Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D...Ställa in??

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Min 40d tar mycket bättre bilder än min 50d.Är det skit bakom spakarna eller???fotar bara med L-optik 300f2,8 och 400f5,6 när jag fotar fåglar,samt har ett 17-40/4alla går skitbra på 40:dn.Men på 50D blir det mesta skit.Kör med lika inställningar... Vad göra?vore tacksam för lite hjälp.
Mvh Per Månsson
 
Färgerna blir blekare, kontrasten blir mattare,skärpan är inte i den klass kameran borde prestera.
 
Kollat fokus

Färgerna blir blekare, kontrasten blir mattare,skärpan är inte i den klass kameran borde prestera.

Det första du ska göra är att kolla fokus t.ex. med ett fokuschart. Sitter fokus är det nog bara att prova lite andra inställningar. Höja skärpan, kontrast och färgmättnad om det nu är det som saknas.
 
Du har fått ett ypperligt svar. Kolla att fokus ligger rätt till att börja med. Färger, kontrast och skärpa kan justeras. Säkert där som "felet" ligger.

Lycka till!
 
Min 40d tar mycket bättre bilder än min 50d.Är det skit bakom spakarna eller???fotar bara med L-optik 300f2,8 och 400f5,6 när jag fotar fåglar,samt har ett 17-40/4alla går skitbra på 40:dn.Men på 50D blir det mesta skit.Kör med lika inställningar... Vad göra?vore tacksam för lite hjälp.
Mvh Per Månsson

Kolla att du har ställt in samma "bildstil" på bägge kamerorna innan du jämför. Om "bildstilen" är inställd på neutral får du bilder med lite kontrast och färg och med låg skärpning. Välj i så fall en en annan bildstil.
 
Kör egna inställningar identiskt lika,har höjt skärpa till 7,kontrast två steg,färgmättnad ett steg.Återstår att kolla upp fokusering...
///månis
 
Följer med intresse vad du kommer fram till. Är precis på gång att köpa en 50D, men det här låter ju tråkigt.
 
Hej !

Jag har bytt upp mig från 40d till 50d och kör man med samma inställningar så får man INTE samma resultat.

Jag körde med båda husen under ett par veckor för jämföra,
brus, funktionalitet, handhavande osv.

Jag tycker 50d fungerar bäst helt neutral på kontrast, färgmättnad och färgton. Dock så har jag skärpa på 6.

Min 50d tar absolut INTE sämre bilder än min 40d, snarare tvärt om. Sedan att skärm, livewiew, menyer m.m är så mycket bättre
gör 50d klart värd de extra 2-3000:-.
 
Hej Jonas!!! har provat "dina" inställnigar och det verkar funka rätt så bra...Har även kört med annan optik än mitt fasta 300:a.400/5,6 verkar gå bättre på 50D huset.Får köra 300at på 40D.kanske att det är optimerat på ett 40D hus vad vet jag???
Mvh P Månsson
 
Kör du RAW på båda kamerorna?

Kan du visa ett exempel där bilden med 50D blir mycket sämre än med 40D?
 
Hej Jonas!!! har provat "dina" inställnigar och det verkar funka rätt så bra...Har även kört med annan optik än mitt fasta 300:a.400/5,6 verkar gå bättre på 50D huset.Får köra 300at på 40D.kanske att det är optimerat på ett 40D hus vad vet jag???
Mvh P Månsson

måste bara till lægga att bridge klarar inte av att visa bilderna skarpa från 50D:n vilket stør mig enormt mycket! photoshop ær det som gæller.
var också upplevt fokusproblem softare skærpa på 50D gæmført med 40D men det går ju som sagt att fokusjustera i kameran
 
Hej Jonas!!! har provat "dina" inställnigar och det verkar funka rätt så bra...Har även kört med annan optik än mitt fasta 300:a.400/5,6 verkar gå bättre på 50D huset.Får köra 300at på 40D.kanske att det är optimerat på ett 40D hus vad vet jag???
Mvh P Månsson

Hej igen !

"Rätt så bra" är ju inte tillräckligt bra i det här fallet.
När jag jämförde husen så körde jag med 17-40 och 70-200, vilka
fungerade båda två lika bra.
Har du samma problem med din 17-40 ?
 
Jag har inte hunnit bli riktigt varm i kläderna med min 50D ännu (fick den i förra veckan) men på de få bilder jag har tagit med den hittills har jag inte sett några antydningar till problem, snarare tvärt om. (Men så bytte jag upp mig från en D60 också...) Jag får fina färger, kameran verkar klara även svåra exponeringsförhållanden bra och på skärpan har jag verkligen inget att anmärka.

50D, 28-70/2.8L på diverse bländare och brännvidder, neutralprofilen, RAW, Ufraw 0.15.

Om fokus hamnar fel, och i synnerhet om kameran inte är fabriksny, så kan en bra idé vara att dubbelkolla att fokusjusteringen är ställd på noll för alla dina objektiv, om du inte gjort det. Rent allmänt brukar det första jag gör när jag får någon ny pryl vara att ställa alla inställningar på deras standardvärden, antingen utifrån manualens tabeller eller någon form av fabriksåterställning.
 
Jag följer med intresse vad du skriver.

Äger själv en 50d. Hade en 20d innan med kanonfärger. Kör med Canon 18-55 is,Sigma 10-20 4-5.6, Canon 70-200 f4 och Canon 400 5.6.
I alla fall oavsett objektiv så ger kameran lite fel kontrast och framförallt alldeles för röd ton. Inte bara varmare, utan verkligen röd.
Jag justerar det i alla möjliga programm som lightroom, picasa, capture one, och photomechanic men böjar bli trött på det.
Har ändrat parametern färgton nått klick och även under VB skift/var
Har dock inte kommit fram till riktigt var den ska stå. Det lutar åt att man kör bort lite från mitten. Men ska man behöva göra detta på en ny produkt?

Sen kan jag tipsa om den nya mjukvaran 1.0.7 Den gjorde underverk på vitbalansen.
Jag fotar nästa bara raw, men i jpg så fick den bra hjälp. Det står tom att den avhjälper problem med rödstick. Så uppgradera.
Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.