Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 500D för 6000 kr. Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akkefjord

Ny medlem
Hej!
Postar här för att få råd. Jag har läst en del i forumet och sett en del för- och nackdelar med denna kamera, men just nu vill jag ha råd utifrån aktuella prisnivåer.

SIBA säljer nu Canon eos 500d med 18-55 mm kitobjektiv och väska för 5998:-.

Är detta köpet för mig?

Jag hade inte tänkt köpa en systemkamera i dag, men nu blev jag väldigt sugen!

För att ni ska veta lite om mina behov kan jag berätta att jag för två år sen letade kamera intensivt. Tyckte det var helt omöjligt att välja systemkamera och köpte till slut Panasonic Lumix LX3.

Fördelar med LX3
-Lätt att ta med i vanliga väskan, vilket är nästan ovärderligt eftersom jag mest fotar spontant i vardagen med barnen.
-Snygg.
-Ganska nöjd med bildresultatet generellt.

Nackdelar (dvs det är detta jag vill slippa med en ny kamera):
-Ingen zoom, vidvinkeln kan göra porträttfoto svårt.
-Ibland för mycket brus.
-Lång tid mellan tryck på slutaren och tagen bild.

Nu vill jag gärna ha lite råd innan jag hoppar i galen köptunna. Tack på förhand!
 
SIBA säljer nu Canon eos 500d med 18-55 mm kitobjektiv och väska för 5998:-.
Är detta köpet för mig?

Nackdelar (dvs det är detta jag vill slippa med en ny kamera):
-Ingen zoom, vidvinkeln kan göra porträttfoto svårt.
Om man ska räkna om och jämföra brännvidden på LX3 så blir den zoomen 15-38 mm. Det är de siffrorna du ska jämföra med 18-55. Skillnaden är alltså inte så stor.

Men med en dslr är det ju ett helt annat sätt att fotografera. Testa kameran i en butik och känn efter om du gillar den.
 
Om man ska räkna om och jämföra brännvidden på LX3 så blir den zoomen 15-38 mm. Det är de siffrorna du ska jämföra med 18-55. Skillnaden är alltså inte så stor.

Men med en dslr är det ju ett helt annat sätt att fotografera. Testa kameran i en butik och känn efter om du gillar den.

Ja ska absolut känna efter i affären. Har läst att många tycker 500D är för liten, men det framstår för mig som en fördel.

Ang brännvidden har jag ingen riktig känsla för hur stor skillnaden blir, men med dslr kan man ju alltid köpa till objektiv. Tänkte mig då iofs i första hand ett fast 50 mm.

Jag fotar rätt mkt inomhus i fönsterljus, och då blir det sällan att jag använder full zoom på Lx3, eftersom den blir mindre ljusstark då->mer brus.
Förstår att detta är ett lite bakvänt sätt att se på brännvidd etc, men det är så det blir i praktiken. Hoppas att 500D ska klara högre ISO och därför bli mer ljusstark i praktiken.

Tack för svar!
 
Hej!
Postar här för att få råd. Jag har läst en del i forumet och sett en del för- och nackdelar med denna kamera, men just nu vill jag ha råd utifrån aktuella prisnivåer.

SIBA säljer nu Canon eos 500d med 18-55 mm kitobjektiv och väska för 5998:-.

Är detta köpet för mig?

Jag hade inte tänkt köpa en systemkamera i dag, men nu blev jag väldigt sugen!

För att ni ska veta lite om mina behov kan jag berätta att jag för två år sen letade kamera intensivt. Tyckte det var helt omöjligt att välja systemkamera och köpte till slut Panasonic Lumix LX3.

Fördelar med LX3
-Lätt att ta med i vanliga väskan, vilket är nästan ovärderligt eftersom jag mest fotar spontant i vardagen med barnen.
-Snygg.
-Ganska nöjd med bildresultatet generellt.

Nackdelar (dvs det är detta jag vill slippa med en ny kamera):
-Ingen zoom, vidvinkeln kan göra porträttfoto svårt.
-Ibland för mycket brus.
-Lång tid mellan tryck på slutaren och tagen bild.

Nu vill jag gärna ha lite råd innan jag hoppar i galen köptunna. Tack på förhand!

Jag har också LX3 och tycker det är underbar kamera, fantastisk optik, ljusstark, som få i klassen. Inga problem med att tele går bara till 60 mm, kameran är ändå ingen action-kamera, den fantastiskt fina 24mm överväger.
Och jag ville också komplettera så jag köpte Canon 550D.
Kostar marginellt mer än 500D och skillnaderna motiverar prisskillnaden.
Dessa två kompletterar varandra, fortfarande vid resor och som fickkamera LX3 jag använder.
Synd att medföljande RAW program är så usel. Jag fick DPP med Canon, och den är bra, men den kan inte utan konvertering hantera Lumix RAW fil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.