du inte växer ur på 6 månader, satsa på en 50D. Vill du börja fota för att du går från kompakt till system, satsa på en 500D - som du sen kommer tröttna på för den är - - För liten - -

( detta är mina synpunkter )

Som tidigare sagt. 50D är en semipro-kamera. Lite skillnad och enligt min mening helt ojämförbar med 500D som är en instegskamera med någon fjantig HD-funktion med riktigt slö AF som egentligen inte är något att ha om du jämför med en vettig HD-kamera.

Ska du köpa en systemkamera du inte växer ur på 6 månader, satsa på en 50D. Vill du börja fota för att du går från kompakt till system, satsa på en 500D - som du sen kommer tröttna på för den är - - För liten - -

( detta är mina synpunkter )

precis, du tröttnar på 500d jämfört med 50d precis som du kommer växa ur och tröttna på 50d jämfört med 7d, som du i sin tur tröttnar på och växer ur för att köpa en 5d mk II, som du i sin tur kommer allt.......... så kan man ju säga om allt. Jag hävdar att du inte växer ur en 500d snabbare än en 50d, de har båda för och nackdelar. 50d köper du om du vill ha en större, stadigare och robustare kamera, inte av några "växa ur"-syndrom? Vilka i så fall? Bättre af och högre hastighet, men det förutsätter ju att man plåtar saker som ställer de kraven.

precis, du tröttnar på 500d jämfört med 50d precis som du kommer växa ur och tröttna på 50d jämfört med 7d, som du i sin tur tröttnar på och växer ur för att köpa en 5d mk II, som du i sin tur kommer allt.......... så kan man ju säga om allt. Jag hävdar att du inte växer ur en 500d snabbare än en 50d, de har båda för och nackdelar. 50d köper du om du vill ha en större, stadigare och robustare kamera, inte av några "växa ur"-syndrom? Vilka i så fall? Bättre af och högre hastighet, men det förutsätter ju att man plåtar saker som ställer de kraven.

Allt är relativt... Men absolut för mig är att jag inte kan leva utan ratt för exempelvis bländarsteg. Men är man rapp i fingrarna och har mikroskåpiska fingrar/händer så går de ju faktist utmärkt med en Canon 450D som med all säkerhet går att ta precis lika bra kort med som 50D. Men som jag, kände bristerna i att vissa funktioner inte fanns där. Ergonomiska skäl osv. Men givetvis så är 500D inte en dålig kamera. Och de är väl som du säger, man nöjer sig den dagen man börjat bygga lego istället för att hålla på med fotografering, man strävar tydligen alltid efter att ha "de värsta" men som i slutprodukten inte ger dig bättre bilder. Men det känns bättre. har jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar