JohansFoto
Aktiv medlem
Vill en vän till mig sälja för 800:-
Jag undrar alltså om det passar på min Canon 1000D?
Är det ett bra pris?
Är det ett bra pris?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det ett bra pris?
Är det ett bra pris?
Härligt med era svar !
Nu till en nybörjarfråga.
Vad ska man ha objektivet till, är det några speciella ändamål eller funkar det bra till allt?
Jag har insett att det blir väldigt bra skärpa på bilderna.
Är den fast på 50mm, alltså det går inte att zooma?
Jag har orginalobjektivet till min med, är det stor skillnad mellan dom två?
tack för era svar!
Vad objektivet är bra för är en smakfråga, men det är bra till t ex porträtt. Den stora bländaröppningen ger möjlighet till kort skärpedjup. Objektiv som är så ljuskänsligt som f/1.8 kan även vara bra om man vill fota i svagt ljus utan blixt, t ex vid dop och bröllop, eller andra tillställningar inomhus.
Man kan säga att det är ett bra allround objektiv i stort sett då.
Hmm ska suga på det lite och se man behöver det, men det är helt klart intressant!
Nej, det är absolut inte ett "allroundobjektiv". Men däremot kompletterar det en kitzoom på ett bra vis (som bl a Tomas redogjort för). Definitivt köpvärt.Man kan säga att det är ett bra allround objektiv i stort sett då.
Härligt med era svar !
Nu till en nybörjarfråga.
Vad ska man ha objektivet till, är det några speciella ändamål eller funkar det bra till allt?
Jag har insett att det blir väldigt bra skärpa på bilderna.
Är den fast på 50mm, alltså det går inte att zooma?
Jag har orginalobjektivet till min med, är det stor skillnad mellan dom två?
tack för era svar!
Har kopt detta objektiv och fotat lite. Ager motsvarande till nikon ocksa. Mitt forsta intryck ar att den ar fullkomligt oduglig pa storsta blandare. Iaf om du inte fotar valdigt nara objekt.
Bokehn blir nastan som rorelseoskarpa, ser jattefult ut.Bilderna ar bara att slanga.
Min motsvarande pa nikon klarar 1.8 utan problem, aven objekt langt ifran.
Canons 50mm verkar fungera korrekt vid 2.8, da eren ruskigt skarp!
Nagon som kan intyga detta fenomen?
Ja, vore intressant se exempel. Det kan ju vara så att ditt exemplar behöver justeras. Jag tycker som sagt att mitt är något nyckfullt jämfört med tex Sigma 30/1.4. Canonen kan placera skärpan olika mellan exponeringar trots (om-)låsning på samma objekt. Men så är det ju faktor 5 i prisskillnad också. Men när skärpan sitter så blir det skarpt, även på 1.8.
Ska ladda upp mina exempel